شناسهٔ خبر: 67145692 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

آب شرب سنندج عاری از هرگونه آلودگی است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: خروجی آب شرب شهر سنندج برای انجام کامل فرآیندهای شیمیایی در محل تصفیه‌خانه این شهر، عاری از هرگونه آلودگی و مواد آلاینده بوده و به‌صورت مستمر و با زمان‌بندی منظم تحت پایش شبکه بهداشت و درمان استان و این شرکت قرار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط‌عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان، آرش آریانژاد درباره ورود فاضلاب روستاهای بالادست سد قشلاق به مخزن این سد، اظهار کرد: مخزن سد قشلاق به مثابه دیگر مخازن سدهای دنیا در معرض ورود مواد آلاینده روستاهای بالادست همواره قرار داشته و بر اساس بررسی‌های به عمل آمده فاضلاب تعداد کمی از روستاها در جریان عبور رودخانه‌ای وارد مخزن سد می‌شود.

وی افزود: ذکر این نکته ضروری است که به‌دلیل فاصله زیاد عمده روستاهای بالادست مخزن سد قشلاق، بخشی از این مواد آلاینده به‌وسیله توان خود پالایش جریان رودخانه و بر اثر انجام فعل و انفعالات شیمیایی و تابش آفتاب در طول مسیر رودخانه، به‌طور قابل توجهی کاهش یافته و خروجی آب شرب برای انجام کامل فرآیندهای شیمیایی در محل تصفیه‌خانه سنندج که تحت نظر شرکت آب و فاضلاب استان کردستان است، عاری از هرگونه آلودگی و مواد آلاینده بوده و به‌صورت مستمر و با زمان‌بندی منظم تحت پایش شبکه بهداشت و درمان استان و این شرکت قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان با اشاره به اینکه حفاظت و صیانت کمی و کیفی از منابع آب استان یک مسئله فرابخشی بوده و دستگاه‌ها به‌ویژه متولیان امر باید در این باره تعامل کافی داشته باشند، ادامه داد: مسئولیت جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب برعهده شرکت آب و فاضلاب استان کردستان و دهیاری‌ها بوده و صیانت از رودخانه‌های استان نیز در قبال ورود فاضلاب حیوانی و کود و سموم برعهده سازمان حفاظت از محیط زیست و جهاد کشاورزی است که این جز با تخصیص اعتبارات لازم و کافی جهت طراحی، اجرا یا ارتقای سیستم‌های مربوطه در حوزه‌های مختلف محقق نمی‌شود.

آریانژاد ادامه داد: در طول سالیان اخیر شرکت آبفای استان موفق به اجرای سیستم‌های بهداشتی و دفع فاضلاب روستای حسین‌آباد و چند روستای بالادست سد قشلاق نیز شده است و در حال حاضر هیچ‌گونه تهدید جدی برای این سد وجود ندارد.

وی به تأمین آب شرب شهروندان سنندجی از سد آزاد اشاره کرد و گفت: با همت دولت سیزدهم بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته و تزریق اعتبارات به‌موقع و مناسب، سامانه انتقال آب سد آزاد به قشلاق با کار جهادی در کم‌ترین زمان ممکن اجرا و به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان افزود: حدود دو سال است که آب شرب سنندج از محل سد آزاد تأمین می‌شود و سد قشلاق نیز برای مصرف شرب در حال پدافندی قرار داشته و در حال حاضر صرف مصارف، کشاورزی، زیست‌محیطی و صنعت، می‌شود.

نظر شما