شناسهٔ خبر: 67126217 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

جزئیات قطعنامه آتش‌بس غزه در شورای امنیت؛ درباره طرح ۳ مرحله‌ای بایدن چه می‌دانیم؟

قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره طرح ۳ مرحله‌ای آتش‌بس در غزه با ۱۴ رای موافق و یک رای ممتنع از سوی اعضای شورای امنیت به تصویب رسید و این در حالی است که هنوز اطمینانی درباره اجرا شدن آن وجود ندارد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش مشرق، شورای امنیت سازمان ملل (UNSC) قطعنامه‌ای را تصویب کرد که براساس آن پیشنهاد آتش‌بس مورد حمایت آمریکا را، که هدف آن پایان دادن به حمله ۸ ماهه رژیم صهیونیستی به غزه است، تایید می‌کند.

قطعنامه مورد حمایت آمریکا با ۱۴ رای موافق در برابر یک رای ممتنع تصویب شد.

این قطعنامه از پیشنهاد آتش‌بس سه مرحله‌ای اعلام شده از سوی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا استقبال می‌کند. این طرح خواستار یک آتش‌بس اولیه ۶ هفته‌ای و مبادله زندانیان میان رژیم صهیونیستی و مقاومت در غزه است.

مرحله دوم شامل آتش‌بس دائمی و آزادی زندانیان خواهد بود. مرحله سوم شامل تلاش برای بازسازی نوار ویران شده غزه است.

آمریکا مدعی است که رزیم صهیونیستی این پیشنهاد را پذیرفته است؛ اگرچه برخی از مقام‌های صهیونیست از ابتدا گفته‌اند که جنگ را تا آنچه نابودی حماس خوانده‌اند، ادامه می‌دهند.

این قطعنامه از حماس می‌خواهد که این طرح ۳ مرحله‌ای را بپذیرد. حماس در ابتدا گفته بود به این طرح پیشنهادی مثبت نگاه می‌کند.

این بیانیه از رژیم صهیونیستی و حماس می‌خواهد به‌طور کامل شرایط این طرح را بدون تاخیر و بدون قید و شرط اجرا کنند.

حماس پس از تصویب این قطعنامه، از آن استقبال کرد. حماس در بیانیه‌ای پس از رای‌گیری اعلام کرد که آماده همکاری با میانجی‌ها و وارد شدن به مذاکره‌های غیرمستقیم در مورد اجرای اصول توافق است.

خبرنگار الجزیره، که از مقر سازمان ملل در نیویورک گزارش می‌کرد، گفت که شورای امنیت سازمان ملل این قطعنامه را با اکثریت قاطع به تصویب رساند.

این خبرنگار گفت: پرسش بزرگ این است که آیا این طرح اجرا می‌شود یا خیر.

آمریکا مدعی شده که فشار زیادی بر رژیم صهیونیستی برای پایبندی به این طرح وارد می‌کند.

رابرت وود، معاون سفیر آمریکا پیش‌تر گفته بود که ئاشنگتن می‌خواهد مطمئن شود که تمام ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل برای حمایت از آنچه او به‌عنوان «بهترین و واقعی‌ترین فرصت برای توقف موقت این جنگ» توصیف می‌کند، حمایت می‌کنند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیش‌تر گفته بود که بایدن تنها بخش‌هایی از این پیشنهاد را به او ارائه کرده است. نتانیاهو مدعی شد که هرگونه صحبت در مورد آتش‌بس دائمی قبل از برچیدن توانایی‌های نظامی و سیاسی حماس، امکان‌پذیر نیست.

مقاومت بارها اعلام کرده است که هرگونه توافق باید به آتش‌بس دائمی، خروج کامل ارتش رژیم صهیونیستی از نوار غزه، پایان محاصره غزه، بازسازی و توافق تبادل جدی برای آزادی اسرای غزه و فلسطینی‌های محبوس در زندان‌های رژیم صهیونیستی منجر شود.

شورای امنیت سازمان ملل در ۲۵ مارس (۶ فروردین) نیز قطعنامه‌ای را تصویب کرد که خواستار آتش‌بس بشردوستانه در غزه در ماه مبارک رمضان بود که با رای ممتنع آمریکا مواجه شد؛ اما حمله‌های رژیم صهیونیستی هرگز متوقف نشد.

جزئیات طرح ۳ مرحله‌ای آتش‌بس

بایدن در اعلامیه ۳۱ ماه می (۱۱ خرداد) خود درباره پیشنهاد آتش‌بس جدید گفت که این آتش‌بس با یک توقف ۶ هفته‌ای درگیری‌ها و آزادی شهرک‌نشینان زندانی در غزه در ازای آزادی اسرای فلسطینی، عقب‌نشینی نیروهای رژیم صهیونیستی از مناطق پرجمعیت غزه و بازگشت غیرنظامیان فلسطینی به تمام مناطق این سرزمین. آغاز خواهد شد.

قطعنامه تصویب شده به جزئیات این پیشنهاد می‌پردازد و تصریح می‌کند که اگر مذاکره‌ها برای مرحله اول بیش از ۶ هفته طول بکشد، آتش‌بس تا زمانی که مذاکره ادامه دارد، تمدید خواهد شد.

مرحله اول همچنین مستلزم توزیع ایمن کمک‌های بشردوستانه در مقیاس مناسب در سراسر نوار غزه است. بایدن گفت که هر روز ۶۰۰ کامیون حامل کمک به غزه وارد می‌شود.

در مرحله دوم این طرح آمده که با توافق رژیم صهیونیستی و حماس، پایان دائمی درگیری‌ها، در ازای آزادی همه شهرک‌نشینان باقی‌مانده که هنوز در غزه بازداشت هستند، و خروج کامل نظامیان صهیونیست از غزه انجام خواهد شد.

در مرحله سوم یک طرح بزرگ بازسازی چندساله برای غزه و بازگرداندن بقایای اجساد شهرک‌نشینان صهیونیست که هنوز در غزه هستند به خانواده‎هایشان آغاز خواهد شد.

این قطعنامه بر تعهد شورای امنیت سازمان ملل به دستیابی به چشم‌انداز راه‌حل دو دولتی تاکید می‌کند.

شورای امنیت همچنین بر اهمیت اتحاد نوار غزه با کرانه باختری تحت مدیریت تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید می‌کند؛ چیزی که کابینه افراطی نتانیاهو با آن موافقت نکرده است.

آلون لیل، از سران سابق وزارت خارجه رژیم صهیونیستی گفت که کابینه نتانیاهو از این قطعنامه غافلگیر شده است.

لیل گفت: سفیر ما در ۴۸ ساعت گذشته سعی کرد متن (پیش‌نویس قطعنامه) را تغییر دهد، اما نتوانست این کار را انجام دهد؛ بنابراین اسرائیل قطعا این قطعنامه را دوست ندارد؛ اگر اسرائیل آشکارا آن را رد کند، فشار در سطح بین‌المللی افزایش خواهد یافت.

 

نظر شما