شناسهٔ خبر: 67123659 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

برگزاری یک کنفرانس بین المللی در واکنش بشردوستانه به جنگ غزه در اردن

صاحب‌خبر -

شفقنا- اردن امروز(سه‌شنبه) میزبان کنفرانس بین‌المللی واکنش اضطراری بشردوستانه در نوار غزه است، جایی که جنگ اسرائیل بدون چشم‌انداز راه‌حلی وارد نهمین ماه خود شده است.

به گزارش شفقنا؛ وبگاه عرب 48 نوشت: «این کنفرانس به طور مشترک توسط سازمان ملل متحد، اردن و مصر و به دعوت ملک عبدالله دوم پادشاه اردن، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر برگزار خواهد شد».

در این کنفرانس که در مرکز همایش‌های «ملک حسین بن طلال» در ساحل دریای مرده برگزار می‌شود، «محمود عباس»، رئیس جمهور فلسطین، «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، که برای ترویج آتش بس در یک سفر در منطقه به سر می برد و «مارتین گریفیتس»، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد، و رهبران کشورها، سران دولت‌ها و سران سازمان‌های بین‌المللی امدادی و بشردوستانه، با هدف «شناسایی راه‌هایی برای تقویت واکنش جامعه بین‌المللی به فاجعه انسانی در نوار غزه» شرکت خواهند کرد.

بخش بزرگی از نوار غزه در نتیجه عملیات نظامی خشونت‌آمیز آغاز شده توسط اسرائیل ویران شد، در حالی که اکثریت جمعیت 2.4 میلیون نفری به دلیل نبردهای مداوم بیش از هشت ماه آواره شدند. سازمان ملل ماه هاست که هشدار داده است که قحطی نوار محاصره شده را تهدید می‌کند.

کمک‌ها بسیار کند وارد غزه می‌شوند، به‌ویژه پس از آن که ارتش اسرائیل عملیات زمینی را در شهر رفح در جنوب نوار غزه در اوایل ماه مه آغاز کرد و کنترل سمت فلسطینی گذرگاه مرزی حیاتی با مصر را به دست گرفت، که اکثریت کمک‌ها از طریق آن مرزها وارد غزه می‌شدند.

بر اساس برنامه کنفرانس توزیع شده توسط وزارت امور خارجه اردن، جلسه امروز در “سه گروه کاری” برگزار می‌شود که بحث‌های آنها بر روی راه‌های ارائه کمک‌های بشردوستانه به غزه به شیوه‌ای متناسب با نیازها به منظور «غلبه بر چالش‌های پیش روی ارسال کمک‌های بشردوستانه و محافظت از غیرنظامیان» و «اولویت‌های بازیابی» متمرکز خواهد بود.

در جلسه عصر، پادشاه اردن، رئیس جمهور مصر، دبیر کل سازمان ملل متحد و رئیس جمهور فلسطین علاوه بر بسیاری از سران کشورها و دولت‌ها سخنرانی خواهند کرد.

در بیانیه‌ای که از سوی وزارت امور خارجه اردن منتشر شد، آمده است که در این کنفرانس “آمادگی برای بهبودی زودهنگام، و به دنبال تعهدات برای یک واکنش جمعی و هماهنگ برای رسیدگی به وضعیت انسانی در غزه” بحث خواهد شد.

در این بیانیه توضیح داده شده است: «هدف اولیه این نشست در سطح بالا دستیابی به اجماع در مورد اقدامات عملی برای رفع نیازهای فوری در محل است».

این کنفرانس با کنفرانس مطبوعاتی مشترک با حضور وزرای خارجه اردن و مصر به پایان خواهد رسید.

بلینکن در هشتمین سفر خود به منطقه از زمان آغاز جنگ، در حال بررسی راه حل‌هایی است که علاوه بر تلاش برای دستیابی به توافق آتش بس، امکان بازگشایی گذرگاه رفح بین مصر و نوار غزه را فراهم می‌کند.

جنگ اسرائیل علیه غزه که در پی حمله بی‌سابقه حماس به شهرک‌ها و شهرک‌های نوار غزه در جنوب در 7 اکتبر آغاز شده، فاجعه‌ای انسانی در نوار غزه ایجاد کرده است.

این خبر را وبگاه عرب48 ببینید

نظر شما