شناسهٔ خبر: 67134361 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

یک چهره – یک روایت

آقای مجری! گاهی سؤال کن، فقط دقت نکن

مجری یعنی کسی که اجرا می‌کند و می خواهم بدانم مهدیِ مهدی‌قلی دقیقا چی را اجرا می‌کند؟ اگر خبرنگار است چرا برای عیان و عریان کردن هیچ واقعیتی نمی‌کوشد؟

صاحب‌خبر -

  عصر ایران؛ مهرداد خدیر- از مجری برنامۀ «صف اول» شبکۀ خبر سیما در گفت‌و‌گو با نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در این دو روز هیچ تحرک و ابتکاری دیده نشدهچرا که تنها سؤالاتی تکراری و بسیار ملال آور را طرح می‌کند و کاندیداها هم از روی کاغذ جملاتی را که برای او نوشته اند می خواند و او البته فقط خیلی خوب دقت می‌کند!

    چون پرسش ها تکراری است نامزدهای بعدی از حالا می‌دانند چه خواهد پرسید و می توانند از قبل آماده کند. نام سه وزیر را بگوید که معمولا نمی گوید و او هیچ تلاشی نمی کند تا بگویند و خاطره از رییس جمهور مرحوم و با مزه این که امروزی سه 

   مثلا عصر امروز میهمان او امیر حسین قاضی زادۀ هاشمی بود و می توانست گفت و گو را این گونه شروع کند: نوبت قبل و در سال 1400 وعده دادید مشکلات بورس را سه روزه حل کنید. این بار چند روزه حل خواهید کرد؟


   شاید بگویید این پرسشی جهت دار است و احتمالا تخریبی ارزیابی می شود و از این گونه سؤالات برحذر داشته شده اما می تواند همین مضمون را به شکلی دیگر مطرح   برخی خرده می گیرند که شما در انتخابات 1400 چنین گفتید یا تعهد بگیرد تا پایان می ماند یا نه.

او در این سه سال رییس بنیاد شهید بوده و این نهاد چند سازمان اقتصادی مهم (بانک دی و سازمان کوثر) را زیر نظر دارد و می توانست دربارۀ آنها بپرسد اما هیچ یک از این کارها را انجام نداد. 


   قابل حدس است که منع شده اما این که پاسخ هایی که می شنود هیچ سؤال و پرسشی را برنینگیزد هم قابل توجه است. مجری یعنی کسی که اجرا می‌کند و می خواهم بدانم مهدیِ مهدی قلی دقیقا چی را اجرا می‌کند؟ اگر خبرنگار است چرا هیچ تلاشی برای عیان و عریان کردن هیچ واقعیتی برنمی آید؟

    قابل درک است که نمی خواهد مباحقه کند و می خواهد مصاحبه کند. این را می فهمیم و این که استقلال حرفه ای ندارد و به او گفته اند چه بگو و چه نگو و ملاحظات و محظورات او در گفت و گو با سعید جلیلی بیشتر هم خواهد بود چون برادرش وحید جلیلی مرد شمارۀ دو صدا و سیماست و این بنده خدا – مهدی قلی- دست از پا خطا کند چه بسا مؤاخذه شود اما اگر قدری به خودش بیشتر احترام بگذارد و فقط در چشم کاندیدای ریاست جمهوری زل نزند و گاهی فقط گاهی سرالی جذاب را هم مطرح کند بد نیست.

    اجازۀ مجادله ندارد. می دانیم. اما قدری دربارۀ میهمان برنامه اطلاعات کسب کند و مثلا بپرسد با دکتر قاضی زادۀ هاشمی وزیر دولت قبل و چشم پزشک مشهور هم نسبتی دارید یا نه و دیدگاه سیاسی‌تان نزدیک است یا دور و از این جور سؤالات. اگر قرار بر زل زدن باشد مثل سبکه یک اصلا محری نباشد بهتر است.

 مهدی مهدی قلی کارمند صدا وسیماست و با  یک مجری یا یک خبرنگار واقعی فاصله دارد و تنها خوب دقت می کند!  اما می تواند با کمی جسارت و اندکی رایزنی از این پوستۀ صلب بیرون بیاید. مجری و گزارشگر یک وظیفه بیشتر ندارند و آن هم جذاب کردن موضوع برای مخاطبان است. وای خدای من! اگر اسماعیل میرفخرایی مجری بود اینها که هستند؟!

نظر شما