شناسهٔ خبر: 67145006 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

وقوع ۱۷ فقره آتش‌سوزی با عامل انسانی در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۱۷ فقره آتش‌سوزی در استان به‌وقوع پیوسته است که علت وقوع عامل انسانی بوده‌ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، سعید جاویدبخت امروز _چهارشنبه بیست‌وسوم خرداد_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پوشش گیاهی و مرتعی در سطح استان به‌دلیل بارش‌های خوب زمستان سال ۱۴۰۲ و بهار سال‌جاری افزایش چشم‌گیری داشت که با خشک شدن این گیاهان و مراتع خطر وقوع آتش‌سوزی‌ها را بالا می‌برد و می‌طلبد که مردم نسبت به پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی‌ها جدی باشند.

وی افزود: در سال‌جاری به‌دلیل بارش‌های مناسب در دو ماه نخست فصل بهار و اواخر زمستان سال گذشته، شاهد پوشش گیاهی زیاد ارتفاعی و تراکمی هستیم که همین موضوع دلیل افزایش آتش‌سوزی‌ها است و در روزهای اخیر که چند روزی هوا گرم شد و شاهد افزایش آتش‌سوزی‌ها بودیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۱۷ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع این استان در شهرستان‌های مختلف رخ داد که عامل همه آتش‌سوزی‌ها انسانی بوده است.

وی با بیان اینکه تعداد آتش‌سوزی‌های رخ داده به نسبت مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است، تصریح کرد: بعضی از این آتش‌سوزی‌ها عامل انسانی عمدی بود که یک مورد در کهگیلویه شناسایی و بعد از تشکیل پرونده به دستگاه قضائی معرفی شده است.

جاویدبخت خاطرنشان کرد: دلیل برخی از آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع این استان وجود معارض‌های محلی بوده است، به گونه‌ای که ساکنان با هم اختلاف مرتعی، ممیزی و عرفی دارند.

وی افزود: بیشتر آتش‌سوزی به‌وقوع پیوسته در جنگل‌ها و مراتع در شهرستان‌های کهگیلویه، گچساران و باشت و مقداری نیز در شهرستان بهمئی بوده‌است و در شهرستان‌های بویراحمد، دنا، مارگون، لنده و چرام مشکل خاصی نبوده است.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در مجموع هزار و ۲۴۳ هکتار از عرصه‌های جنگلی و مرتعی این استان در آتش سوخت در حالی در سال ۱۴۰۰ بیش از این دو سال خسارت وارد شد و در واقع ۲۰ درصد کاهش داشتیم.

نظر شما