شناسهٔ خبر: 67152000 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

درخواست برای رفع محدودیت صادرات دام سبک مازاد در کرمانشاه

نائب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده کرمانشاه گفت: در فصل زمستان به دلیل شرایط اقلیمی کرمانشاه و کوچ عشایر با کاهش عرضه دام سبک مواجه بودیم، اما اکنون که از ۱۵ اردیبهشت شاهد سرریز دام سبک مازاد هستیم، تولیدکنندگان دام با چالش‌های جدی مواجهند.

صاحب‌خبر -

نوری نائب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده کرمانشاه با اشاره به محدودیتی که برای صادرات دام سبک مازاد کرمانشاه به استان‌های دیگر در نظر گرفته شده، خواستار رفع این ممنوعیت در یک ماه فرصت باقی مانده شد.

ایرج نوری با بیان اینکه از حدود پنج ماه قبل تصیماتی برای محدودیت جابجایی بین استانی دام سبک از سوی مسئولین استان و بدون کسب نظر از فعالین این حوزه اخذ شد، گفت: آن زمان دلیل این ممنوعیت را شیوع تب برفکی اعلام کردند. در حالیکه حتی اگر دلیل واقعی این تصمیم شیوع تب برفکی باشد، ۲۱ روز بعد از فرآیند واکسیناسیون دیگر دام‌ها پاک بودند و امکان جابجایی آنها وجود داشت، اما اکنون با گذشت چند ماه این ممنوعیت هنوز ادامه دارد.

نائب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده کرمانشاه خاطرنشان کرد: چون این تصمیم در فصل زمستان گرفته شده بود و در فصل زمستان نیز به دلیل شرایط اقلیمی کرمانشاه و کوچ عشایر با کاهش عرضه دام سبک مواجهیم در آن زمان مشکل چندان حاد نبود، اما اکنون که از ۱۵ اردیبهشت شاهد سرریز دام سبک مازاد هستیم، تولیدکنندگان دام با چالش‌های جدی مواجهند.

نوری از هزینه بالای نگهداری دام یاد کرد که تولیدکنندگان توان تامین آن را ندارند و هرطور که باشد مجبور به فروش و کشتار دام خود می‌شوند و یادآور شد: عمده این دام‌ها میش حذفی دامی با سن زیاد که چندین بار زاد و ولد کرده) هستند که در داخل استان کرمانشاه متقاضی ندارند و معمولا آن را به استان‌های دیگر که متقاضی هستند، می‌فرستند.

وی با تاکید بر اینکه خروج دام از استان هیچ تاثیری بر بازار داخل ندارد، گفت: عمده دامی که از استان خارج می‌شود، حذفی و مازاد بوده و در کرمانشاه اصلا کشتار نمی‌شود.

نائب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده کرمانشاه مقصد اصلی این دام‌ها را تهران، قم و شهر‌های شمال کشور دانست و خاطرنشان کرد: همین حالا نیز این دام‌ها تا حدودی از کرمانشاه خارج می‌شود، اما با هزینه چند برابری.

وی با بیان اینکه از ۱۵ اردیبهشت تا ۱۵ تیر با سرریز دام در استان مواجهیم، ادامه داد: تنها کمتر از یک ماه فرصت داریم که جابجایی دام کرمانشاه به سمت سایر استان‌ها برقرار شود، زیرا از ۱۵ تیر به بعد با شدت گرفتن گرما و خشک شدن علوفه‌ها، دام‌ها برای پروار می‌روند.

به گفته نوری، اعمال این محدودیت جابجایی دام بین استان‌ها باعث شده حتی در برخی موارد وقتی که دام‌های یک روستا به سمت کشتارگاه‌ها می‌رود، در مسیر با محدودیت‌هایی مواجه باشد.

نائب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده کرمانشاه درباره راهکار‌هایی که از سوی مسئولین مبنی بر کشتار دام و خروج آن به صورت لاشه و حتی گوشت بسته‌بندی شده از استان مطرح شده نیز گفت: این راهکار منطقی نیست، ما تولیدکننده هستیم نه قصاب که بخواهیم گوشت را کشتار و بسته‌بندی کنیم. از سوی دیگر اگر دام به صورت لاشه و یا گوشت بسته‌بندی شده خارج شود مشخص نیست چه کسی در نهایت پول تولیدکنندگان را پرداخت می‌کند

نظر شما