شناسهٔ خبر: 67135544 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

قاضی‌زاده هاشمی: اقتصاد را فوریت و خانواده را اولویت می‌دانم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در برنامه‌هایم حل مشکلات اقتصاد را فوریت اما اولویت اول را رسیدگی به امور خانواده می‌دانم.

صاحب‌خبر -

سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌ هاشمی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه صف اول شبکه خبر امروز سه‌شنبه طی سخنانی اظهار داشت: بنده افتخار داشتم که در مجلس نماینده مردم مشهد در مجلس بودم و رزومه من در فضای مجازی با جزئیات وجود دارد و مردم می‌توانند به آن رجوع کنند.

وی افزود: من یک پدر و پزشک متخصص جراح و قاضی‌زاده قانون گذار و به واسطه ریاست بنیاد شهید مجری قانون بودم و در یک اندیشکده که رئیس آن بودم درباره مدل حکمرانی کشور مطالعه کردم و می‌توانم عرض کنم مسائل مزمن شده کشور بجز انقلاب در سازوکارهای اداره کشور حل نخواهد شد.

قاضی‌زاده هاشمی: اقتصاد را فوریت و خانواده را اولویت می‌دانم

قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: در گذشته توسط دولت‌های قبلی برنامه‌هایی اجرا شده که مشکلات ما را بیشتر کرده است. لذا حل مشکلات اقتصاد را فوریت اما اولویت اول را رسیدگی به امور خانواده می‌دانم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: در بنیاد شهید از بیست سال قبل ابلاغ شده بود که بنیاد باید از بنگاه‌داری خارج می‌شد، ما موفق شدیم این کار را انجام دهیم و همین الان کارهای صندوق اندوخته شاهد در حال انجام است تا به خانواده شهدا واگذار شود و موسسه اقتصادی کوثر هم در حال واگذاری به خانواده شهدا است.

وی ادامه داد: بانک دی در شرف انحلال بود و الان احیا شده و بالاترین رشد سپرده در بین بانک‌های خصوصی و دولتی را داراست.

وی افزود: ما در دولت آقای رئیسی رشد اقتصادی داشتیم اما هنوز مردم لذت رشد اقتصادی را نچشیده‌اند. زمانی مردم رشد اقتصادی را احساس می‌کنند که همه مردم رشد کنند و باید کاری کنیم همه آحاد جامعه با هم پیشرفت کنند. آنچه در تعهد من است و به عنوان یک اصل تلقی می‌شود تلاش برای حفظ و افزایش سرمایه اجتماعی کشور است.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: اگر از اقتصاد حرف می‌زنیم برای بازگرداندن اعتماد عمومی مردم به کشور است. باید پول و پاسپورت یک ایرانی ارزشمند باشد، رعایت اخلاق در جامعه با ارزش  باشد تا این جامعه بزرگ با هم ارتقا پیدا کند. باید بدانیم مردم سرمایه‌ و ثروت آفرین‌اند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه زمانی می‌گفتند باید تحریم‌ها برداشته شود تا مشکل آب خوردن مردم حل شود، عنوان کرد: اما سرمایه اصلی که موجب حل مشکلات می‌شود، مردم هستند. اگر آحاد این مردم در شؤن مختلف فعال شوند خودشان این ثروت‌های بالقوه  را فعال می‌کنند. دولت مردم نباید به مردم دروغ بگوید و باید با مردم شفاف باشد و در رنج هم نباید آنها را تنها بگذارد.

وی تصریح کرد: آقای رئیسی وقتی بحرانی مانند سیل یا زلزله پیش می‌آمد خودش بین مردم می‌رفت تا با آنها همدردی کند. آقای رئیسی محبت خود رادر طبق اخلاص گذاشت و به مردم ارائه کرد و این شاخص باید ادامه پیدا کند؛  ما هم باید در شادی و غم مردمدر کنار آنها باشیم لذا شعار من دولت مردم، دولت خانواده است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به نحوه مدیریت در بنیاد شهید، گفت: یک مدل حکمرانی مردمی‌سازی ایجاد کردیم و تا نظام اجرا پیش بردیم و در بنیاد شهید آن را مستقر کردیم. 9 رویکرد تحول آفرین استخراج کردیم بر اساس آن برنامه راهبردها، اجرایی و عملیاتی نوشته شده است. بر اساس آن 3 هزار فعالیت تعریف شده بخش شهرستانی، استانی و ملی اجرا، ارزیابی، انطباق و کنترل دو لایه. در حال حاضر کل بودجه‌ای که به فعالیت‌ها تخصیص داده می‌شود مبتنی بر برنامه فعالیت است. مدیران بر اساس آن ارزیابی می‌شوند. در 2 سال گذشته از فروردین‌ماه تخصیص‌ها را صادر کردیم یعنی منابع جاری شده به همین دلیل برنامه‌ها معطل باقی نماند. هرم اداری را معکوس کردیم. شان دولت سیاست‌گذاری و راه‌بری شده است. تمام اختیاراتی که در ستاد هست به استان‌ها و مدیرکل و در مرحله بعدی به شهرستان‌ها منتقل خواهد شد. هرم دولت باید وارونه شود. به طوری که کسانی که در خط مستقیم با مردم هستند بالاترین سطح ارتباط را داشته باشند.

وی در ادامه گفت: بزرگترین وظیفه ما احیای اخلاق در فضای سیاسی و اداری کشور است. اتفاقاتی در کشور در حال وقوع است که اخلاق جامع را مخدوش می‌کند مانند لاتاری خودرو که یک شب یک فرد را ثروتمند می‌کند چرا که در یک قرعه‌کشی برنده می‌شود.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه برخی از ما خود حق پندار هستیم و فکر می‌کنیم بقیه باید خودشان را با ما تنظیم کنند، گفت: این در حالی است که همه ما جزو یک سیستم هستیم و یک بزرگتر داریم و دستورات او را باید جاری کنیم و نسبت بین ما را هم قانون اساسی مشخص کرده است. من در بنیاد شهید خیلی کم مزاحم شهید رئیسی می‌شدم و خودم تلاش می‌کردم با تعامل مشکلات را حل کنم روابط بین قوا وقتی حل می‌شود که رابطه برادری شکل بگیرد.

وی مشکل عدم شفافیت و تعارض منافع را دلیل اصلی مشکلات دیوان سالاری کشور دانست و تاکید کرد: با اینکه در انقلاب اسلامی در ساحت سیاسی و فرهنگی تغییرات چشمگیری ایجاد کرد اما نظام اداری ما در حال صدمه زدن به نظام اقتصادی و فرهنگی ما است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: خیلی از وزارتخانه‌ها شرکتهای خصولتی دارند و بیشتر به دنبال منافع آن شرکت‌ها هستند تا منافع مردم. تا وقتی دستگاه‌هایی که دولتی هستند عمومی نشوند و سهام آنها به مردم واگذار نشود و تا وقتی یک بخشی از دولت منافعش در این شرکت‌ها است، منافع آن را به منافع مردم ترجیح می‌دهد، درصورتیکه این شرکت‌ها باید عمومی شوند تا دولت بتواند راهبری کند و منافع آن به مردم برسد. من معتقد هستم ما باید  روی رویکردها قیم مأبانه دولت قفل بزنیم.

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: هرچه تحت عنوان نظارت صف درست کنیم و تعارض منافع در آن نقش داشته باشد فساد بیشتر می‌شود و این باعث فساد بی انتها می‌شود. ماباید این مشکل را درست کنیم؛ اگر یک نفر مسئول تشخیص بشود آن یک نفر پاسخگو می‌شود اما اگر چند نفر مسئول شوند هیچ کس پاسخگو نیست.

وی انتقاد را سرمایه دولت دانست و مطرح کرد: دولت‌ها باید خودشان را از زبان منتقدانشان محک بزنند. البته باید در این باره هم شفافیت بوجود بیاید تا این انتقاد هم خودش موجب فساد نشود. در خود موضوع افشاگری هم امروز فساد شکل گرفته و موجب شکل گیری پروژه بگیرها شده است؛ لذا ما باید یک سامانه شفافیت درست کنیم تا خود این روندها موجب فساد نشود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری دولت را خود را  دولت من دولت مردم معرفی کرد و اظهار داشت: در دولت من همه مردم ستاد من هستند اما من به اینکه ستاد من دولت من باشد اعتقاد ندارم. من در اردوگاه نیروهای انقلاب و اصولگرا تعریف می‌شوم اما تعلق خاطر به هیچ حزب و جناحی ندارم. ما نباید محصول کلیشه‌ها و بده بستان‌ها شویم و این نوع فعالیت‌ها را برای کشور سم می‌دانم. جریانات سیاسی برای اینکه بقا در قدرت داشته باشند از این کارها می‌کنند اما این موضوعات مشکلات مردم نیست بلکه معیشت و مسائل روز مره مشکل اصلی آنها است.

وی ادامه داد: البته باید افراد دارای صلاحیت و اخلاق اداری و سیاسی که توان کافی دارند به مسئولیت برسند. امروز در دنیا کانون‌های ارزیابی هستند و  با توجه به شاخص‌ها افراد برای مسئولیت‌های گوناگون انتخاب می‌شوند. از سوی دیگر باید نزدیکترین افراد به نگاه مردم  انتخاب شود زیرا در جریان گفتگو بین مسئول و ذینفعان است که کار پیش می رود. این افراد قرار نیست رئیس مردم شوند بلکه قرار است تسهیل‌گر باشند. البته برخی‌ جاها دولت باید به فرهنگ قبیله‌گرایی و رفیق بازی و کار برای منافع بخشی و جناحی قفل بزند و اجازه ورود به دولت ندهد. در دولت شهید رئیسی کار خوبی شروع شده و برخی وزارتخانه ها خیلی خوب و موفق عمل کردند، این روند باید ادامه پیدا کند اصل باید بر این باشد که ثبات مدیریت وجود داشته باشد و نیا بد سریع مدیران را تغییر داد.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به نظام ارزشیابی مدنطر خود برای مسئولان دولتش گفت: ما یک نظام پیشینی و یک نظام پسینی طراحی کردیم. در نظام پیشینی همه افرد می‌توانند افراد مطلوب خود را معرفی کنند ولی این پیشنهادت در کانون‌های ارزیابی بررسی می‌شود تا فردی که بالاترین شاخص‌ها را دارد و بیشترین اقبال به او وجود دارد به عنوان مدیر انتخاب شود. در نظام پسینی هم که تجربه اجرای آن در بنیاد شهید را هم داریم نظامی طراحی کردیم که اگر 40 درصد ذینفعان یک بخش از مدیری با مدارک شکایت کنند که آن مدیر ناکارآمد است آن مدیر برکنار می‌شود.

وی تاکید کرد: هرکس انقلاب و ولایت را قبول داشته باشد و حاضر به فداکاری برای مردم باشد در دولت مردم جایگاه دارد. دولت جوان مومن انقلابی اگر بیاید مشکلات را حل می‌کند. ما نیاز به پوست اندازی مدیریتی داریم و بزرگترین مشاور من بنیاد نخبگان است. باید نسلی از مدیران باهوش که طرفیت حل مشکلات کشور را دارند وارد کار کنیم. همچنین باید از ظرفیت زنان نیز استفاده کنیم. زنان مدیران خوب و منضبطی هستند که مطالعات جهانی نشان داده فسادپذیری در آنها کمتر است.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به ابعاد شخصیتی شهید رئیسی عنوان کرد: شخصیت شهید رئیسی ابعاد مختلفی داشت و اخلاق مدارانه عرصه سیاسی را اداره کرد. شهید رئیسی علم استفاده از تمام ظرفیت‌ها را داشت و تلاش داشت تا خانواده ایرانی سعادتمند شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پایان عنوان کرد: تحجر پدر همبستگی ملی ایران و خانواده بزرگ ایرانی را در آورده است و امیدوارم تحجر سیاسی و اداری شکسته شود تا همه به این جامعه تعلق خاطر پیدا کنند. ما در دولت مردم به تک تک مردم نیازمند هستیم. هدف دولت مردم افزایش سرمایه اجتماعی است. جامعه سالم در بطن خانواده سالم شکل می‌گیرد و تمام اعضای این خانواده تلاش می‌کنند تا رشد کنند و اگر این خانواده سالم رشد کرده شکل بگیرد جامعه سالم شکل می‌گیرد. این قول را به شما می‌دهم جوانان پا برکابی  وجود دارند تا ایران را به قله برسانند و موجب سعادت همه آحاد جامعه شوند.

نظر شما