شناسهٔ خبر: 67147373 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

چمران:

مجبور هستیم برای رفاه مردم اتوبوس از چین وارد کنیم

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: تلاش می‌کنیم با شرکت‌های داخلی قرارداد ببندیم، اما ظرفیت تحویل ماهانه ۵۰ اتوبوس را دارند که همان را هم تحویل نمی‌دهند و مجبور هستیم برای رفاه مردم باید با چین همکاری کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا او به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری تهران، مهدی چمران امروز _چهارشنبه بیست‌وسوم خرداد_ در آئین رونمایی از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تهران اظهار کرد: اتوبوس چیزی نیست که در عرض یک مدت کوتاهی تولید شود و در چرخه حمل‌ونقل عمومی قرار گیرد.

وی افزود: تعطیل بودن شرکت‌های تولیدکننده داخلی را می‌توان اینگونه تعبیر کرد که دولت‌های پیشین اتوبوس نخریده بودند.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه کارخانه‌های تولیدکننده خط تولید اتوبوس را تعطیل کرده بودند، خاطرنشان کرد: راه‌اندازی مجدد آن علاوه بر منابع مالی زمان می‌برد تا از نظر فنی این شرکت‌ها به کار بیفتند.

چمران ادامه داد: هنوز این شرکت‌ها به وعده‌های کامل خود عمل نکردند. انتظار داریم با تلاش بیشتر به میدان بیایند تا کمبودهای گذشته را جبران کنیم، این مهم جز با سیستم جهشی به هیچ گونه جبران نخواهد شد. باید در تهران ۹۰۰۰ دستگاه داشته باشیم و معلوم است در شرایط کنونی مردم باید منتظر اتوبوس بایستند و از این جهت مشکلات فراوانی را تحمل می‌کنند.

وی با بیان اینکه قرار بر این است که به دلیل اهمیت حمل‌ونقل به صورت ماهانه روند وضعیت معاونت حمل‌ونقل را در شورا بررسی کنیم، تصریح کرد: امیدواریم در ماه‌های آینده با دستاوردهای بیشتری شاهد برگزاری این جلسات ماهانه باشیم، البته رونمایی امروز شامل ۱۶۰ دستگاه می‌شود اما تنها ۱۰۰ دستگاه در این محل برگزاری وجود دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: تاکید می‌کنم این میزان کاری را که ما می‌خواهیم، انجام نمی‌دهد. باید ۱۶۰۰ دستگاه وارد ناوگان بشود اما به دلیل مشکلات گفته شده بیش از این توان تهیه اتوبوس نبود.

چمران گفت: تمام تلاش شهرداری تهران بر این است که سریع‌تر این مسائل حل شود و شاهد ۷۹۲ دستگاه واگن جدید، ۲۰۰۰ اتوبوس برقی چینی و ۵۰۰ دستگاه از داخل باشیم، این علاوه بر ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس دیزلی است.

وی تصریح کرد: برقی‌سازی تأثیر مستقیمی بر آلودگی هوا و بهبود محیط زیست خواهد داشت و سلامت جسمی، روحی و روانی مردم را تأمین می‌کند. ما در شورای شهر آنچه را که می‌توانستیم انجام دادیم یعنی از بودجه سایر حوزه‌ها کاستیم و نیمی از بودجه شهر تهران را به این امر اختصاص دادیم، با این حال باز مشکل بودجه داریم. اتوبوسی که دو سال پیش ۴ میلیارد تومان بود الان حدود ۸ میلیارد تومان برآورد می‌شود. اتوبوس‌های دو کابین در پارت اول خرید ۲۴۰ میلیون بود و الان بعید است زیر ۱۴ میلیارد تومان قیمت این اتوبوس‌ها باشد.

رئیس شورای شهر تهران اضافه کرد: کاری که ما باید انجام دهیم این است که برای افزایش اتوبوس‌ها انجام دادیم؛ ما باید به اختصاص بودجه می‌پرداختیم که هم در سال جاری هم گذشته این اتفاق افتاد. شهرداری نیز تمام تلاش خود را مصروف این امر کرده است.

چمران ادامه داد: باید خریدهای خارجی به موقع انجام و ال سی گمرکی کارخانه‌ها باز شود تا بتوانند وعده خود را محقق کنند. امیدواریم هم گمرک هم بانک مرکزی تلاش بیشتری کنند. دغدغه ما در مرحله اول استفاده اتوبوس‌های داخلی است. در وزارت کشور و صمت باید اقدامات لازم صورت بگیرد تا خریدهای خارجی به موقع وارد چرخه حمل و نقل شود.

وی گفت: اتوبوس‌های خارجی نه مدرن تر است نه به روز تر. تلاش بر این است که با شرکت‌های داخلی قرارداد ببندیم ولی ظرفیت تحویل ماهانه ۵۰ اتوبوس را دارند. هرچقدر در داخل کشور بسازند ما خریداری می‌کنیم؛ اما ماهی ۵۰ اتوبوس را هم تحویل نمی‌دهند. وقتی نمی‌دهند برای رفاه مردم باید با چین همکاری کنیم. چرا درک این مسائل برای رسانه‌ها دشوار است.

نظر شما