شناسهٔ خبر: 67148965 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

توزیع بیش از ۱۹ هزار تن کود شیمیایی در استان کرمانشاه

کرمانشاه - ایرنا - مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان کرمانشاه گفت: ۱۹ هزار تن انواع کودهای شیمیایی از ابتدای امسال تاکنون بین بهره‌برداران عرصه کشاورزی استان کرمانشاه توزیع شده است.

صاحب‌خبر -

سهراب مصطفی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این شرکت از ابتدای سال جاری تاکنون این میزان از انواع کودهای شیمیایی از جمله ازته، فسفاته، پتاسه و اوره را بین کشاورزان توزیع کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد افزایش نشان می دهد.

وی افزود: از کودهای توزیعی ۱۸ هزار تن را کود ازته ، ۷۰۰ تن کود فسفاته و ۳۰۰ تن را نیز کود پتاسه تشکیل می دهد که به شکل حواله‌های الکترونیکی بوده و کشاورزان می توانند با مراجعه به کارگزاری‌ها کود مورد نیاز خود را به قیمت های مصوب تهیه کنند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان کرمانشاه ادامه داد: این شرکت امسال همچنین اقدام به توزیع ۳۲ هزار و ۵۰۰ تن کود اوره تولیدی پتروشیمی کرمانشاه در بین ۱۲ استان کشور کرد که از این میزان ۲۰ هزار و ۵۰۰ تن در استان کرمانشاه توزیع شده است.

مصطفی یادآور شد: این شرکت به‌عنوان اولین و بزرگترین زنجیره تأمین و توزیع نهاده های کشاورزی، وظیفه بسیار مهم تهیه، تأمین و توزیع انواع نهاده‌های کشاورزی شامل کودهای یارانه‌ای، سم و بذر را در سطح کشور برعهده دارد که تاکنون توانسته است تمامی کودهای مورد نیاز بخش کشاورزی را به موقع تأمین و در اختیار بهره برداران قرار دهد.

توزیع بیش از ۱۰۹ هزار تن کود شیمایی در سال گذشته

وی افزود: در این راستا در سال گذشته نیز در مجموع ۱۰۹ هزار تن انواع کودهای شیمیایی شامل ۸۵ هزار تن کود ازته ، ۱۹ هزار تن کود فسفاته و پنج هزار تن کود پتاسه در بین کشاورزان استان توزیع کرد که این میزان در مقایسه با سال قبل از آن ۶ درصد کاهش نشان می دهد که این میزان کاهش به دلیل واگذاری بخشی از سهمیه این شرکت به سازمان تعاون روستایی استان بود.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه بیشترین درصد افزایش مصرف کود در استان مربوط به کودهای فسفاته و پتاسه است گفت: پارسال همچنین ۱۷۶ هزار و ۵۰۰ تن کود اوره کشاورزان ۱۳ استان کشور را نیز این شرکت در استان کرمانشاه تامین و ارسال کند.

وی تاکید کرد: شرکت خدمات حمایتی در قالب کشت قراردادی کود مورد نیاز کشاورزان را به‌طور کامل تأمین و تدارک و در اختیار کشاورزان قرار داده است که همین موضوع باعث به وجود آمدن جهش قابل توجهی در تولید انواع محصولات کشاورزی به ویژه غلات در استان شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه حدود ۱۲۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند، این استان با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب های کشاورزی کشور است.

سال زراعی گذشته تولید گندم در این استان با افزایش ۵۷ درصدی در مقایسه با سال زراعی قبل از آن از مرز یک میلیون تن گذشت که باعث شد این استان در رتبه چهارم بیشترین تولید گندم در کشور پس از استان های خوزستان ، کردستان و فارس قرار بگیرد.

به دنبال شکسته شدن رکورد ۲۰ ساله تولید گندم در کرمانشاه، این استان توانست برای نخستین بار رکورد بیشترین میزان تولید در محصول جو را نیز در سال زراعی گذشته با ۴۴۱ هزار تن برای نخستین بار شکسته و عنوان نخست این محصول را به نام خود در کشور به ثبت برساند.

نظر شما