شناسهٔ خبر: 67138697 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

آیا باید به تصویب قطعنامه جدید شورای امنیت درباره جنگ غزه امید بست؟

قطعنامه‌های ناکام

صاحب‌خبر -

[فرشته کیانی] قطعنامه آمریکا برای برقراری آتش‌بس در غزه با 14 رأی مثبت دوشنبه در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد. اما پیشتر نیز پیشنهادهای دیگری برای توقف جنگ در غزه سر از شورای امنیت درآوردند و ناکام ماندند. آمریکا سه پیش‌نویس قطعنامه شورا درباره جنگ غزه را وتو کرد و سه‌بار به قطعنامه‌هایی که هدف‌شان افزایش کمک به غزه و توقف طولانی جنگ بوده، رأی ممتنع داد. حالا با توجه به اظهارات رژیم صهیونیستی مبنی بر ادامه جنگ و بی‌معنی خواندن مذاکره با حماس پس از تصویب قطعنامه جدید، سرنوشت آن چه می‌شود؟ سفیر چین در سازمان ملل با وجود رأی مثبت به این قطعنامه پرسیده آیا این‌، با سه قطعنامه قبلی شورای امنیت در مورد جنگ غزه که با وجود الزام‌آوری قانونی، اجرا نشدند، تفاوتی خواهد داشت یا خیر؟
«سی‌ان‌ان» در گزارشی درباره قطعنامه آمریکا برای پایان جنگ در غزه نوشت: «مدت کوتاهی پس از آنکه شورای امنیت سازمان ملل طرح آتش‌بس مورد حمایت آمریکا را با هدف پایان جنگ غزه تصویب کرد، اسرائیل متعهد شد که به عملیات نظامی خود در غزه ادامه دهد و گفت در مذاکرات «بی‌معنی» با حماس شرکت نمی‌کند. نماینده اسرائیل در سازمان ملل گفت تا برچیده شدن حماس جنگ پایان نخواهد یافت و حماس را به استفاده از «مذاکرات بی‌پایان... به عنوان وسیله‌ای برای خریدن زمان» متهم کرد. اظهارات او پس از آن مطرح شد که 14 عضو از 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل به پیش‌نویس قطعنامه آمریکا رأی مثبت دادند و فقط روسیه رأی ممتنع داد. این نخستین‌باری است که شورا چنین طرحی را برای پایان‌دادن به جنگ تایید می‌کند.»

حماس از تصویب قطعنامه استقبال کرد
سی‌ان‌ان ادامه داد: «حماس از پذیرش قطعنامه شورای امنیت استقبال و در بیانیه‌ای اعلام کرد که آماده تعامل با میانجیگران برای اجرای اقداماتی مانند خروج نیروهای اسرائیلی از غزه، تبادل اسرا، بازگشت ساکنان به خانه‌هایشان و رد هرگونه تغییر جمعیتی یا تقلیل منطقه نوار غزه است. این قطعنامه می‌گوید که اسرائیل این طرح را پذیرفته و مقامات آمریکایی بارها تاکید کرده‌اند که اسرائیل با این پیشنهاد موافقت کرده، اما اظهارات عمومی نتانیاهو خلاف آن را نشان می‌دهد. حتی ماه گذشته، کمتر از یک ساعت پس از اینکه بایدن از این پیشنهاد خود رونمایی کرد، نتانیاهو گفت اسرائیل تا زمانی که حماس شکست نخورد، به جنگ پایان نخواهد داد. این پیشنهاد شامل آتش‌بس اولیه، آزادی گروگان‌های اسرائیلی و تبادل اسرای فلسطینی و در نهایت پایان دائمی جنگ و خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه و همچنین توزیع موثر کمک‌ها و بازسازی غزه است.»

قطعنامه پیشنهاد چه کسی است، آمریکا یا اسرائیل؟
سی‌ان‌ان در ادامه افزود: «در مورد اینکه این پیشنهاد چه کسی است، سردرگمی وجود دارد. بایدن آن را «پیشنهاد اسرائیل» نامید، اما کمتر از یک ساعت پس از اعلام این طرح در ماه می، نتانیاهو گفت که کشورش تا زمانی که حماس شکست نخورد، به جنگ پایان نخواهد داد. نخست‌وزیر اسرائیل هنوز علنا اعلام نکرده که آیا کشورش طرح پیشنهادی آمریکا را پذیرفته یا رد کرده است. با گذشت هشت ماه از آغاز جنگ، اسرائیل هنوز به اهداف خود نرسیده است و رهبران ارشد حماس آزاد هستند.»

قطعنامه‌های بدون تضمین و ناکام
به گزارش آسوشیتدپرس، واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل، در توضیح رأی ممتنع این کشور با بیان اینکه مسکو به دلیل فاش نشدن جزییات طرح سه مرحله‌ای و «انبوهی از سوالات» رأی ممتنع داد، گفت: «از حماس خواسته می‌شود این به اصطلاح توافق را بپذیرد، اما هنوز هیچ شفافیتی در مورد توافق رسمی اسرائیل وجود ندارد. با توجه به اظهارات فراوان اسرائیل در مورد تمدید جنگ تا شکست کامل حماس، اسرائیل به طور مشخص با چه چیزی موافقت کرده است؟ این قطعنامه و اظهارات آمریکا در مورد آن، فقط «پارامترهای مبهم» این توافق پیشنهادی را ارائه کرده و «بدون تضمین» است. روسیه تصمیم گرفت قطعنامه را وتو نکند، زیرا از طرف جهان عرب حمایت می‌شد.» به گزارش «بی‌بی‌سی»، چین با وجود رأی موافق، درباره این قطعنامه ابراز نگرانی کرد. سفیر چین در سازمان ملل این سوال را مطرح کرد که آیا این‌بار با سه قطعنامه قبلی شورای امنیت در مورد جنگ غزه که با وجود الزام‌آور بودن قانونی اجرا نشدند، تفاوتی خواهد داشت یا خیر.

نظر شما