شناسهٔ خبر: 67150690 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بازرس کنترل کیفی رویان:

نمونه‌های ذخیره در بانک خون بندناف اردبیل ۳۵ درصد افزایش یافت

اردبیل- ایرنا- بازرس واحد کنترل کیفی شرکت بن‌یاخته‌های رویان از افزایش ۳۵ درصدی تعداد نمونه‌های ذخیره شده در نمایندگی بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف استان اردبیل در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال پیش از آن خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان اردبیل، امین خوش‌اخلاق روز چهارشنبه در بازدید از دفتر نمایندگی بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف استان اردبیل اظهار کرد: دفتر اردبیل بر اساس ممیزی انجام شده یکی از نمایندگی‌های برتر از نظر کمی و کیفی در گروه خود در سطح کشور است.

وی بیان کرد: نمونه‌های فرستاده شده از نمایندگی بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف استان اردبیل تا کنون از کیفیت و استاندارد خوبی برخوردار بوده و افزون بر ۹۰ درصد آنها ذخیره‌سازی شده است.

بازرس واحد کنترل کیفی شرکت بن‌یاخته‌های رویان به اهمیت ذخیره‌سازی خون بندناف اشاره کرد و افزود: امضای قرارداد، ارایه مشاوره، جمع‌آوری و فرستادن نمونه‌ها به شرکت بن‌یاخته‌های رویان از مسئولیت‌های دفترهای نمایندگی است و فرآیند جداسازی و ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی در مرکز انجام می‌شود.

وی تشریح کرد: خونی که در دوران بارداری مادر در بندناف و جفت جریان دارد و به طور معمول پس از زایمان دور ریخته می‌شود، منبع سرشار سلول‌های بنیادی به ویژه سلول‌های خون‌سازی است که می‌تواند در روند درمان بیماری‌های بدخیمی مانند تالاسمی، کم‌خونی مادرزادی، انواع سرطان خون و بیماری‌های نقص سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار گیرد.

خوش‌اخلاق، در مورد روند ذخیره‌سازی نمونه‌ها در شرکت مرکزی با اشاره به اینکه هر نمونه‌ تنها یک‌بار برای پیوند مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: همه نمونه‌های خون بندناف جمع‌آوری شده، پس از ورود به بانک خون بندناف رویان از سوی واحد کنترل کیفی بررسی و در صورت دریافت مجوز وارد آزمایشگاه پردازش می‌شود.

وی با تاکید بر رعایت همه شیوه‌نامه‌ها و استانداردهای لازم در هنگام جمع‌آوری خون بندناف، ادامه داد: نمونه‌ها ابتدا از نظر شاخص‌های حجم و تعداد سلولی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و در صورت داشتن شرایط لازم، وارد فرایند جداسازی سلولی می‌شود؛ در غیر این صورت با اطلاع به خانواده، قرارداد فسخ و هزینه بر اساس آن برگردانده می‌شود.

بازرس واحد کنترل کیفی شرکت بن‌یاخته‌های رویان عنوان کرد: بر روی نمونه‌هایی که حداقل شرایط استاندارد را داشته باشند آزمایش‌های میکروبی و ویروسی، اچ‌ال‌ای و فلوسیتومتری انجام می‌شود و در نهایت در شرایط دمایی منفی ۱۹۶ درجه سانتی‌گراد در تانک‌های مخصوص فریز و برای مدت طولانی نگهداری می‌شود.

وی از راه‌اندازی پالایشگاه محصولات زایمانی در آینده نزدیک خبر داد و اظهار کرد: پس از به دنیا آمدن یک نوزاد پنج جزء زایمانی شامل خون بندناف، بافت بندناف، پرده‌های جنینی، مایع جنینی و جفت از رحم خارج و دور ریخته می‌شود؛ امروزه اما مشخص شده است که هر یک از آنها در صورت فرآوری می‌تواند در حوزه پزشکی و سلامت مورد استفاده باشد.

خوش‌اخلاق همچنین مهم‌ترین مساله در بحث ذخیره‌سازی خون بندناف را اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی و فرهنگ‌سازی دانست و افزود: فرآیند جداسازی و ذخیره خون بندناف تنها در هنگام زایمان می‌تواند اتفاق بیافتد و از همین رو به همه خانواده‌ها توصیه می‌شود که از این فرصت ذخیره‌سازی خون بندناف استفاده کنند.

دفتر نمایندگی بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف پژوهشکده رویان از سال ۱۳۸۷ در استان اردبیل راه‌اندازی شده است.

نظر شما