شناسهٔ خبر: 67146565 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس پرس | لینک خبر

در آستانه برگزاری مجمع سالانه:

اولین پروانه بهره برداری کانسنگ عناصر نادر خاکی برای "تجلی" صادر شد

مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات از صدور اولین پروانه بهره برداری کانسنگ عناصر نادر خاکی در کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مرتضی علی اکبری در آستانه برگزاری مجمع سالانه از بازدهی 14 درصدی قیمت سهام "تجلی" از ابتدای سال خبر داد و گفت: شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات به عنوان پیشرو در زمینه استخراج و فرآوری از عناصر نادر خاکی، تولید کنسانتره مونازیت و اکسیدهای مرتبط نظیر لانتانیوم، سریوم، نئودیمیوم، یوروپیوم، گادولونیوم، دیسپرزیوم و.... در این عرصه به صورت فعال و مؤثر وارد شده است. چرا که روند رو به رشد و اهمیت عناصر نادر خاکی در گزارش های جهانی و بررسی های منطقه ای طی سال های اخیر بطور کامل مشهود است.

وی افزود: این عناصر برای فناوری های پیشرفته الزامی و کاربردی است. بررسی بازارهای جهانی این عناصر نشان می دهد محدودیت یا عدم برآورد تقاضا توسط عرضه کنندگان، عامل اصلی بحرانی شدن این عناصر در آینده ای نزدیک خواهد بود و این عناصر را به موادی با بالاترین اهمیت اقتصادی و بیشترین ریسک تأمین تبدیل کرده است. به گونه ای که سال 2021 مهم ترین وارد کنندگان عناصر نادر خاکی، آمریکا، چین، ژاپن، فیلیپین و آلمان بودند. این کشورها به دلیل تولید مگنت ها، کاتالیست ها، باتری ها و صنایع پیشرفته به این عناصر به شدت وابسته هستند.

علی اکبری ادامه داد: با توجه به شرایط عرضه و تقاضای این عناصر و ظرفیت بالای ایران، "تجلی" به عنوان اولین هلدینگ پروژه محور، اکتشاف و بهره برداری از معادن مونازیت را در دستور کار قرار داد و با تملک محدوده های معدنی و انجام اکتشافات تخصصی به ذخایر ارزشمندی دست یافت. متعاقباً با تولید آزمایشی موفقیت آمیز کنسانتره مونازیت در مسیر تولید نیمه صنعتی این محصولات ارزشمند گام برداشته و صدور اولین پروانه بهره برداری در سطح کشور و منطقه خاورمیانه به نام شرکت تجلی تایید مجددی بر درست بودن انتخاب این مسیر است. با تکمیل مطالعات و همکاری با شرکت دانش بنیان روزهای روشنی در انتظار سهامداران خواهد بود.

بر اساس این گزارش، نخستین مجموعه پروژه محور بازار سرمایه با انتشار صورت های مالی حسابرسی شده دوره 1402، سهامداران را 27 خرداد به حضور در مجمع سالانه واقع در سالن تلاش وزارت کار دعوت کرده است. شرکت در این دوره از محل 729 میلیارد تومان درآمد عملیاتی به سود خالص 671 میلیارد تومان رسیده است.

در این روزها که حال اکثریت فعالین بازار سرمایه مطلوب نیست، شرکت روند متفاوتی در پیش گرفته و به به سطح حمایتی، قیمت 210 تومان، واکنش نشان داده و توانسته از ابتدای سال تقریبا 14 درصد بازدهی به سهامداران تقدیم کند و معاملات سهم نیز این روزها با صف خرید دنبال می شود.

در خرداد ماه، یکی از پروژه های مهم شرکت یعنی فولاد سرمد ابرکوه وارد خط تولید و تجاری سازی شد. بنابراین یکی از اهداف تجلی عملی شد. پس از بهره برداری از این پروژه ها، ورود این شرکت ها به بازار سرمایه امری اجتناب ناپذیر است. لازمه این کار، ارزش گذاری این مجموعه ها بوده و در این حالت، رشد سنگین ارزش بازار و سبد سرمایه گذاری های شرکت انتظار می رود.

یکی از اصلی ترین مزیت های رقابتی این شرکت آن است که توسط غول هایی نظیر "ومعادن، کچاد و کگل" هدایت می شود. دامنه عملیاتی گسترده ای داشته و در دو سال گذشته محدوده های معدنی پر ظرفیتی با ذخایر مس و طلا، عناصر نادر و پلی متال و سایر فلزات به سبد دارایی ها اضافه کرده است.
حال صدور اولین پروانه بهره برداری کانسنگ عناصر نادر خاکی به جذابیت های "تجلی" افزوده است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

نظر شما