شناسهٔ خبر: 67153798 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

تفاهم‌نامه همکاری مشترک فی‌مابین میراث‌فرهنگی و امور زندان‌های آذربایجان غربی امضا شد

سمیرا محمدی

تفاهم‌نامه همکاری مشترک فی‌مابین اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی به نمایندگی مرتضی صفری، مدیرکل و اداره‌کل امور زندان‌های آذربایجان غربی به نمایندگی مراد فتحی، مدیرکل این اداره‌کل امضا شد.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش میراث آریا، مرتضی صفری در مراسم امضای این تفاهم‌نامه ضمن تشکر از اداره‌کل زندان‌های استان برای فراهم کردن شرایط لازم برای اشتغال زندانیان اظهار کرد: انجام اقدامات تربیتی اعم از مهارت‌آموزی، کارآفرینی و ... ضمن آنکه باعث پر شدن اوقات فراغت زندانیان می‌شود موجب یادگیری مهارت و درآمدزایی برای زندانیان نیز می‌شود که این امر وجه تمایز زندانبانی در جمهوری اسلامی با سایر کشورها است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: متاسفانه ما در حوزه صنایع‌دستی با چندین آسیب مواجه هستیم که یکی از آنها عدم معرفی صنایع‌دستی است.

او ادامه داد: در برخی از کشورها برای حمایت از صنایع‌دستی قانونی تصویب شده که براساس آن شهروندان موظف هستند حداقل سالی یک بار اقدام به خرید آثار صنایع‌دستی کنند که این کار ضمن ایجاد اشتغال برای هنرمندان موجب حفظ هویت و تاریخ مردم نیز می‌شود چرا که صنایع‌دستی بخشی از هویت و تاریخ مردم یک جامعه هستند.

صفری با اشاره به پرداخت بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات صنایع‌دستی ارزان‌قیمت به هنرمندان تصریح کرد: همچنین برای حمایت از هنرمندان بازارچه‌ صنایع‌دستی در دانشکده با ۱۹ غرفه راه‌اندازی شده که چندین غرفه آن به عرضه تولیدات زندانیان اختصاص دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: در آینده نیز ساختمان قدیمی دنیای بازی ارومیه به بزرگ‌ترین بازارچه صنایع‌دستی شمال غرب کشور تبدیل شده و در اختیار هنرمندان صنایع‌دستی قرار می‌گیرد.

صفری تصریح کرد: طبق مذاکرات انجام شده با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مقرر شده است که دستگاه‌های دولتی هدایای خود را از بین محصولات صنایع‌دستی انتخاب کنند که تولیدات زندانیان نیز می‌تواند جزو این خریدها قرار گیرد.

او در پایان خاطرنشان کرد: این اداره‌کل آماده پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت به زندانیان آموزش‌دیده‌ای است که قصد راه‌اندازی کارگاه و اشتغال‌زایی را پس از آزادی دارند و در صورت نیاز دوره‌های تکمیلی آموزش صنایع دستی در زندان‌ها برگزار می‌شود.

مدیرکل زندان‌های آذربایجان غربی نیز در این مراسم اظهار کرد: ایجاد اشتغال و مهارت‌آموزی به زندانیان جزو اولویت‌های این اداره‌کل است چرا که اغلب ریشه و منشا بزهکاری‌ها به عدم وجود اشتغال برمی‌گردد.

مراد فتحی افزود: صنایع‌دستی از جمله هنرهایی است که از سالیان گذشته در زندان وجود داشته و در چند سال گذشته سعی شده با آموزش به زندانیان تولیدات این حوزه صرفه اقتصادی داشته و به فروش برسد.

او ادامه داد: در سال گذشته ۷۱۲ نفر در دوره‌های آموزشی صنایع‌دستی شرکت کردند که از این تعداد ۶۶۳ نفر قبول شدند.

فتحی برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی برای فروش تولیدات زندانیان، پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت، صدور کارت مربیگری برای زندانیان خبره در رشته‌های مختلف، معرفی مربی برای زندانیان شهرهای جنوبی استان را از جمله خواسته‌ها برای حمایت از زندانیان شاغل در حوزه صنایع‌دستی برشمرد.

در پایان از کارگاه‌های رشته‌های مختلف صنایع‌دستی در زندان بازدید به عمل آمد.

انتهای پیام/

نظر شما