شناسهٔ خبر: 67149331 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی:

۱۳۱۰ پروژه در هفته جهاد کشاورزی در حوزه آب و خاک به بهره‌برداری می‌رسد

رضا پاکزاد

 معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: یک هزار و ۳۱۰ پروژه از این تعداد، معادل ۵۴ درصد مجموع این پروژه‌ها در حوزه آب و خاک به بهره‌برداری می‌رسند.

صاحب‌خبر -

«صفدر نیازی شهرکی» امروز چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳، در بازدید از پروژه ایستگاه پمپاژ «برتش» در دهلران، از افتتاح و بهره‌برداری دو هزار و ۴۳۷ پروژه در نقاط مختلف کشور همزمان در هفته جهاد کشاورزی خبر داد.

وی با اشاره به نقش این پروژه‌ها در اشتغال، تولید و افزایش سطح زیرکشت، گفت: ۱۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال برای پروژه‌های آب و خاک مورد بهره‌برداری در هفته جهاد کشاورزی، هزینه شده و نشان از توجه دولت سیزدهم و شهید جمهور به  توسعه این حوزه دارد.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در هفته جهاد کشاورزی در استان ایلام ۴۳ پروژه با اعتباری بیش از ۷۴۰میلیارد ریال افتتاح می‌شود، اظهار کرد: بهره‌برداری از این طرح‌ها، نقش و تاثیر بسزایی در زمینه پایداری تولید محصولات کشاورزی دارد.

نیازی شهرکی با اشاره به بازدید از پروژه ایستگاه پمپاژ «برتش» گفت: این پروژه نزدیک به ۱۸ سال پیش شروع شده و مدت‌ها نیز بلاتکلیف مانده بود، اما در دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به این پروژه به عنوان یکی از طرح‌های بزرگ استان شد، این طرح موانع مختلفی داشت که در این دولت تلاش شد با رفع موانع، احیا شود.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه تا کنون یک‌هزار و ۱۰میلیارد ریال در این پروژه هزینه شده است، افزود: ۷۱۰میلیارد ریال از این میزان در دولت سیزدهم به این پروژه تزریق شد که موجب تسهیل در روند عملیات اجرایی فاز اول آن و بهره برداری از این فاز در آینده نزدیک شده است.

وی به شبکه آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور در قالب سامانه گرمسیری هم اشاره کرد و گفت: این پروژه شامل۲۳۰هزار هکتار اراضی کشاورزی است که اعتبار آن با نگاه مساعد مقام معظم رهبری از صندوق ذخیره ارزی تامین اعتبار شده است.

 نیازی شهرکی ادامه داد: بر این اساس به وزارت نیرو حدود هشت میلیارد دلار اعتبار برای این پروژه اختصاص داده شده و تاکنون نیز ۱۲۳هزار هکتار آن مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ۱۰۰هزار هکتار باقی مانده هم تقریبا بین ۷۰ تا ۸۰درصد پیشرفت دارد، گفت: همچنین در سال گذشته، با عنایت رهبر معظم انقلاب اسلامی، یک میلیارد دلار به این پروژه اعتبار تخصیص یافت و مقرر شده این پروژه تا شهریورماه سال جاری به بهره‌برداری برسد.

 وی به طرح سامانه گرمسیری در استان ایلام اشاره کرد و گفت: سامانه گرمسیری هم جزئی از این پروژه شبکه آبیاری غرب و شمال غرب است و ما متعهد هستیم به محض اینکه وزارت نیرو پروژه را تامین آب کند، ۲ ماه بعد پروژه را به کشاورزان برای استفاده از شبکه آبیاری تحویل دهیم.

نیازی شهرکی خاطرنشان کرد: امید است با توجه به پیگیری‌ها و رایزنی‌های انجام شده بتوانیم این پروژه را در اولین فرصت با توجه به تامین اعتبار لازم، به بهره برداری برسانیم و تحویل مردم دهیم.

انتهای پیام

نظر شما