شناسهٔ خبر: 67154571 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

طرح آبرسانی غدیر؛ جانی است که سیّدِ شهید در کالبد خوزستان دمید

در حالی که گرمایی طاقت‌فرسا خوزستان را بر مدار آتش می‌چرخاند‌، باران زلالِ «جهد و جهاد» به دستِ سید محرومان در این زمینِ تشنه‌ باریدن گرفت تا شهرها و روستاهای خوزستان سیراب شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان، در فصل تابستان آفتاب به ما نزدیک‌تر است‌. صبح که می‌شود، خورشید بقچه‌اش را می‌بندد و از آسمان می‌آید بر روی زمین تا پرتوهای درخشانش را سوزان‌تر بر پهنه‌ای که نام‌اش خوزستان است، بیافکند. 

در شهریورماه داغ و پرآتشِ سال ۱۴۰۰، در حالی کشورمان چهارمین سال خشکسالی را سپری می‌کرد، گرمایی طاقت‌فرسا خوزستان را بر مدار آتش می‌چرخاند‌ و زندگی در سخت‌ترین شکل ممکن در جریان بود.

زمین تشنه بود و کشاورزان در اندوه از دست دادن محصول و خرمن‌های‌ِشان زانوی غم بغل گرفته بودند. دم به دم؛ آتش به جان هور می‌افتاد و گاومیش‌ها با بدن‌های سوخته، در حسرت آب دست و پا می‌زدند. دام‌ها در پیش چشم روستاییان از عطش تلف می‌شدند و با کم شدن حجمِ آب در تالاب‌ها، آبزیان به سوی نیستی می‌رفتند و مردم در سکوتی تلخ؛ از دست رفتن معیشت و آسایش خود را به نظاره نشسته بودند.

امید خوزستانی‌ها به طرح آبرسانی غدیر

مردم خوزستان برای رفع تنش‌های آبی در سرزمینِ‌شان دلخوش به اجرای طرح‌ آبرسانی غدیر بودند، اما این طرح که از سال 1387 شروع شده بود، به دلیل طراحی نامناسب سازه‌ی آبگیر هنوز نتوانسته بود نیاز آبی منطقه را فراهم کند و اجرایی شدن بهینه آن نیازمند یک تصمیم قاطع، برنامه‌ریزی منسجم و اقدامی جهادی و شبانه‌روزی داشت. 

همزمان با آغاز فعالیت‌های دولت سیزدهم، رفع تنش‌های آبی و تامین آب شرب پایدار در خوزستان به یکی از اولویت‌های مهم دولت تبدیل شد تا وعده‌های 14 سال گذشته در مسیر تحقق قرار بگیرد. پروژه‌ی آبرسانی غدیر با یک ابتکار مهندسی در دولت شهید رئیسی و تغییر محل سازه آبگیر از پشت سد دز به جلوی آن؛ با دستان تلاشگر و توانای مهندسان ایرانی در مدت زمانی باور نکردنی به بهره‌برداری رسید و آب چون جوهره‌ای ارزشمند در رگ‌های خوزستان جاری شد. 

دولت سیزدهم با تلاش بی‌وقفه موفق شد بزرگترین و طولانی‌ترین خط انتقال آب شرب در سطح کشور و خاورمیانه را برای رفاه مردم خوزستان اجرایی کند و سیدالشهدای خدمت در پنجمین سفر خود به استان خوزستان به صورت رسمی این طرح عظیم آبرسانی را افتتاح کرد تا امید چون نوری تابان بر قلبِ مردم ولایت‌مدار خوزستان بتابد.

طرحی که به جای چهار سال، 10 ماهه اجرا شد

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در پنجمین سفر خود به استان خوزستان به صورت رسمی از این طرح بهره‌برداری کرد. او در این آیین گفت: خرسندم که امروز طرحی را افتتاح می‌کنیم که پیش‌بینی می‌شد حداقل ۳ الی ۴ سال طول بکشد اما در مدت ۱۰ ماه به نتیجه رسید تا خوزستانی‌های عزیز در ۲۶ شهرستان و ۱۶۰۰ روستا از نعمت آب بهره‌مند شوند.

او با بیان اینکه خوزستان ظرفیت‌های زیادی دارد که بهره‌برداری از آنها نیاز به کار و تلاش دارد، گفت: امروز چه افتخاری از این بالاتر که با اجرای این طرح به زوار امام حسین(ع) آب‌رسانی می‌شود. اجرای جهادی و سریع طرح آبرسانی غدیر برای بنده و مردم این توقع را ایجاد می‌کند که مدیران در سراسر کشور برای رفع تنش‌های آبی مجاهدانه و با سرعت تلاش کنند.

شهید ابراهیم رئیسی معتقد به اخلاص بود و خلوص نیت داشت. او در جمع مردم خوزستان گفت: یقین می‌دانم اگر ما اخلاص داشته باشیم، برکات الهی همراه خواهد بود و مسایلی که ممکن است امروز به صورت یک آرزو درآمده باشد محقق خواهد شد و ما هم خدمتگزار مردم خواهیم بود.

کیفیت‌بخشی به آب با اجرای طرح غدیر

طرح آبرسانی غدیر با هدف ایجاد زیرساخت‌های لازم برای انتقال آب شرب به ۲۶ شهر استان خوزستان از جمله اهواز، آبادان، خرمشهر، شادگان، دزفول و اندیمشک و حدود ۱۶۰۸ روستای استان افتتاح شد. آب منتقل‌شده از پشت سد دز به مراتب باکیفیت‌تر از آب قبلی این شهرها بوده و کیفیت آن حدود ۵۰۰EC  برآورد شده است و با افتتاح این پروژه ۴.۷ میلیون نفر از این آب باکیفیت برخوردار شدند

فازهای اول و دوم این طرح شامل آبرسانی به شهرهای خرمشهر، آبادان و شادگان به مجموع  ۴۸۷ میلیون مترمکعب و همچنین آبرسانی به اهواز و دشت آزادگان به مجموع  ۴۲۷ میلیون مترمکعب طی سنوات گذشته به بهره‌برداری رسید و فاز سوم این طرح توسط سید ابراهیم رئیسی با هدف تأمین و انتقال آب از سد مخزنی دز به بخشی از شهرهای تحت پوشش طرح با اجرای کارهای باقیمانده و اتصال به اولویت اول و دوم به بهره‌برداری رسید و هر ۱۰ پمپ ایستگاه پمپاژ w۲ برای آبرسانی به مردم خوزستان افتتاح شد

طرح آبرسانی غدیر که به صورت EPC به هلدینگ تخصصی نیروی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) واگذار شد، به دلیل نیاز به سرمایه‌گذاری کلان و مشکلات عدیده کیفی و کمی آب بیش از نیمی از مردم استان به سه اولویت کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تفکیک شد تا متناسب با سرمایه‌گذاری در راستای سیمای طرح مصوب به طور موقت تا تکمیل طرح (برداشت آب از سد دز) مردم از کیفیت و کمیت آب بهتری نسبت به وضعیت موجود خود بهره‌مند شوند.

دستاوردهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی طرح

دستاوردهای مورد انتظار در طرح آبرسانی غدیر، گسترش عدالت در اقصی نقاط استان، پایداری اجتماعی و توسعه زیرساختی کشور است. بر همین اساس این دستاوردها را می‌توان در بخش‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی دسته‌بندی کرد. 

ارتقای رفاه و کیفیت زندگی ساکنان روستاهای هدف، پیشگیری از مهاجرت و ایجاد محیط پایدار، شکوفایی اقتصادی منطقه و رونق تولید، شکوفایی استعدادها و امکان بهره‌گیری از ظرفیت‌های‌ خاص و ویژه هر یک از مناطق کشور در جای خود، فزایش تعلق‌خاطر نسبت به سرزمین مادری و اعتماد به مدیریت کلان کشور، تقویت امنیت کشور با حفظ پراکنش جمعیتی به خصوص در مناطق مرزی بخشی از دستاوردهای مهم اجرای این طرح است.

طرح غدیر میراث ماندگار سید ابراهیم

در فاز سوم طرح بزرگ آبرسانی غدیر، ۷۵ کیلومتر خط لوله به قطر ۲۴۰۰ میلیمتر اجرا شد که در قسمتی از آن وجود دو رشته خط ۲۴۰۰ میلیمتر به طول ۲۲۰۰ متر با عبور از بستر رودخانه کرخه، این پروژه را از پیچیدگی خاصی برخوردار کرده است. این طرح با تکیه بر توانمندی و ظرفیت‌های داخلی و به‌کارگیری نیروهای زبده، ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته، در مدت ۸ ماه در دولت سید محرومان به بهره‌برداری رسید.

امروز سیّدِ شهید در میان ما نیست اما مردم خوزستان بارانِ زلال "جهد و جهاد" سید ابراهیم رئیسی را فراموش نخواهند کرد. بارانی که با سخاوت و مهری بی‌پایان بر این استان بارید و به عشقی ریشه‌دار در روح مردمان این دیار بدل شد.

...

نظر شما