شناسهٔ خبر: 67142190 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پایان نشست اردن با محکومیت قتل و کوچاندن مردم غزه

زینب غلامی

نشست بین‌المللی اردن درباره وضعیت انسانی غزه با محکوم کردن قتل و کوچاندن مردم غزه به کار خود پایان داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، نشست بین‌المللی اردن درباره وضعیت انسانی نوار غزه سه‌شنبه با هماهنگی اردن، مصر و سازمان ملل و با مشارکت رهبران کشورها و نخست وزیران و سازمان‌های بین‌المللی و بشردوستانه در منطقه بحر المیت برگزار شد.

طبق گزارش الجزیره، در این نشست درباره راه‌های تقویت حمایت جامعه بین‌المللی از تلاش‌ها برای تسریع ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه و مقابله با فاجعه انسانی در این منطقه صحبت شد.

روسای این نشست در پایان فعالیت‌های آن بیانیه‌ای را صادر و عملیات قتل و هدف قرار دادن غیرنظامیان در غزه را محکوم کردند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی اردن (پترا) این نشست با ریاست مشترک «عبدالله دوم» پادشاه اردن، «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر و «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل و با حضور نمایندگان ۷۵ کشور و روسای سازمان‌های بشردوستانه و امدادگر بین‌المللی برگزار شد.

پایان نشست اردن با محکومیت قتل و کوچاندن مردم غزه نشست اردن درباره غزه

پادشاه اردن، رئیس جمهور مصر و گوترش در پایان این نشست در بیانیه‌ای نسبت به تلفات بی‌سابقه غیرنظامیان در غزه و فاجعه انسانی و هدف قرار دادن غیرنظامیان و زیرساخت غیرنظامی و ادامه ممانعت از ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه ابراز نگرانی کردند.

آنها عملیات قتل و هدف قرار دادن غیرنظامیان را که نقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی است و همچنین حملات علیه کارمندان سازمان ملل و امدادگران از جمله بیش از ۲۵۰ حمله به مدارس آژانس امدادرسانی به آوارگان فلسطینی (آنروا) و کشته شدن ۱۹۳ تن از کارمندان آنروا را محکوم کردند.

روسای این نشست پیامدهای جنگ در غزه از جمله عملیات مستمر در رفح و حملات علیه اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی را محکوم کردند.

آنها در ادامه مخالفت خود را با کوچاندن اجباری غیرنظامیان فلسطینی اعلام کردند.

روسای این نشست بر اهمیت میانجی‌گری قطر، مصر و آمریکا برای رسیدن به توافق آتش‌بس دائمی در غزه و آزادی اسرا و تضمین ورود کمک‌های بشردوستانه تاکید کردند.

آنها به نقش مهم تمام سازمان‌های بشردوستانه وابسته به سازمان ملل و امدادگران در غزه اذعان و بر نقش مهم آنروا به ویژه در زمینه فراهم کردن کمک‌ها و خدمات حیاتی برای آوارگان فلسطینی تاکید کردند.

روسای این نشست تاکید کردند نوار غزه بخشی جدایی ناپذیر از سرزمین اشغالی فلسطین است.

آنها بر اهمیت پایان اشغال و تحقق صلح عادلانه و دائم و فراگیر در منطقه و تحقق آرمان‌های ملت فلسطین درباره تشکیل کشور مستقل تاکید کردند.

روسای این نشست از وخامت وضعیت کرانه باختری از جمله قدس شرقی ابراز نگرانی و تمام اقدامات یک جانبه از جمله فعالیت‌های شهرکسازی را که راه حل ۲ دولت را از بین می‌برد، محکوم کردند.

آنها خواهان توقف فوری و دائم جنگ در غزه و آزادی فوری و غیر مشروط تمام اسرا و پایان عملیات در رفح و اجرای تدابیر موقت صادر شده توسط دیوان بین‌المللی دادگستری و تضمین احترام کامل به قوانین بشردوستانه بین‌المللی به ویژه حمایت از غیرنظامیان و زیرساخت غیرنظامی و کارکنان سازمان ملل شدند.

روسای این نشست بین‌المللی خواهان تسهیل و رساندن فوری کمک‌های بشردوستانه به غزه و حل مسائلی از جمله آموزش، بهداشت، پناهگاه، تغذیه، آب، برق، خدمات لجستیکی و ارتباطات در غزه شدند.

رؤسای این نشست بر لزوم افزایش تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان اشغالگری در اراضی فلسطین و آغاز یک روند معتبر برای اجرای راه حل ۲ دولت با هدف تشکیل کشور مستقل فلسطین و لغو تمام تحریم‌ها و مجازات‌ها علیه فلسطینی‌ها و اقتصاد فلسطین تاکید کردند.

از سوی دیگر، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا کمک‌های جدیدی به ارزش ۴.۴ میلیون دلار را برای فلسطینی‌ها اعلام کرد.

نشست اردن بر لزوم توقف فوری جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و حمایت مالی پایدار از آژانس آنروا تاکید کرد.

در نتیجه حملات گسترده و جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه از هفت اکتبر تاکنون ویرانی گسترده‌ای در این منطقه به بار آمده و منجر به آواره شدن و شهادت و زخمی شدن تعداد کثیری از مردم نوار غزه شده است.

سازمان ملل از چندین ماه پیش هشدار داده است که قحطی نوار غزه را تهدید می‌کند.

بعد از عملیات زمینی ارتش رژیم صهیونیستی در شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه و کنترل بخش فلسطینی گذرگاه مرزی حیاتی رفح با مصر که بیشتر کمک‌ها از طریق آن وارد غزه می‌شد، کمک‌های انسانی به کندی وارد غزه می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما