شناسهٔ خبر: 67339116 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

عفو ۹۲ نفر از محکومان دادگستری لرستان/ ۴۱۷ هزار پرونده مختوم... -

اقتصاد ایران: خرم‌آباد - رئیس‌کل دادگستری لرستان از عفو ۹۲ نفر از محکومان دادگستری این استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سعید شهواری عصر امروز یکشنبه در نشست با خبرنگاران با اشاره به نقش رسانه‌ها در آگاهی به افکار عمومی، اظهار داشت: رسانه مایه روشنگری، سازنده افکار عمومی و جهت‌دهنده به همت و اراده مردم است.

وی با بیان اینکه نقش اهالی فرهنگ و رسانه در تنویر افکار عمومی، نقشی ممتاز است و می‌تواند کمک خوب و مناسبی برای دادگستری در راستای استقرار نظم و امنیت، حفظ امنیت روانی جامعه، ارتقای دانش حقوقی مردم، آموزش و فرهنگ‌سازی، پیشگیری از وقوع جرم و… باشد، عنوان کرد: بخش قابل‌توجهی از آسیب‌های اجتماعی ناشی از ضعف اطلاع و عدم آگاهی شهروندان است.

رئیس‌کل دادگستری لرستان، بیان داشت: امیدوارم با جلسه و کمک اصحاب رسانه و فرهنگ بتوانیم در این حوزه منشأ اثر نیک و خیر باشیم، نشست با اهالی رسانه را مغتنم می‌دانم و پذیرای دیدگاه‌های آنها برای تحقق اهداف و سیاست‌های قوه قضائیه، سند تحول و تعالی و برنامه عملیاتی سالانه دادگستری هستم.

بیش از ۴۱۷ هزار پرونده در دادگستری لرستان مختومه شد

حجت‌الاسلام شهواری در ادامه سخنان خود با اشاره به فرارسیدن هفته قوه قضائیه، گرامیداشت یاد و خاطره معمار قضای جمهوری اسلامی، شهید آیت‌الله بهشتی و ۷۲ تن از یاران با وفای انقلاب، امام و امت، گفت: همچنین یاد و خاطره شهید رئیسی و همراهان ایشان را گرامی می‌داریم.

وی همچنین فرارسیدن عید غدیر و ولایت را تبریک گفت و افزود: در سال گذشته، ۴۱۲ هزار و ۸۱۷ فقره پرونده به دادگستری استان وارد شد، تعداد ۴۱۷ هزار و ۶۶۵ فقره پرونده نیز در این مدت در دادگستری لرستان مختومه شد، با این اوصاف عملکرد دادگستری استان با تعداد چهارهزار و ۸۴۸ فقره مثبت بوده به معنا که تمامی پرونده‌هایی که وارد دادگستری استان شده رسیدگی و علاوه بر آنها به قریب به پنج هزار پرونده از سنوات گذشته نیز رسیدگی شده است، این امر نشان‌دهنده سرعت در رسیدگی پرونده‌ها، کاهش اطاله دادرسی و ایجاد رضایت‌مندی برای مردم است.

رئیس‌کل دادگستری لرستان در ادامه سخنان خود با اشاره به اجرای احکام عمومی و کیفری، گفت: در سال گذشته ۶۷ هزار و ۱۹ فقره پرونده دراین‌رابطه وارد شده که تعداد ۶۹ هزار و ۹۰۶ فقره پرونده مختومه و عملکرد دادگستری با دو هزار و ۸۸۷ فقره پرونده، مثبت بوده است.

حجت‌الاسلام شهواری با تأکید بر اینکه دادگستری استان دارای ۱۶ هزار و ۷۲۴ فقره پرونده معوقه و مسن بود، بیان داشت: این عدد در پایان سال گذشته به ۱۲ هزار و ۵۰۴ فقره کاهش پیدا کرد و شاهد رشد رسیدگی و کاهش ۲۳.۵ درصدی این پرونده‌ها در دادگستری استان بودیم.

رضایت‌مندی ۸۵ درصدی از عملکرد دادگستری

وی، تصریح کرد: یکی از سیاست‌های قوه قضائیه در راستای اصلاح مجرمین، توجه به کاهش جمعیت کیفری و جلوگیری از آسیب‌های مجازات حبس برای محکومین و خانواده آنها، توجه به مجازات‌های جایگزین حبس است، در سال ۱۴۰۱، در ۱۱ درصد پرونده‌ها از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده شده بود، در سال ۱۴۰۲، این عدد به ۲۳ درصد افزایش پیدا کرد، این به معنای کاهش جمعیت کیفری، نگاه آسیب‌شناسانه برای اصلاح مجرم و… است.

رئیس‌کل دادگستری لرستان با بیان اینکه دادرسی الکترونیک و استفاده از فناوری‌های نوین برای انجام دادرسی بدون نیاز به اعزام متهم از زندان به دادگاه در سال ۱۴۰۱، ۸۰ درصد بوده است و در سال ۱۴۰۲ به ۸۳ درصد رسیده است، گفت: تلاش ما بر این است دادرسی الکترونیک در سال جاری همچنان افزایش پیدا کند.

حجت‌الاسلام شهواری در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه تمامی برنامه‌های قوه قضائیه که خروجی آنها کاهش ورودی پرونده‌ها، کاهش اطاله دادرسی، سرعت در رسیدگی و… است، باید منتهی به رضایت‌مندی مراجعان شود، گفت: در پایان سال گذشته با تلاش همکاران میزان رضایت‌مندی مردم از دادگستری استان به ۸۵ درصد رسیده است.

عفو ۹۲ نفر از محکومان

وی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های دادگستری لرستان توجه به مباحث حقوق عامه، حفاظت از انفال و اموال عمومی و دولتی و… است، در این راستا در سال گذشته ۵۶۸ هکتار از منابع ملی و اراضی ملی رفع تصرف شد، همچنین از تغییر کاربری ۱۰۷ هکتار اراضی کشاورزی جلوگیری به عمل آمد و نسبت به هشت هزار و ۵۰۰ مترمربع اراضی که تغییر کاربری بود احکام قطعی صادر و اجرا شد.

رئیس‌کل دادگستری لرستان، افزود: لرستان یکی از استان‌هایی است که دارای تنش آبی است، یکی از اقدامات بسیار خوب در راستای حفظ منابع آبی مسدودکردن ۳۲۵ حلقه چاه بوده که با ورود دادگستری استان صورت گرفت.

حجت‌الاسلام شهواری در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه تکریم ارباب‌رجوع و پاسخ‌دادن به سوالات و دغدغه‌های مردم یکی از رویکردهای مهم دادگستری است، بیان داشت: در این راستا در سال گذشته بیش از ۶۱ هزار ملاقات مردمی از سوی مدیران ارشد، شهرستان و معاونین دادگستری برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه تمام تلاش ما در دادگستری بر این است که به‌واسطه تشکیل پرونده قضائی، کارگاه تولیدی تعطیل نشود، بیان داشت: در ستاد اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و دیگر بخش‌ها ورود جدی دادگستری، حمایت حقوقی و قضائی از کارگاه‌های تولیدی و… را داریم.

رئیس‌کل دادگستری لرستان، بیان داشت: در سال گذشته ۹۲ نفر از محکومان دادگستری استان از عفو استفاده کردند و توانستند از مجازات رهایی پیدا کنند، همچنین در شعب حل اختلاف ویژه زندان‌های استان هزار و ۴۳ فقره پرونده منتهی به سازش شد و ۴۶۳ نفر زندانی با تلاش صلح یاران و ستاد صبر از زندان آزاد شدند.

۴۰۶ زندانی جرایم غیرعمد آزاد شدند

حجت‌الاسلام شهواری، افزود: همچنین تعداد ۱۹ فقره پرونده قتل عمد با ورود ریش‌سفیدان، متنفذین، اعضای شورای حل اختلاف مورد عفو قرار گرفتند و از قصاص رهایی پیدا کردند، در شورای حل اختلاف استان نیز ۳۸ هزار و ۲۹۰ فقره پرونده مطرح که شاهد صلح و سازش ۴۰ درصدی آنها بودیم.

وی تصریح کرد: همه پرونده‌های تصادفات دیگر به دادگستری استان وارد نمی‌شوند و به شورای حل اختلاف ارسال می‌شوند، گذشت در پرونده‌های تصادفات ۸۵ درصد است، همچنین در سال گذشته با کمک خیرین و ستاد دیه ۴۰۶ نفر از محکومان جرایم غیرعمد از زندان آزاد شدند.

نظر شما