شناسهٔ خبر: 67146806 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

اگر فرشی پیدا شده چرا به ما تحویل ندادند/ حکم دادگاه کانادا در مورد هواپیمای اوکراینی به نفع ما است

معاون حقوقی رئیس جمهور با رد اظهارات سخنگوی قوه قضائیه در خصوص به سرقت نرفتن فرشهای کاخ سعد اباد و پیدا شدن برخی از آنها در ادارات دولتی، گفت: اگر فرشی پیدا شده چرا به ما تحویل نمی‌دهند تا به کاخ سعد آباد برگردانیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، محمد دهقان امروز در حاشیه جلسه دولت در واکنش به اظهارات سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه پرونده فرش‌های نفیس کاخ سعد آباد مفتوح بوده و تا الان رأیی صادر نشده است اما خوشبختانه قاضی پرونده با جدیت موضوع را دنبال می‌کند، گفت: از ۴۸ فرشی که به سرقت رفته شده هنوز هیچ فرشی پیدا و تحویل ما نشده است.

روز گذشته اصغر جهانگیر سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین گفته بود تعدادی از فرشهای کاخ سعد آباد که به گفته او ادعا شده بود به سرقت رفته‌اند در برخی ادارات دولتی کشف و پیدا شده که موضوع سرقت را منتفی می‌کند و احتمالا این فرشها بدون رعایت تشریفات و روال اداری منتقل شده‌اند.

معاون حقوقی رئیس جمهور امروز در پاسخ به این اظهارات سخنگوی عدلیه افزود: تقاضای ما از دوستانی که می‌گویند فرشی پیدا شده این است که اگر فرشی شده باید تحویل بدهند تا ما آن را تحویل کاخ سعدآباد بدهیم. ما از دوستانی که بازجویی کردند، سوال کردیم و گفتند پرونده به خوبی پیش می‌رود.

وی با بیان اینکه متهمان مربوط به این موضوع بازجویی شدند، افزود: آنچه برای ما اهمیت دارد، بازگرداندن فرش‌هاست و به محض پیدا شدن باید تحویل ما شود تا آن را به کاخ سعدآباد برگردانیم.

دهقان همچنین در خصوص رأی صادر شده در باره قصور شرکت هواپیمایی  اوکراینی در خصوص صدور مجوز پرواز این هواپیما و دخیل بودن در وقوع حادثه، با یادآوری اینکه  دو دعوا درمورد هواپیمای اوکراینی وجود دارد که یکی در دیوان بین‌المللی دادگستری و دیگر در ایکائو مطرح شده است، گفت: کنواسیون مونترال مبنای دعوا است و رأیی که در کانادا برای ۲۱ نفر از خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی صادر شده، رأی خوبی است. قاضی رأی عادلانه‌ای صادر کرده و قصور شرکت هواپیمایی اوکراینی برای آنها ثابت شده است.

وی در پاسخ به خبرنگار قدس آنلاین اظهار کرد: استدلال‌هایی که در آنجا آمده برای دعوای موجود در ICJ (دیوان بین‌المللی دادگستری) قابل استفاده است زیرا نشان می‌دهد این موضوع یک قصور بوده که شرکت هواپیمایی هم در آن نقش داشته و فضایی که در کشور وجود داشته باعث آن شده است، و ما از رأی صادر شده در کانادا استقبال می‌کنیم زیرا می‌تواند در این زمینه موثر باشد که جمهوری اسلامی ایران مرتکب تقصیر نشده است.

دهقان خاطرنشان کرد: ما سعی خواهیم کرد از این رأی برای پرونده‌ای که در ICJ و ایکائو وجود دارد استفاده کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما