شناسهٔ خبر: 67140956 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

عامل انسانی؛ علت اصلی آتش‌سوزی ‌جنگل‌ها و مراتع

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد از وقوع ۱۷ فقره آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع این استان خبر داد و گفت: عامل انسانی بوده است.

صاحب‌خبر -

سعید جاوید بخت در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یاسوج، اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون 17 فقره آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع این استان در شهرستان‌های مختلف رخ  داده که عامل همه آتش سوزی‌ها انسانی بوده است.

وی با بیان اینکه تعداد آتش سوزی‌های رخ داده به نسبت مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است، عنوان کرد: برخی از این آتش سوزی‌ها عامل انسانی عمدی بودنه که یک مورد در کهگیلویه شناسایی و بعد از تشکیل پرونده به دستگاه قضایی معرفی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: دلیل برخی از آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع این استان وجود معارض‌های محلی بوده به گونه‌ای که ساکنان با هم اختلاف مرتعی، ممیزی و عرفی دارند.

جاویدبخت بیان کرد: امسال به دلیل بارش‌های مناسب در دو ماه اول فصل بهار و همچنین اواخر زمستان سال گذشته، شاهد پوشش گیاهی زیاد ارتفاعی و تراکمی هستیم که همین موضوع دلیل افزایش آتس سوزی‌ها است و در روزهای اخیر که چند روزی هوا گرم شد شاهد افزایش آتش سوزی‌ها بودیم.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر آتش‌سوزی به وقوع پیوسته در جنگل‌ها و مراتع در شهرستان‌های کهگیلویه، گچساران و باشت و مقداری نیز در شهرستان بهمئی بوده است و در شهرستان‌های بویراحمد، دنا، مارگون، لنده و چرام مشکل خاصی نبوده است.

جاوید بخت این را هم گفت که در سال 1401 و 1402 در مجموع یک هزار و 243 هکترا از عرصه‌های جنگلی و مرتعی این استان در آتش سوخت در حالی در سال 1400 بیش از این دو سال خسارت وارد شد و در واقع 20 درصد کاهش داشتیم.

وی تاکید کرد: پوشش گیاهی و مرتعی در سطح استان به دلیل بارش‌های خوب زمستان سال 1402 و همچنین بهار امسال افزایش چشمگیری داشته که با خشک شدن این گیاهان و مراتع خطر وقوع آتش سوزی‌ها را بالا می‌برد و می‌طلبد که مردم نسبت به پیشگیری از وقوع آتش سوزی‌ها جدی باشند.

انتهای پیام/

نظر شما