شناسهٔ خبر: 67137597 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

گزارش جوان از دومین روز تبلیغات و نتایج یک نظرسنجی انتخاباتی

نظرسنجی‌ها: مطالبه مردم از رئیس‌جمهور نهم سیاسی نیست

روزنامه جوان

بنابراین برای مردم مهم است که بدانند این شش مدعی کرسی پاستور چه تدبیری برای حل مشکلات اقتصادی دارند و برای پیشرفت کشور چه در چنته دارند؛ برنامه و راهبرد دارند یا اینکه تنها مجهز به کلی‌گویی و مشتی شعار هستند. 

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: انتخابات ورق‌خوردن فصلی تازه در عرصه سیاسی و حکمرانی هر کشوری است. انتخابات ۸ تیر هم چنین حکمی را در کشور ما دارد. شش داوطلب تأیید صلاحیت‌شده در حال تلاش برای جلب رأی مردم هستند. در این تلاش بیش از همه مهم است که مشخص شود خواست، مطالبه و اولویت‌های مردم چیست. هم فضای عمومی جامعه و هم نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که خواست، دغدغه و اولویت مردم معیشت و مشکلات اقتصادی است. 
بنابراین برای مردم مهم است که بدانند این شش مدعی کرسی پاستور چه تدبیری برای حل مشکلات اقتصادی دارند و برای پیشرفت کشور چه در چنته دارند؛ برنامه و راهبرد دارند یا اینکه تنها مجهز به کلی‌گویی و مشتی شعار هستند. 
اصلاح‌طلبان از اولین برنامه انتخاباتی مسعودپزشکیان راضی نبودند؛ دز قلقلک‌دادن آرای خاکستری آن را کافی تشخیص ندادند. آن‌ها معتقد بودند پزشکیان پایین‌تر از حد انتظار ظاهر شده و با همین رویه توانایی برانگیختن سازمان رأی اصلاح‌طلبان را نخواهد داشت. محمدباقر قالیباف همانند همیشه در اولین برنامه تبلیغاتی خود حاضر شد. این حضور چندان کنش‌و واکنشی در فضای رسانه‌ای نداشت. امیرحسین‌قاضی‌زاده‌هاشمی از ایده اقتصادی خود رونمایی کرد. ستاد سعید جلیلی هم اعلام کرد که مردم یک میلیارد تومان به این ستاد کمک کردند. حجت الاسلام پورمحمدی هم از امنیت هنرمندان گفته است. 
 مردم از رئیس‌جمهور چه می‌خواهند؟
نظرسنجی‌ها در این روز‌ها پرمشتری‌ترین کالای دکان سیاست هستند. در واقع در هر انتخاباتی در کنار رقابت سیاسی شاهد نبرد نظرسنجی‌ها هم هستیم. اخیرا مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی نتایج نظرسنجی خود را منتشر کرده است. نتایج پیمایش دوم نظرسنجی این مرکز نشان دهنده روند افزایشی مشارکت است. براساس نظرسنجی این مرکز از دیدگاه ۵/۵۸ درصد از مردم، دولت و رئیس‌جمهور آینده باید موضوع و مسئله «فقر و محرومیت» را در اولویت کاری خود قرار دهد. ایجاد اشتغال با ۷/۳۹ درصد و موضوع «تورم و ارزش پول ملی» با ۵/۳۶ درصد هم اولویت‌های بعدی مردم است. «سیاست خارجی و روابط با دیگر کشورها» با ۷/۲۸ درصد، موضوع «امنیت ملی» با ۴/۲۸ درصد، «ساماندهی بخش مسکن» با ۶/۲۰ درصد، «مبارزه با فساد و رانت» با ۶/۱۹ درصد از جمله مواردی است که مردم به آن اشاره کرده‌اند. ایسپا در جمع‌بندی گزارش خود نوشته: «یافته‌های نظرسنجی نشان می‌دهد، مسائل و مشکلات اقتصادی و معیشتی همچنان در صدر توجهات مردم قرار دارد و شایسته است دولت و رئیس‌جمهور بعدی ثبات اقتصادی و رفع فقر و محرومیت و افزایش رفاه اجتماعی را در اولویت قرار دهد». 
بخش دوم نظرسنجی ایسپا به مسئله امید مردم برای بهبود شرایط پرداخته است. براساس این نظرسنجی ۵/۳۹ درصد از پاسخگویان اعلام کردند که با آمدن رئیس‌جمهور جدید وضعیت کشور بهتر خواهد شد.
 در مقابل ۲/۱۶ درصد فکر می‌کنند وضعیت کشور بدتر می‌شود و ۲۲ درصد نیز معتقدند وضعیت کشور با آمدن رئیس‌جمهور جدید فرقی نخواهد کرد. 

 نامزد‌ها چه گفتند؟
حجت الاسلام پورمحمدی در روز اول تبلیغات کم تحرک ظاهر شد، اما در روز دوم این کم تحرکی را جبران کرد. در گام اول حجت ایوبی را به عنوان رئیس ستاد خود منصوب کرد. پورمحمدی بیانیه‌ای هم منتشر کرد و با اشاره به اهمیت و ابزار تحقق شادی برای زندگی مردم، گفت: «مفهوم شادی یک گرانیگاه در همه عرصه‌ها است که در وهله نخست دل شاد می‌خواهد که خود، با زندگی خوب و آرام شکل می‌گیرد». 
پورمحمدی همچنین در پیامی تصویری با تأکید براینکه دولت باید امنیت فعالیت اهالی هنر را به طور روشن و شفاف تضمین کند، تأکید کرد: «من نه تنها در حوزه هنر بلکه در هر حوزه‌ای معتقدم دستگاه نظارتی، حفاظتی و حراستی باید وظایف خاص خودشان را انجام دهند و در حوزه تخصصی و حرفه‌ای دخالت نکنند». 
پزشکیان هم علاوه بر حضور در گفت‌و‌گوی ویژه خبری نشستی هم با جمعی از اهالی رسانه‌ای جریان اصلاح‌طلب برگزار کرد. او در بخشی از جلسه به مسئله آموزش اشاره کرد و گفت: «در این کشور هرکس که پول و ارتباط دارد، فرزندان خود را به مدارس آنچنانی می‌برد. ۷۰ درصد از دانش‌آموزانی که در مدارس عادی درس می‌خوانند پای‌شان به دانشگاه نمی‌رسد، زیرا این مدارس فاقد امکانات هستند. چرا برای چنین مدارسی امکانات لازم فراهم نمی‌شود؟ این به معنای بی‌عدالتی است. این مسئله درباره مشاغل و استخدام‌ها و به‌کارگیری نیرو‌ها در دولت و دستگاه‌های مختلف هم صدق می‌کند. به این معنا که من دوست، قوم یا اعضای حزب خود را استخدام می‌کنم، اما دیگران را استخدام نمی‌کنم. همه آن‌ها مصادیق بی‌عدالتی است». او در گفت‌وگوی ویژه خبری هم گفت که «قرار نیست مسیر را عوض کنیم بلکه باید قوانین موجود را اجرا کنیم. 
ما قرار نیست برنامه جدید بنویسیم و سیاست جدیدی اجرا و مسیر را عوض کنیم. با ثبات در قانونگذاری، در تصمیم‌گیری و برخورد با تولیدکنندگان، احترام به نخبگان و تولیدکنندگان، برداشتن مانع از سر راه تولید می‌توانیم به رشد ۸ درصدی برسیم. با شعار به رشد نمی‌رسیم. وقتی بی‌ثباتی وجود دارد، سرمایه‌گذار داخلی با شک و تردید شکل می‌گیرد و سرمایه‌دار از کشور خارج می‌شود». 
قاضی‌زاده‌هاشمی هم وعده مردمی کردن اقتصاد را داده و تأکید کرده: «این گرانی کمرشکن که هر روز سفره مردم را کوچک‌تر می‌کند باید ریشه‌یابی شود البته در دولت سیزدهم اقداماتی مانند کنترل رشد نقدینگی و تورم نقطه به نقطه انجام شد؛ با استمرار این اقدمات باید نتایج مورد نظری که قرار بود در پایان دولت ایجاد شود را به دست بیاوریم و کام مردم را شیرین کنیم»
ستاد جلیلی هم بعد از انتشار شعار انتخاباتی این نامزد، بیانیه‌ای منتشر کرد که در جمع بندی این بیانیه آمده: «سعید جلیلی، بر مبنای این ایده کلیدی، برنامه عملی خود را جهش ایران بر مبنای استفاده از فرصت‌ها و نقش‌آفرینی آحاد مردم کشور قرار داده است، تا با برقراری عدالت، زمینه نقش‌آفرینی همه مردم فراهم شود و ایرانی پیشرفته و مستقل، بر جایگاه شایسته جهانی قرار بگیرد و امکان زندگی شیرین و گوارا و متناسب شأن ملت ایران برای آحاد مردم فراهم شد. بر همین مبنا ستاد دکتر سعید جلیلی شعار انتخاباتی خود را «یک جهان فرصت، یک ایران جهش؛ هر ایرانی یک نقش باشکوه» انتخاب می‌کند». 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری عصر دیروز در یکی از برنامه‌های تلویزیونی عنوان کرد: معتقدم بیشتر از اینکه نگران تهدید‌های داخلی و خارجی باشیم باید نگران استفاده نکردن از ظرفیت‌ها و فرصت‌های کشور باشیم. 
 
خواست مردم از رئیس‌جمهور آینده خود مشخص است. مردم به دنبال بهبود معیشت و شرایط اقتصادی هستند. مناظرات انتخاباتی و دیگر برنامه‌های تبلیغات نامزد‌ها باید مشخص کنند که کدام داوطلب برای این حوزه برنامه دارد و کدام دارد کلی‌گویی می‌کند. پیروز انتخابات ۸ تیر کسی است که بتواند به مردم اطمینان دهد که با حضور او در پاستور زندگی مردم بهتر و سفره آنان گشاده‌تر خواهد شد.

نظر شما