شناسهٔ خبر: 67140353 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تکمیل سد نرماب؛ یادگار ماندگار شهید رئیسی برای گلستانی‌ها

گنبدکاووس- ایرنا- دولت سیزدهم در ۲ سفر استانی به گلستان ۲۲ هزار میلیارد ریال برای تکمیل سد نرماب چهل چای مینودشت اختصاص داد که موجب شد این پروژه حیاتی و تامین کننده آب آشامیدنی پایدار ۵۵۰ هزار نفر از اهالی شرق استان به مراحل پایانی ساخت نزدیک شود و این اقدام ماندگار رئیس جمهور شهید در خاطره‌ها به یادگار بماند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، ساخت سد نرماب چهل چای مینودشت از سال ۱۳۹۰ با اعتبار اولیه سه هزار ۷۳۰ میلیارد ریال در قالب ۸۵ درصد فاینانس داخلی و سهم قرارگاه سازندگی خاتم‌ الانبیا و ۱۵ درصد سهم دولت بر روی رودخانه «نرماب» این شهرستان آغاز شد و قرار بود تا سال ۱۳۹۷ به بهره‌برداری برسد اما به سبب تخصیص نیافتن اعتبار مورد نیاز هم اکنون تنها بدنه اصلی آن پایان یافته است.

همچنین قرار است بخشی از آب ۲ رودخانه «چهل چای» مینودشت و «خرمالو» آزادشهر هم هر کدام تا سقف سالانه ۵۰ میلیون متر مکعب با حفر تونل‌هایی به مخزن سد نرماب منتقل شود که هم اکنون فقط سد انحرافی و تونل انتقال آب چهل چای احداث شده و ساخت سد انحرافی و تونل انتقال آب خرمالو باقی مانده است.

این سد که از نوع خاکی همگن به ارتفاع ۶۰ متر، عرض تاج سد ۱۰ متر و طول تاج ۸۰۷ متر یکی از طرح‌های مهم عمرانی و زیربنایی گلستان به شمار می‌رود، ظرفیت ذخیره ۱۲۵ میلیون مترمکعب آب و قابلیت تنظیم حدود ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب را در سال دارد و علاوه بر تامین آب آشامیدنی پایدار افزون بر ۵۵۰ هزار نفر جمعیت شرق استان، تامین بخشی از آب صنایع و آب ۱۸ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی منطقه، کنترل و ذخیره سیلاب‌های فصلی، تقویت سفره‌ آب زیرزمینی، تولید برق آبی و توسعه گردشگری را برعهده خواهد داشت.

سد نرماب چهل چای مینودشت به‌عنوان یکی از پروژه‌های حیاتی وزارت نیرو در گلستان به شمار می‌رود و به اعتقاد کارشناسان نقش انکارناپذیری در «کنترل سیلاب‌ها، تامین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت» شرق استان دارد و به همین دلیل دولت سیزدهم با درک این ضرورت‌ها در ۲ سفر استانی به گلستان ۲۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل این سد اعتبار تخصیص داد که به گفته معاون طرح و توسعه مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان و مدیر اجرایی ساخت سد نرماب، تاکنون ۱۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

مهدی ضیایی یادآور شد: در سفر نخست رئیس جمهور به گلستان در اسفند ۱۴۰۰ در مجموع ۱۰ هزار میلیارد ریال برای تکمیل سد نرماب تصویب شد که تاکنون پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

وی اضافه کرد: درسفر دوم هیات دولت به گلستان در آذرماه پارسال هم ۱۲ هزار میلیارد ریال برای تکمیل این سد اعتبار مصوب شد که تاکنون پنج هزار میلیارد ریال آن تخصیص یافت.

تکمیل سد نرماب؛ یادگار ماندگار شهید رئیسی برای گلستانی‌ها

ضیایی ادامه داد: با اعتبارات تخصیصی از محل مصوبات سفر دولت به گلستان، هم اکنون بدنه سد نرماب تکمیل شده اما آبگیری مرحله نخست آن با ظرفیت تقریبی ۳۰ میلیون مترمکعب به ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

وی، جابجایی اهالی روستای جنگلده بالا و تملک ۲۸۰ هکتار زمین واقع در کاسه سد نرماب را از اقدامات ضروری برای آبگیری مرحله نخست این سد دانست و افزود: عملیات ساخت مسکن برای اهالی این روستا آغاز از سال ۱۳۹۹ آغاز شده و ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که باید به آن سرعت داده شود.

به گزارش ایرنا، عملیات اجرایی احداث ۲۰۰ واحد مسکونی روستای جنگلده بالا از توابع مینودشت که در طرح جابجایی روستاهای واقع در حریم مخزن سد نرماب چهل‌چای قرار دارد، خرداد ۱۳۹۹ آغاز شده بود.

تکمیل نهایی سد نرماب به ۷۵ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

معاون طرح و توسعه مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان و مدیر اجرایی ساخت سد نرماب چهل چای مینودشت همچنین گفت: تکمیل نهایی این پروژه ملی و موارد باقی مانده از جمله «احداث شبکه‌های انتقال، ساخت سد انحرافی و تونل انتقال آب از رودخانه «خرمالو» آزادشهر، جابجایی سه روستای باقی مانده (پس‌پشته، محمد زمان‌خان و باقرآباد) با مجموع جمعیت ۷۰۰ خانوار و تملک زمین‌های کشاورزی آنها و نیز تملک زمین‌های باقی مانده در کاسه سد» با احتساب قیمت و دستمزدهای امسال به افزون بر ۷۵ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

ضیایی افزود: به سبب هزینه بالای تکمیل این سد، تصمیم شد تا این پروژه در قالب ۲ مرحله اجرا شود که در مرحله نخست به ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که باید برخی اقدامات از جمله تسریع در تکمیل ساخت واحدهای اهالی روستای جنگلده بالا، تملک ۲۸۰ هکتار زمین واقع در کاسه سد، تکمیل تصفیه خانه مینودشت و پرداخت هفت هزار میلیارد ریال مطالبات پیمانکار انجام شود.

وی اضافه کرد: درصورت تامین منابع مورد نیاز فاز نخست سد نرماب چهل چای، آبگیری این سد امسال انجام خواهد شد، وعده‌ای که دولت سیزدهم آنرا داده و خود را مکلف به انجام آن کرده است.

به گفته، ضیایی با تکمیل فاز نخست سد نرماب، آب آشامیدنی پایدار مناطق شهری و روستایی مینودشت و آب مورد نیاز بخشی از اراضی کشاورزی این شهرستان تامین خواهد شد.

امیدواری مردم شرق گلستان به تحقق وعده صادق رئیس جمهور شهید

اهالی شرق گلستان که در سال‌های گذشته به سبب خشکسالی‌های متوالی از یک سو و برداشت‌های بی رویه از منابع زیرزمینی از سوی دیگر، خطر کم آبی را بیش از دیگر نقاط این استان شمالی احساس می‌کردند به تحقق وعده دولت سیزدهم و رئیس جمهور شهید برای تکمیل پروژه ملی سد نرماب چهل چای مینودشت امیدوارند.

امید اهالی این خطه از ایران اسلامی که با روی کار آمدن دولت سیزدهم و سفرهای استانی رئیس و برخی اعضای کابینه آن و نیز اعتباراتی که برای تکمیل سد نرماب مصوب کردند، دوچندان شده و آنها خواستار ادامه راه رئیس جمهور شهید از سوی اعضای دولت فعلی و دولت جدید برای تکمیل و افتتاح این پروژه بزرگ و حیاتی هستند.

نکته‌ای که معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه ۱۴ مهر ۱۴۰۲ در بازدید از سد نرماب چهل چای مینودشت به آن اشاره و تاکید کرد: دولت سیزدهم به عهد خود برای تکمیل سد نرماب پایبند است.

داود منظور در این بازدید بامهم دانستن نقش سد نرماب چهل چای مینودشت در تامین آب شرب ۵۵۰ هزار نفر از اهالی شرق گلستان بیان کرد: دولت تلاش می‌کند تلفیق منابع مختلف، اعتبارات مورد نیاز این پروژه را تامین کند.

وی اضافه کرد: با ترکیب و تلفیق برخی منابع از جمله ماده ۵۶، مشارکت بانک‌ها، فروش اوراق، بودجه عمومی و منابع مرتبط با مولد سازی می‌توان به تکمیل و بهره‌برداری از سد نرماب چهل‌چای مینودشت کمک کرد.

تکمیل سد نرماب؛ یادگار ماندگار شهید رئیسی برای گلستانی‌ها بازدید داوود منظور معاون رئیس جمهور از سد نرماب ۱۴ مهر ۱۴۰۲

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین با بیان اینکه مشکل کم آبی گلستان با تکمیل سد نرماب و سایر منابع آبی برطرف خواهد شد، گفت: با تامین آب پایدار نگرانی اهالی این استان در کمبود آب آشامیدنی و معضل فرونشست زمین به سبب برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی برطرف می شود.

همچنین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که در سفر دوم رئیس جمهور به گلستان (۳۰ آذر و اول دی ۱۴۰۲) به نمایندگی از دولت به مینودشت سفر کرده بود، گفت: سد نرماب به‌عنوان یکی از طرح‌های تامین آب آشامیدنی ساکنان شرق استان با تزریق اعتبار از سوی دولت سیزدهم سال آینده آبگیری می‌شود.

عیسی زارع‌پور افزود: این سد یکی از پروژه‌های نیمه تمام گلستان است که از ۱۲ سال قبل عملیات ساخت آن آغاز شده و در دولت سیزدهم با شتاب بیشتری در حال انجام است.

وی اضافه کرد: عزم دولت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است و در سفر دوم رییس جمهوری و هیات دولت به گلستان برای سد نرماب منابع خوبی پیش بینی شده است.

استان گلستان حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد که نیمی از آنها در هفت شهرستان واقع درشرق این استان شمالی سکونت دارند که کمبود منابع آبی و خشکسالی‌های مکرر، مشکل کمبود آب آشامیدنی را برای مردمان این خطه از ایران بوجود آورده است.

نظر شما