شناسهٔ خبر: 67145022 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل:

اسرائیل مرتکب جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت شده است

تهران- ایرنا- کمیته حقیقت یاب سازمان ملل اعلام کرد: اسرائیل در مراحله اولیه جنگ علیه غزه مرتکب جنایت جنگی شد و تلفات بالای غیرنظامیان به معنای آن است که (این رژیم) مرتکب جنایت علیه بشریت شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، کمیته حقیقت یاب سازمان ملل تاکید کرد: اسرائیل از گرسنگی به عنوان یک ابزار جنگی علیه مردم غزه استفاده کرده و نه تنها دسترسی مردم این منطقه به نیازهای اساسی مثل غذا، آب، سرپناه و دارو را فراهم نکرده بلکه مانع از فراهم شدن این نیازها توسط دیگر کشورها شده است.

براساس این گزارش، تلفات بالای غیرنظامیان و از بین رفتن گسترده زیرساخت های غزه حاکی از آن است که راهبرد رژیم اسرائیل، ایجاد بالاترین حد از تخریب، بدون در نظر گرفتن اصول تناسب، تمایز و احتیاط کافی بوده است.

گزارش کمیته حقیقت یاب سازمان ملل همچنین اعلام کرد که به صورت مستقل، نمی تواند گزارش های ادعایی درباره انجام تجاوز جنسی علیه زنان اسرائیلی توسط فلسطینی ها را تایید کند.

براساس این گزارش، استفاده رژیم صهیونیستی از بمب های هدایت شونده «ام‌کی۸۴» که ناحیه وسیعی از محل اصابت را تخریب می کنند، نقض حقوق بشر دوستانه بین المللی است، زیرا فرقی بین اهداف نظامی و غیرنظامی قائل نمی شوند.

کمیته حقیقت یاب سازمان ملل با اشاره به نیمه برهنه کردن مردان و پسران غزه در ملاعام توسط نظامیان اشغالگر، هدف این اقدام را تحقیر فلسطینی ها و آزار بر اساس جنسیت و جنایت علیه بشریت ارزیابی کرد.

این کمیته همچنین اعلام کرد که رژیم اشغالگر در طول جنگ علیه نوار غزه، مرتکب جنایت «نابودسازی» فلسطینیان شده است.

قتل فلسطینیان، تعقیب و اذیت بر مبنای جنسیت علیه مردان و پسران فلسطینی، کوچ اجباری، شکنجه و رفتارهای خشونت آمیز غیرانسانی با فلسطینیان از جمله دیگر جنایات ذکر شده در گزارش کمیته حقیقت یاب سازمان ملل است که رژیم صهیونیستی در جنگ علیه نوار غزه مرتکب شده است.

خبرگزاری فرانسه از ارائه گزارش کمیته حقیقت یاب سازمان ملل به شورای حقوق بشر این سازمان، در هفته آینده خبر داد.

به گزارش ایرنا، در شرایطی که همه حقوقدانان، جنایات رژیم اشغالگر در غزه را نسل کشی ارزیابی کرده اند، کمیته حقیقت یاب سازمان ملل با یک درجه تخفیف، جنایات این رژیم را نابودسازی اعلام کرده که جرمی ضعیف تر از نسل کشی است.

براساس حقوق بین الملل، مرتکب در نابودسازی، جمعیت را به صرف انسان بودن از بین می‌برد، حال آنکه مرتکب نسل‌کشی، گروه را به دلیل تعلق داشتن به یک مذهب، نژاد، قوم یا ملیت نابود می‌کند.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل نیز روز سه شنبه اعلام کرد که شهادت و زخمی‌شدن صدها فلسطینی در جریان عملیات رژیم صهیونیستی برای آزادی اسرا در اردوگاه «النصیرات» می‌تواند جنایت جنگی باشد.

اشاره این نهاد به عملیات روز شنبه رژیم صهیونیستی در اردوگاه النصیرات است که برای آزادی چهار اسیر، بالغ بر ۲۷۰ نفر را به شهادت رساند.

در شرایطی که هیچ کدام از قطعنامه ها و بیانیه های نهادهای حقوق بشری و بین المللی در طول تاریخ جعلی بیش از هفتاد ساله رژیم اشغالگر، بازدارنده نبوده و این رژیم کوچکترین وقعی به آنها ننهاده است، کارشناسان معتقدند که تنها با اقدام قهری می توان مانع از ارتکاب جنایت توسط صهیونیست ها شد.

در همین راستا، «علی باقری کنی» سرپرست وزارت امور خارجه ایران در نشست فوق العاده شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه (دی-هشت) با بیان شرایط حاضر و جنایت های رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه، گفت: رژیم اشغالگر تنها زمانی حقیقت را می‌پذیرد که از ابزار قدرت علیه آن استفاده کنیم.

نظر شما