شناسهٔ خبر: 67140716 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

توصیه‌های شبکه دامپزشکی سبزواربرای ذبح دام در عید قربان

رعایت موازین بهداشتی ذبح دام درعید قربان ضروری است.

صاحب‌خبر -

توصیه‌های شبکه دامپزشکی سبزواربرای ذبح دام در عید قربان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس شبکه دامپزشکی سبزوارگفت: رعایت موازین بهداشتی قرنطینه‌ای برای ذبح دام در روز عید قربان، با هدف جلوگیری از بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام از جمله تب کریمه کنگو و تب مالت الزامی است.

دکتر زیدابادی، ضمن بیان اینکه شبکه دامپزشکی سبزوار روز عیدقربان در آماده باش کامل قرار دارد، گفت: ۴ گروه نظارتی ثابت وسیار با ۶ نیروی کارشناسی برای نظارت برذبح دام و عرضه بهداشتی گوشت قرمز، در روز عید قربان آماده فعالیت است.

وی، گفت: بازرسان نظارت بهداشتی دامپزشکی و ناظرین شرعی با استقرار در محل کشتارگاه سنتی دام سبزوار، دام‌های کشتاری شما را از نظر آلودگی به عوامل بیماریزا بالاخص بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بازرسی می کنند و سلامتی شما مصرف کنندگان عزیز را از ابتلاء به بیماری‌ها تضمین خواهند کرد.

برات الله زیدابادی، برای پیشگری از انتقال بیماری‌های مشترک در زمان ذبح دام، به شهروندان توصیه کرد،از کشتار دام در اماکن مسکونی و معابر عمومی که باعث انتقال بیماری‌های مشترکی، چون تب مالت، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، سیاه زخم و صد‌ها بیماری مشترک دیگر بین انسان و دام می‌شود خودداری وگوشت و آلایش خوراکی دام ذبح شده را قبل از مصرف حداقل ۲۴ ساعت در دمای صفر تا ۴ درجه سانتیگراد (یخچال) نگهداری کنند.

او افزود:همچنین افرادی که دام ذبح می کنند، باید از وسایل محافظت کننده مانند دستکش، چکمه و لباس مناسب استفاده و ابزارشان را بعد از ذبح، ضدعفونی کنند، همچنین خونابه‌ها نیز به طریق بهداشتی دفع شود.

زید ابادی استفاده از دستکش برای قطعه کردن گوشت،قرار ندادن  اندام‌ها و ضایعات غیر قابل مصرف به حیوانات،پختن

 گوشت قبل از مصرف وضدعفونی و شستن وسایل و سایر تجهیزات در تماس با گوشت را از اقداماتی دانست که برای پیشگیری از سرایت بیماری های دام به انسان ضروری است.

نظر شما