شناسهٔ خبر: 67153002 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

کارگردان فیلم «به عبارتی» مطرح کرد:

گاهی پول زیاد به ضرر یک فیلم تمام می‌شود

کارگردان فیلم «به عبارتی» می‌گوید: در سینما همه مسائل را نمی‌توان با پول حل کرد و گاهی حتی ورود پول زیاد به ضرر یک فیلم تمام می‌شود. تصور نیاز به پیشرفته‌ترین ابزار هم غلط است چرا که محتوا بیشترین اهمیت را دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی گروه سینمایی هنر و تجربه، نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «به عبارتی» به کارگردانی محمد مهدی کتیراچی و تهیه کنندگی امیرفکری شامگاه سه‌شنبه ۲۲ خرداد در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.  

محسن سوهانی -منتقد و پژوهشگر سینما-درباره فضای فیلم «به عبارتی» گفت: فیلم موقعیت‌های خوبی را بر اساس داستانی که می‌خواهد تعریف کند ایجاد کرده است و اگر در تدوین کمی دقت نظر بیشتری می‌شد قطعا ما شاهد فیلم بهتری بودیم. این فیلم درباره یک جوان دهه شصتی است و دغدغه‌های او را مطرح می‌کند. دهه شصت دهه عجیبی است و به نوعی متولدین این نسل در دهه  میانه  قرار دارند که آغاز ورود تکنولوژی‌های جدید است و موقعیت آدم‌ها بر اساس ارزش آن‌ها از بالا به پایین تعیین شده است. نسل دهه شصت به نوعی نسل دوران گذار است.

او ادامه داد: نگاهی که این فیلم به نسل دهه شصت دارد دارای صداقتی است که مخاطب را جذب می‌کند و داستان را با یک حلاوت و شیرینی بیان می‌کند.

سوهانی با اشاره به نمایش این فیلم در گروه سینمایی هنر و تجربه گفت: آنچه که فعالیت این گروه را ارزشمند می‌کند، جسارت دادن به فیلمسازان برای تجربه کردن است زیرا ساخت فیلم تجربی بسیار سخت است و ازاین منظر گروه سینمایی هنروتجربه پلکان خوبی برای توسعه سینمای ایران است.  

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این فیلم ایرانی بودن آن در داستان و هویت است و به دنبال تقلید کورکورانه نبوده و توانسته روایت را مال خود کند و می‌توان امیدوار بود که ما شاهد یک فیلم ساز صاحب سبک شده‌ایم.

محمد مهدی کتیراچی -کارگردان فیلم «به عبارتی» -نیز با اشاره به اینکه «از ابتدا علاقه داشتم تا فیلم در گروه سینمایی هنر و تجربه اکران شود زیرا خودم را از علاقمندان جدی این سینما می‌دانم» گفت:‌ متاسفانه در زمان ساخت این فیلم بیماری کرونا همه‌گیر شد و طبعاً روند ساخت فیلم را تحت تاثیر قرارداد و پایان ساخت فیلم نیز با پایان کرونا هم زمان شد. این فیلم را به اصطلاح با پول توجیبی خودم ساختم و هدف اصلی خودم تجربه کردن در سینما بود. سفر قهرمان در فیلم یک کهن الگوی کلاسیک است که همچنان جزء پرمخاطب‌ترین شیوه‌ها برای روایت داستان است و ما در ساخت این فیلم تلاش کردیم تا از حرکت اول قهرمان را تعریف کنیم و به هیچ عنوان در نگاه اول به دنبال ساخت یک فیلم کمدی نبودیم.

او افزود: ما تلاش کردیم در روایت داستان فقط تعدادی موقعیت‌ کمدی خلق کنیم شاید کمی از حزن و غم فیلم کم کند.  من از ابتدا اصلا به دنبال این نبودم که یک فیلم متفاوت بسازم. فقط می‌خواستم فیلمی بسازم که خودم آن را دوست داشته باشم و اتمسفری که در فیلم وجود دارد در کارهای کوتاه من نیز قبلاً وجود داشته است.  

این کارگردان بیان کرد:‌ هرچند برای ساخت این فیلم با مشکلات مختلفی روبرو بودیم و بحث مالی نیز یکی از آن‌ها بود اما واقعیت این است که به این نتیجه رسیده‌ام که در سینما همه چیز پول نیست و همه مسائل را در سینما نمی‌توان با پول حل کرد و گاهی حتی ورود پول زیاد به ضرر یک فیلم تمام می‌شود. نکته مهم بعدی بحث ابزار زدگی است و این که تصور کنیم برای ساخت یک فیلم خوب به پیشرفته‌ترین ابزار نیاز داریم کاملاً غلط است بلکه آنچه در یک فیلم اهمیت زیادی دارد محتواست.

انتهای پیام

نظر شما