شناسهٔ خبر: 67151798 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه‌ آسیا‌نیوز | لینک خبر

گفت و گو با دکتر مهران حسینی گلرودباری,مشاور مدیریت و کسب و کار:

لزوم افزایش شفافیت و دقت در گزارش‌های مالیاتی

داده‌های اطلاعاتی، نقش بسیار مهمی در چالش نظام مالیاتی کشورها دارند. اطلاعات دقیق و صحیح در مورد شاید همۀ رویدادهای اداری عدد و رقم از قبیل: فروش یا درآمدها، هزینه‌های خرید و بهای تمام شده، حقوق و دستمزد، هزینه‌های اداری، عمومی و سایر هزینه‌های قابل قبول که در نهایت منجر به تشخیص سود و پرداخت مالیات عادلانه و قابل دفاع می شود، به دولت کمک می‌کند تا سیاست‌های مالیاتی مناسب را طراحی کند و یک مجری دقیق و بی نقص و صد البته عادل در بهبود نظام مالیاتی کشور باشد.

صاحب‌خبر -




۱- به عنوان نخستین سوال بفرمایید آیا ضعف داده‌ها، سهم پررنگی در چالش نظام مالیاتی کشور دارد؟

قطعا بله! داده‌های اطلاعاتی، نقش بسیار مهمی در چالش نظام مالیاتی کشورها دارند. اطلاعات دقیق و صحیح در مورد شاید همۀ رویدادهای دارای عدد و رقم از قبیل: فروش یا درآمدها، هزینه‌های خرید و بهای تمام شده، حقوق و دستمزد، هزینه‌های اداری، عمومی و سایر هزینه‌های قابل قبول که در نهایت منجر به تشخیص سود و پرداخت مالیات عادلانه و قابل دفاع می شود، به دولت کمک می‌کند تا سیاست‌های مالیاتی مناسب را طراحی کند و یک مجری دقیق و بی نقص و صد البته عادل در بهبود نظام مالیاتی کشور باشد. از طرف دیگر، داده‌های نادرست یا ناقص و عدم انجام تکالیف صحیح، توسط مودیان مالیاتی و حسابداران‌شان[که می‌تواند ناشی از عدم تجربۀ لازم و آگاهی از قوانین مالیاتی باشد و نیازمند تجربیات اجرایی حسابداران و قانون‌دانی ایشان است] می‌تواند منجر به اشتباهات و سوءاستفاده‌های مالیاتی شده و به عدالت مالیاتی زیان وارد کند و شرکتها و یا صاحبان کسب و کار را دچار خسران ناشی از تشخیص مالیاتهای غیرعادلانه کند. بنابراین اطلاعات دقیق و قابل اعتماد، بسیار اهمیت دارند و در تصمیم گیری‌ها و تشخیص‌ها در نظام مالیاتی کشور دارای نقش فوق العاده پررنگ خواهند بود که بسیار زیاد باید به آن توجه داشت.

۲- مهم ترین چالش‌های حسابداران در شرکتهای بزرگ از نظر شما چیست ؟

به طور مختصر چند چالش اصلی که حسابداران در شرکت‌های بزرگ ممکن است با آنها مواجه شوند: پیچیدگی و حجم بالای داده‌ها یا به قول ما حسابداران، رویدادهای مالی، تطبیق یا مطابقت دادن اطلاعات، تغییرات قانون و مقررات، امنیت اطلاعات، مدیریت ریسک مالی، مدیریت هزینه، تجزیه و تحلیل داده و مدیریت ارتباطات. بنابراین حفظ اطلاعات محرمانه شرکت توسط حسابداران بسیار الزامی و حیاتی است و عموما حسابدارانی که این مهم را رعایت نکنند، آسیبهای جدی به شخصیت حرفه‌ای و نیز سازمانهای خود وارد می کنند و در نتیجه از ایشان سلب اعتماد خواهد شد.

۳- برای تعدیل این مشکلات چه پیشنهادی دارید؟

برای تعدیل این چالش‌ها، حسابداران می‌توانند از راهکارهایی نظیر بهبود دسترسی به اطلاعات، آموزش و توسعه حرفه‌ای، همکاری و تعامل، استفاده از فناوری، توجه به اخلاق حرفه‌ای، توسعه مهارت‌های نرم، مدیریت زمان، توانایی تجزیه و تحلیل ارتقا روابط عمومی، پیش‌بینی و برنامه‌ریزی و نظارت بر رعایت قوانین و مقررات بهره ببرند.

۴-حسابداران از دیدگاه شما باید دارای چه ویژگیهای فردی باشند؟

حسابداری رشته ای خاص است و نیازمند تیپ شخصیتی خاص که برای موفقیت در حرفه‌ی خود باید دارای صفاتی همچون دقیق و منضبط بودن، قدرت تجزیه و تحلیل و حل مسئله، توانایی مهارتهای ارتباطی و پایبندی به قوانین و استانداردها باشند تا به آنها کمک کند که در محیط کاری خود به عنوان یک حسابدار موفق عمل کنند.

۵- برای دانشجویان رشته حسابداری چه توصیه ای دارید؟

توصیه می‌کنم که علاوه بر یادگیری دروس تئوری و کسب تجربه‌های عملی، به ارتقا مهارتهای فنی، شرکت در دوره‌های آموزشی، برقراری ارتباط با صنعت، توسعه مهارت‌های فردی و ارتباطی و آموزش مداوم توجه کنند و مهارتها را به کار ببندند.

۶-فکر می کنید چالش‌های مالیات ارزش افزوده در قانون بیشتر است یا در اجرا؟

با توجه به تجربه و شناخت موارد مالیاتی در کشور، می‌توان گفت که چالش‌های مالیات ارزش افزوده، بیشتر در اجرا و اجرای قوانین مربوط به آن است تا در قوانین. در قانون مالیات ارزش افزوده، مفاد و مقررات مشخصی برای مالیات‌‌دهی و پرداخت مالیات تعیین شده است، اما در عمل، برخی از مشکلات و چالش‌هایی مانند عدم رعایت صحیح قوانین توسط اشخاص حقوقی و حقیقی، نقض قوانین توسط برخی از واحدهای اجرایی و نظارتی، عدم شفافیت و دقت در اطلاعات مالیاتی باعث مشکلات و سختی‌هایی برای اجرای صحیح قوانین مالیات ارزش افزوده می‌شود که دامنگیر حسابداران و اشخاص حقیقی و حقوقی خواهد شد که تمام تلاش خود را جهت استانداردسازی و افشای صحیح اطلاعات مالی به کار می‌گیرند؛ بنابراین برای بهبود عملکرد مالیات ارزش افزوده در ایران، نیاز به تقویت نظام نظارت و اجرای قوانین، آموزش و آگاهی‌بخشی به اشخاص مختلف، افزایش شفافیت و دقت در گزارش‌های مالیاتی و همکاری بین سازمان‌ها و واحدهای مختلف دولتی و خصوصی است.

نظر شما