شناسهٔ خبر: 67326527 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع):

مشارکت همگانی در تعیین سرنوشت خود از آموزه‌های غدیر است

سمانه نوری زاده قصری

حجت الاسلام و المسلمین رمضانی گفت: آموزه غدیر این است که ما باید در سرنوشت خودمان حضور داشته باشیم، همانطور که رهبر انقلاب فرمودند غدیر تجلی شایسته سالاری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، جمعی از فعالان شاخص دینی و رسانه‌ای با حجت الاسلام و المسلمین رضا رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) دیدار کردند.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی طی سخنانی در این دیدار با بیان اینکه زیارت جامعه کبیره با موضوع معرفت شناسی اهل بیتی، قابل تبیین عقلانی است، یعنی با منطق عقل و فطرت، می‌توانیم آن را تبیین کنیم، افزود: برخی از روشنفکران چنین بیانی را دارند که زیارت جامعه کبیره القای غلات است، چون آن‌ها با معارف اهل بیتی آشنایی کامل ندارند. من بیش از سی سال است که به شرح زیارت جامعه کبیره می‌پردازم که حاصل آن سه جلد کتاب بوده است و همه مفاهیم این زیارت با مبانی عقلی و روایی، قابل تبیین است.

وی افزود: زیارت جامعه کبیره یک زیارت با تبیین معارف و جایگاه حقوقی و حقیقی اهل بیت (ع) است. زیارت جامعه کبیره یادگاری امام هادی (ع) است، یادگاری دیگر این امام معصوم زیارت غدیریه است و این زیارت در کتاب‌های معتبر ذکر شده است، تقریباً ۱۵۰ ویژگی و خصال حضرت امیرالمومنین (ع) در زیارت غدیریه ذکر شده است. کمتر زیارتی داریم که این گونه غدیر را تبیین کرده باشد.

آموزه‌های غدیر برای تمام جهانیان

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با اشاره به آموزه‌های غدیر و اینکه می‌توانند در دنیای بین الملل نه فقط مسلمانان بلکه غیرمسلمانان از آن بهره بگیرند ادامه دارد: آموزه اول غدیر این است که باید در مسئولیت‌ها بهترین افراد گمارده شوند. در غدیر بهترین فرد گمارده شد و پیامبر (ص) فرمود که عید غدیر بزرگ‌ترین عید برای امت است که افضل افراد برای سرپرست امت منصوب شد.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی اضافه کرد: آموزه دیگر غدیر این است که ما باید در تعیین سرنوشت خودمان حضور داشته باشیم. رهبر انقلاب فرمودند که غدیر تجلی شایسته سالاری است. اینکه امروزه بحث مردم سالاری دینی را به عنوان یکی از آموزه‌های اصیل مطرح می‌کنند برخاسته از معارف اهل بیت (ع) است و این گونه نیست که به خاطر ابداعات امروز باشد. این آموزه‌ها امروز خیلی مهم است و این گونه است که ما بهترین مفاهیم و ساختار یعنی اسلامیت و جمهوریت را داریم، نه جمهوریت باید فدای اسلامیت شود و نه اسلامیت فدای جمهوریت شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز خرسندی از دیدار با فعالان شاخص دینی و رسانه‌ای اظهار داشت: مجمع جهانی اهل بیت (ع) فعالیت برون مرزی و تمشیت امور شیعیان جهان را بر عهده دارد و با بیش از ۱۴۰ کشور در ارتباط است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با اشاره به فعالیت‌های سه هزار مبلغ بومی، کانون‌های فرهنگی، دانشگاه اهل بیت (ع)، خبرگزاری ابنا، دایره المعارف ویکی شیعه گفت: همه این‌ها یک ظرفیت بین المللی برای تببین معارف اهل بیت (ع) است که در مجمع جهانی اهل بیت (ع) وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی با اشاره به فرمایش رهبر انقلاب مبنی بر معرفی اهل بیت (ع) به آحاد مردم و نخبگان جهان، افزود: بیش از صد شخصیت جهان عرب در مورد اهل بیت (ع) کتاب نوشته اند که از جمله آن‌ها جورج جرداق مسیحی لبنانی است.

وی با تاکید بر اینکه مجمع جهانی اهل بیت (ع) قوی‌ترین شورای عالی را دارد که از رهبران شیعه داخلی و خارجی تشکیل شده است، ادامه داد: ۷۰۰ عضو مجمع عمومی در مجمع عضو هستند و ۴۰۰ نفر دیگر هم خواستار عضویت در این مجموعه هستند.

مشارکت همگانی در تعیین سرنوشت خود از آموزه‌های غدیر است

عقلانیت؛ شاخصه برجسته مکتب اهل بیت (ع)

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع)، توجه به اخلاق رسانه‌ای و صداقت در رسانه‌ها را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: در غرب خیلی به قرار گرفتن اخلاق در رسانه معتقد نیستند و غربی‌ها نگاه ماکیاولیستی در این زمینه دارند که برای رسیدن به هدف باید از هر ابزاری استفاده کرد. ما معتقد هستیم که اخلاق و صداقت باید در همه جا حاکم باشد.

وی با اشاره به دیدار با نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا ابراز کرد: در دیدار با رئیس جمهور ونزوئلا گفتم یکی از اضلاع معارف اهل بیت (ع)، عقلانیت است. با عقلانیت دینی، باید دین عقلانی را معرفی کنیم. یکی دیگر از اضلاع معارف اهل بیت (ع)، معنویت است که این معنویت با نگاه به عالم غیب است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع)، عدالت را یکی از شاخصه‌های برجسته مکتب اهل بیت (ع) عنوان کرد و تصریح کرد: تحقق عدالت آرزوی همه انبیای الهی می‌باشد و این هدف تحمیلی نیست، بلکه باید خود مردم در این زمینه قیام کنند. برای اینکه عدالت در جامعه پیاده شود باید حتماً هزینه آن پرداخته شود.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی بر لزوم توجه به حقوق انسان‌ها و مظلومیت بشریت تاکید کرد و گفت: امروزه با بردگی مدرن مواجه هستیم که به شکل پیچیده ای یک کشور را برده خود می‌کنند. باید در قبال این زورگویی‌ها ایستاد و یکی از خط‌های خبری ما مقابله با بردگی مدرن و نژادپرستی باشد. مقابله با استعمار فرانو و توجه به عدالت برای همه بشریت ضروری است.

حضور گسترده مردم ایران در انتخابات هشتم تیرماه

وی افزود: باید با ادبیات بین المللی و با زبان بین المللی آشنا باشیم و به آن توجه داشته باشیم. باید حفظ استقلال جمهوری اسلامی ایران به عنوان ام القرای جهان اسلام در بحث جهاد تبیین مورد تاکید قرار بگیرد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با بیان اینکه نباید مقدس را نامقدس جلوه داد و این یکی از کارهایی است که در غرب صورت می‌گیرد، تصریح کرد: شخصیت‌های مسیحی در مورد اهانت به حضرت مسیح (ع) مخالفت ندارند، ولی ما با اهانت مخالف هستیم. باید نگاه ما بین المللی باشد و راه‌های نقد آن‌ها با فهم و مطالعه این فرهنگ، امکان پذیر است. اگر بتوانیم ادبیات اهل بیت (ع) را به غرب منتقل کنیم موفق می‌شویم.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت گفت: آن‌ها مسیر انتخابات را برای ما هموار کردند. این شهدای گرانقدر در میدان خدمت، اعتمادی بین مردم و مسئولان ایجاد کردند و هر کسی که به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود باید توسعه خدمت و در میدان بودن را اولویت داشته باشد.

وی افزود: شهدای خدمت باعث شدند که در انتخابات هشتم تیر ما شاهد حضور گسترده مردم باشیم. یقین دارم که انتخابات ۴۰ درصدی دوره گذشته در این دوره جبران می‌شود. ضریب امنیت نظام جمهوری اسلامی اگر به لحاظ بین المللی بخواهد افزایش یابد نیاز به حضور حداکثری مردم داریم.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) گفت: شهید رئیسی خستگی در راه خدمت نمی‌شناخت. این برای ما خیلی مهم است که رئیس جمهور با رأی بالا انتخاب شود تا توان بیشتری در حل مشکلات در عرصه‌های مختلف داشته و در این زمینه از طرح برخوردار باشد.

در بخشی از این نشست فعالان شاخص دینی و رسانه‌ای به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود درباره تبلیغ در فضای مجازی و عرصه بین الملل پرداختند.

نظر شما