شناسهٔ خبر: 67151464 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

افزایش تعرفه اروپا بر خودروهای برقی چینی

کمیسیون اروپا تعرفه تا ۲۵ درصدی را بر خودروهای برقی ساخت چین اعمال خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، نشریه فایننشیال تایمز به نقل از منابع آگاه گزارش داد کمیسیون اروپا امروز این موضوع را به اطلاع سازندگان خودرو خواهد رساند که از ماه آینده تعرفه های بیشتری را تا 25 درصد بر خودروهای برقی وارد شده از چین اعمال خواهد کرد.

تحلیلگران معتقدند که تعرفه 10 تا 25 درصدی بر خودروهای برقی ساخت چین انتظار می رفت، اقدامی که به نظر می رسد برای تلافی جویی از پکن باشد.

مقامات کمیسیون اروپا اظهار کردند که خودروهای برقی ساخت چین مشمول یارانه بیشتری خواهد شد.

این اقدام در حالی صورت می گیرد که خودروسازان اروپایی با هجوم خودروهای برقی کم هزینه ساخت چین مواجه شده‌اند.

در همین حال دولت چین، تحقیقات اتحادیه اروپا در این زمینه را مورد انتقاد قرار داد و خواستار همکاری با کشورهای عضو این اتحادیه شد اما دقیقا مشخص نکرد که پاسخش به این تعرفه های جدید چه خواهد بود.

این در حالی است که چندی قبل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از افزایش چشمگیر تعرفه برخی محصولات چینی به ویژه باتری های خودروهای برقی و تراشه های کامپیوتری و محصولات پزشکی خبر داد.

بایدن در جریان یک سخنرانی در کاخ سفید در مقابل اتحادیه ها و شرکت ها اظهار کرد کارگران آمریکایی می توانند تا زمانی که رقابت منصفانه باشد، با هر کسی رقابت کنند اما این رقابت مدت هاست که منصفانه نیست. ما نمی توانیم اجازه دهیم که چین به بازار آمریکا هجوم ببرد.

وی خاطرنشان کرد که این اقدام را در پیروی از قانون تجارت بین‌الملل انجام داده است.

براساس قانون جدید، تعرفه خودروهای برقی چین چهار برابر می شود و واردات سلول های خورشیدی و نیمه هادی ها مشمول تعرفه 50 درصدی می شود. علاوه بر این تعرفه واردات جرثقیل از صفر به 25 درصد و تعرفه برخی ابزار پزشکی از جمله سرنگ و سوزن از صفر به 50 درصد و تعرفه برخی تجهیزات حفاظتی شخصی مورد استفاده در تجهیزات پزشکی از تقریبا صفر درصد به 25 درصد افزایش می یابد. کمبود تجهیزات حفاظتی شخصی که به طور انبوه در چین تولید می شود، آسیب زیادی به آمریکا در دوران همه گیری کرونا وارد کرد.

بر این اساس، 18 میلیارد دلار محصولات وارداتی چین از جمله استیل و آلومینیوم، نیمه رساناها، خودروهای برقی، مواد معدنی حیاتی و سلول های خورشید هدف این تحریم‌ها قرار می‌گیرند. علاوه بر این، براساس این قانون، تعرفه های بیشتری در سال 2025 و 2026 بر نیمه رساناها شامل باتری های لیتیومی، آهن رباهای دائمی و گرافیتی و نیز دستکش های پلاستیکی پزشکی و جراحی اعمال می شود.

پس از اعلام این تعرفه ها، وزارت خارجه و بازرگانی چین ضمن انتقاد از آن اعلام کردند که به سرعت اقدام تلافی جویانه لازم را انجام خواهند داد. وزیر بازرگانی این کشور اظهار کرد که پکن به شدت مخالف افزایش تعرفه ها بر محصولات این کشور است و پکن اقدامات لازم برای حفظ منافع مشروع خود را انجام خواهد داد.

وانگ یی وزیر امور خارجه چین در اظهارنظری صریح اعلام کرد افزایش چشمگیر تعرفه آمریکا بر محصولات و کالاهای چینی نشان می دهد که برخی افراد در واشنگتن، عقل خود را از دست داده‌اند.

وی افزود: اقدام آمریکا در افزایش چشمگیر تعرفه کالاهای ساخت چین نشانه‌ای از ضعف و نه قدرت است و نشان می دهد که برخی ها در آمریکا عقل خود را از دست داده‌اند.

وی تاکید کرد سرکوب چین توسط آمریکا نشان نمی دهد که ایالات متحده قوی است، و بیشتر بیانگر آن است که آمریکا اعتماد به نفس خود را از دست داده و از کار افتاده است.

این در حالی است که واشنگتن تاکنون برخی تحریم‌های بانک‌های اصلی چین را به دلیل تاثیراتی که ممکن است بر اقتصاد جهانی و روابط بین دو کشور داشته باشد، متوقف کرده است.

در ماه های اخیر روابط بین آمریکا و چین شاهد علایمی از بهبودی است در حالی که هر دو طرف گام هایی را برای ایجاد دوباره کانال های ارتباطی پس از تنش های فزاینده فی مابین طی دهه های اخیر، برداشته‌اند.

انتهای پیام/

نظر شما