شناسهٔ خبر: 67137114 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

پیش بینی برداشت حدود 98 هزارتن غلات در مهاباد

در نشست کمیته برداشت غلات از آماده سازی و تأمین سوخت ناوگان برداشت محصولات زراعی هم خبر داده شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، مدیر جهاد کشاورزی مهاباد گفت: در سال زراعی ۱۴۰۳_ ۱۴۰۲ در مجموع در شهرستان مهاباد سطح زیر کشت غلات شامل گندم  و جو حدود ۵۴ هزار هکتار است که از این ۵۴ هزار هکتار ۵۰ هزارو ۵۰۰ هکتارگندم دیم و آبی و مابقی هم جو دیم و آبی است.

حق گوی افزود: با توجه به بازدید هایی که کارشناسان مراکز جهادکشاورزی انجام دادند پیش بینی میکنیم امسال حدود ۹۸ هزارتن محصول تولیدی داشته باشیم .

او اضافه کرد: عملیات برداشت غلات در مهاباد با ۱۳۰ دستگاه کمباین انجام می‌شود.

معاون فنی جهاد کشاورزی مهاباد هم گفت: امسال برای برداشت غلات و دانه های روغنی در مهاباد ۱۰۵ دستگاه کمباین بومی و حدود ۲۵ دستگاه کمباین مهاجر به کار گرفته می شود.

سعیدیان افزود: برای امر نظارت بر عملکرد صحیح کمباین ها ۳ کارشناس ناظر که از طریق سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی معرفی شده اند امر رصد، پایش و نظارت بر کمباین ها را برعهده دارند.

رئیس شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی مهاباد هم گفت: بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر سوخت مورد نیاز ناوگان برداشت هم تامین می‌شود.

تیردادی افزود: سهمیه سوخت کمباین ها برای فصل برداشت در ۵ دوره ۱۵ روزه در نظر گرفته شده است.

او اضافه کرد: سهمیه کمباین ها باتوجه به قدرت موتور آنها از ۲ هزار لیتر تا ۳ هزار لیتر در دوره های ۱۵ روزه تامین می شود.

به گفته ی تیردادی میزان سهمیه برای گندم و جو دیم ۲۵ لیتر در هکتار و برای گندم و جو آبی ۳۵ لیتر در هکتار است و برای کمباین ها ی کاه کوب استاندارد ۲۵ درصد سهمیه بیشتر در نظر گرفته شده است.

رفع مشکلات حمل گندم در بخش خلیفان ،تلاش برای کسب رضایتمندی کشاورزان،تعیین نرخ برداشت کمباین ها و نظارت بر مراکز خرید از دیگر مباحث این نشست بود.

در این جلسه همچنین اعلام شد: از اول تیرماه امسال ۹ مرکز خرید گندم و یک مرکز خرید دانه های روغنی، غلات کشاورزان مهابادی را بانرخ تضمینی دولتی خریداری می‌کنند.

 

<div id="video-display-embed-code_11207149"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4257482/11207149?width=600&height=350"></script></div>

 

 

نظر شما