شناسهٔ خبر: 67141535 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان:

یکی از کلیدی‌ترین راهکارها در تحقق جهش تولید اجرای صحیح سیاست‌های اصل ۴۴ است

زهرا فتحی

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان گفت: جهش تولید با مشارکت مردم، در صورت اجرای صحیح، ساختاری را ایجاد می‌کند که همه فرآیندهای اقتصادی کشور با روندی تخصصی و طبیعی پیش‌ برود.

صاحب‌خبر -

صمد یوسفی‌اصل در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درخصوص نامگذاری سال توسط مقام معظم رهبری، اظهار کرد: تحقق نامگذاری سال‌جاری در وهله‌ اول مستلزم تدوین دستورالعملی مشخص جهت ایجاد پیوندی عمیق و پرفایده بین دولت و تشکل‌های مردمی در سطوح مختلف است و آنچه که امسال به آن بایستی بیش از سنوات قبل توجه و بها داد، ارزیابی دقیق از نقش و میزان تاثیرات سازمان‌ها و نهادهای مردمی در فضای اقتصادی کشور از گذشته تاکنون است.

او ادامه داد: بدون تردید یکی از سازمان‌ها و نهادهای مردمی، اتاق‌های بازرگانی است که با وجود همه دشواری‌ها و موانع داخلی و خارجی همواره تلاش کرده است با ارائه راهکارهای عملیاتی و ایجاد انگیزه، تولید و خدمات را پویا و مطالبات، نظرات و پیشنهادات تخصصی بخش خصوصی را جهت تصمیم‌گیری‌ها و قانون‌گذاری‌های پرفایده و رشد و اعتلای فضای اقتصادی کشور به قوای سه‌گانه ارائه کند.

وی تصریح کرد: آنچه که اساسا جامعه امروز ما برای جلب مشارکت مردم در فضای اقتصادی کشور نیاز دارد، اعتمادسازی و ارج نهادن به سرمایه اجتماعی و حقوق مالکیت فکری است، چیزی که مبنای اصلی موفقیت کشورهای توسعه‌یافته است.

یوسفی‌اصل، گفت: مشارکت مردم در اجرا خود را نمایان خواهد کرد، باید تبیین شود که سرمایه مادی و تخصصی مردم در این نقشه اقتصادی کشور چگونه هدایت می‌شود، این شریان‌های ریز و درشت اقتصادی که در قالب بنگاه‌های تولیدی و خدماتی تشکیل می‌شوند، آیا هنوز هم بایستی در مشکلات قوانین پیچیده و بازدارنده محیط کسب و کار گرفتار باشند؟ آیا با وجود انحصار دولتی در بخش‌های مختلف تولید و عرضه، مردم فضای واقعی نقش‌آفرینی و اثرگذاری در جهش و رونق تولید را خواهند داشت؟

این فعال حوزه اقتصادی ادامه داد: فعالان بخش‌ خصوصی، سال‌ها است بر توسعه نقش مردم و خصوصی‌سازی فضای اقتصادی کشور تاکید دارد و قطعا یکی از کلیدی‌ترین راهکارهای موثر در تحقق جهش تولید با مشارک مردم، اجرای صحیح سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی است و دولت با آزادسازی اقتصاد نه‌ تنها رقابت، کیفیت، تولید، بازارهای مصرف، تجارت و ... را مستعد ارتقا می‌کند بلکه با جلوگیری از رانت و فساد، منابع و فرصت‌ها را نیز به طور عادلانه در اختیار مردم قرار خواهد گذاشت.

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان تصریح کرد: ایجاد زمینه ارتباط و پیوستگی بین بخش‌های مشابه صنعتی، معدنی، صنفی و بازرگانی با رویکرد صنایع بهره‌ور، صادرات‌محور، دانش‌بنیان و فناور نیز، لازمه شکل‌گیری و ورود موثر مردم در فعالیت‌های اقتصادی است. بدین ترتیب که اگر اجزای مختلف یک رشته‌ تخصصی در یک مسیر و هم‌آهنگ حرکت کنند نه‌ تنها سرعت رشد خود را افزایش خواهند داد بلکه در نهایت به ساختارهایی با توان مالی و دانش فنی بسیار قابل اتکا مبدل خواهند شد.

یوسفی‌اصل خاطرنشان کرد: امروز، مردم ما به خوبی دریافت کرده‌اند که برای رشد سرمایه و پیشرفت خود در زمینه اقتصادی بایستی هوشمندانه، با درایت و برنامه‌ریزی حرکت کنند بنابراین اصلاح ساختار بازارهای سرمایه و سیاست‌های ارزی موجب جلب اعتماد و حضور مطلوب مردم در بازارهای سرمایه نیز خواهد شد.

انتهای پیام

نظر شما