شناسهٔ خبر: 67144790 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

سقوط اتهامات علیه ایران/ هواپیمایی اوکراین سهل انگاری کرده بود

به تازگی دادگاهی در کانادا با صدور حکمی، شرکت هواپیمایی اوکراینی را در جریان حادثه شلیک غیرعمدی پدافند ایران به هواپیمای اوکراینی در سال ۱۳۹۸ مقصر شناخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روزنامه جام جم نوشت: پرواز ۷۵۲ PS متعلق به خطوط هوایی اوکراین، در ساعات ابتدایی روز هشتم ژانویه ۲۰۲۰ به دلیل خطای انسانی در نزدیکی تهران سقوط کرد و در پی آن، تمام سرنشینان هواپیما و خدمه آن، شامل اتباع کانادایی، جان خود را از دست دادند. لحظاتی پس از اعلام این خبر رسانه‌های معاند سعی کردند با پررنگ جلوه دادن سهم خطای انسانی در بروز این حادثه، خانواده‌های داغداری راکه عزیزان‌شان دراین هواپیما بودند وپس ازسقوط جان‌شان را از دست دادند،علیه جمهوری اسلامی جری کنند.
 
در واقع حادثه سقوط پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمای اوکراینی اهرمی برای تحت تاثیر قراردادن هیجانات مردم ازسوی معاندین و دشمنان جمهوری اسلامی شد که در تمام این چهار سال در برهه‌های مختلف و حساس کشور از خانواده‌های دغدار به نفع آنچه خود می‌خواستند، استفاده کردند. کما‌این‌که برخی از خانواده‌های داغدار نیز معاندین را در این بازی همراهی کرده و با رهبری تجمعات این چنین سعی کردند با برگزاری اجتماعاتی در خارج از کشور نظرهای جامعه جهان را علیه جمهوری اسلامی جلب کنند تا بتوانند از طریق جامعه جهانی فشاری علیه ایران وارد کنند.
   
به اسم خانواده‌های داغدار، به کام دشمنان

از طرف دیگر این حادثه منفعت دیگری نیز برای‌شان داشت و آن، به کار گرفتن هیجانات مردم کشور و شورانیدن آنها علیه حکومت جمهوری اسلامی بود. مصداق بارز این امر برگزاری تجمعات ضد ایرانی با حمایت معاندین و منافقین پس از اتفاقات سال ۱۴۰۱ و انتشار بیانیه‌هایی به اسم خانواده‌های داغدارحادثه هواپیمای‌ اوکراینی و علیه جمهوری اسلامی بود. در این مدت همواره سعی شد با جهت‌دهی افکار‌عمومی ملت ایران، به اسم دادخواهی خون عزیزان از دست رفته در این حادثه، جامعه جهانی و از همه مهم‌تر مردم ایران را در مقابل نظام جمهوری اسلامی ایران قراردهند.

از سوی دیگر درحالی به اسم پیگیری امور مربوط به خانواده های داغدار انجمنی با مدیریت یکی از این خانواده ها  تشکیل شد که  اختلافات بر سر نحوه فعالیت این انجمن باعث شد دو سال پیش  برخی خانواده های کشته شدگان هواپیمای اوکراینی  بایت سوء استفاده های مالی و مسائل  مطرح شده  بر سر نحوه هزینه کرد منابع این انجمن ، شکایت خود را  در دادگاهی کانادایی ثبت کردند.

گرچه از آن روز تا‌کنون که حدود چهار سال و نیم‌ می‌گذرد، همواره شاهد پمپاژ خبری علیه جمهوری اسلامی به اسم خانواده‌های دغدار و به کام معاندین در لحظات حساس و برهه‌های مهم کشور بوده‌ایم اما اکنون پس از یک محاکمه ۱۸‌روزه، دادگاه عالی اونتاریو کانادا در پاسخ به دادخواست خانواده‌های قربانیان، خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین را محکوم به پرداخت غرامت کامل به خانواده‌های داغدار‌ کرده است.
   
سهل‌انگاری خطوط هوایی اوکراین

نکته حائز اهمیت در این بین علت صدور این حکم است که اتهامات مطرح شده علیه ایران را که در این چهار سال درباره حادثه هواپیمای اوکراینی مطرح شده بود، ساقط می‌کند. در این حکم به صراحت اعلام شده است که پیش از پرواز این هواپیما، آسمان ایران در حالت آماده‌باش قرار داشته است و خطوط هوایی اوکراین (UIA) در این رابطه سهل‌انگاری کرده است.
   
خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین باید غرامت پرداخت کند

طبق این حکم که از سوی دادگاه عالی اونتاریو در کانادا و پس از بررسی دادخواست خانواده‌های قربانیان سانحه سقوط این هواپیما، صادر شده است، خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین از نظر قانونی مسئول پرداخت غرامت کامل به خانواده‌هایی است که عزیزان‌شان را در سقوط پرواز ۷۵۲ PS‌ در ایران از دست داده‌اند. قاضی دادگاه در این حکم که پس از یک محاکمه ۱۸‌ روزه در تورنتو صادر شده، اعلام کرده است خطوط هوایی اوکراین (UIA)‌ به دلیل سهل‌انگاری در این سانحه مقصر است زیرا ساعاتی پیش از پرواز این هواپیما، آسمان ایران به دلیل پرتاب موشک‌های بالستیک علیه نیروهای آمریکایی در عراق در پاسخ به ترور سردار قاسم سلیمانی به دست واشنگتن و احتمال وقوع یک ضدحمله، در حالت آماده‌باش قرار‌ داشت.

 

نظر شما