شناسهٔ خبر: 67132626 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

رئیس قوه قضاییه:

ایجاد وحدت میان همه ملل و دولت‌های اسلامی از راهبرد‌های اساسی ایران است

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای گفت: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر راهبرد ایجاد انسجام و وحدت در میان کشور‌های اسلامی، راهبردِ گسترش و توسعه ارتباطات با آن‌ها به‌خصوص همسایگان را نیز با جدیت دنبال می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه جامعه دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام والمسلمین «غلامحسین محسنی اژه‌ای» رئیس قوه قضاییه امروز (سه‌شنبه) پیش از عزیمت به قطر طی سخنانی در فرودگاه مهرآباد، ضمن تبیین و تشریح اهداف این سفر که در چارچوب دیپلماسی قضائی و توسعه تعاملات قضائی جمهوری اسلامی ایران با سایر کشور‌هاست، اظهار داشت: ایجاد انسجام و وحدت میان کلیه‌ی ملل و دولت‌های اسلامی یکی از راهبرد‌های اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران در همه ادوار بوده است و این راهبرد کماکان با قوت و قدرت استمرار دارد.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای ادامه داد: در مقطع کنونی که ملت‌ها و دولت‌های اسلامی عزم خود را جزم کرده‌اند که در تحولات و نظم نوین جهانی، منشأ اثر باشند و فعالانه عمل کنند، پیشبرد هرچه برجسته‌ترِ راهبرد انسجام و وحدت اسلامی که از ناحیه جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌شود، باید بیشتر به منصه ظهور برسد و در این مسیر، توسعه‌ی تعاملات با ملل و دول اسلامی در ابعاد و زمینه‌های مختلف، مقوله‌ای بسیار راهگشاست.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: با گسترش ارتباطات و تعاملات میان ملل و دوّل اسلامی، فضا و زمینه برای اتخاذ تصمیمات مناسب‌تر در جهت منافع و مصالح امت اسلام، بیش از پیش فراهم می‌آید.

وی با اشاره به استمرار نسل‌کشی و جنایات سَبعانه رژیم صهیونیستی در باریکه غزه تصریح کرد: مسئله فلسطین و غزه از مسائل مهم جهان اسلام است؛ در طول دهه‌های گذشته، ظلم و جنایت‌های بی‌شماری توسط رژیم غاصب صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین صورت گرفته است، اما در طول ۸ ماه اخیر، جنایات صهیونیست‌ها به بالاترین حد ممکن رسیده است و بعضاً، این جنایات بی‌سابقه محسوب می‌شوند؛ اگر چه همه دولت‌های اسلامی و همه آزادگان جهان به جنایات ددمنشانه صهیونیست‌ها واکنش نشان داده‌اند، اما ضروری است اقدامات و واکنش‌های مؤثرتر و نافع‌تری را برای نجات مردم مظلوم غزه از زیر جنایات صهیونیست‌ها اتخاذ کنیم.

قاضی‌القضات در ادامه بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر راهبرد ایجاد انسجام و وحدت در میان کشور‌های اسلامی، راهبردِ گسترش و توسعه ارتباطات با آن‌ها به‌خصوص همسایگان را نیز با جدیت دنبال می‌کند؛ در همین راستا طی سالیان اخیر شاهد توسعه مناسبات ایران و قطر در حوزه‌های مختلف اعم از مقولات سیاسی و غیرسیاسی هستیم.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای تصریح کرد: دولت قطر در قضیه غزه و جنایات سَبعانه صهیونیست‌ها، نقش‌آفرینی مثبتی در جهت توقف تجاوزات اسرائیل و همچنین کاهش آلام مردم مظلوم غزه و حمایت‌های مادی و غیرمادی از آن‌ها، داشت.

رئیس قوه قضائیه گفت: همکاری‌های ایران و قطر در حوزه مسائل سیاسی و منطقه‌ای، مطلوب و رو به پیشرفت است و این امر طی حدود سه سال اخیر در دوره شهید آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور فقید کشورمان، برجسته‌تر بوده است؛ اساساً به هر میزان که مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی طرفین توسعه یابد، به موازات آن، لازم است که در حوزه مناسبات حقوقی و قضائی نیز گسترش و انبساط حاصل شود.

وی با اشاره به پیشرفت‌های کشورمان در حوزه بهره‌گیری از ابزار‌های فناورانه جهت تسهیل و تسریع خدمت‌رسانی حقوقی و قضائی به مردم، اظهار داشت: امروز یکی از جنبه‌های مهم در حوزه توسعه مناسبات حقوقی و قضائی میان کشورها، مبحثِ همکاری و معاضدت در بخش تدوین و اصلاح قوانین و مقررات ناظر بر فضای مجازی و همچنین بهره‌گیری از ابزار‌های فناورانه برای توسعه و بسط خدمات قضائی و حقوقی است.

رئیس عدلیه گفت: امروز بسیاری از مقولات و کنش‌های اقتصادی و غیراقتصادی در دنیا به صورت دیجیتال صورت می‌پذیرد؛ این مهم، اقتضائات، قوانین و مقررات خود را طلب می‌کند؛ همچنین امروزه، بسیاری از جرایم و تخلفات از طریق فضای مجازی به وقوع می‌پیوندند؛ در این عرصه نیز نیاز به وضع قوانین و مقررات متناسب و اصلاح قوانین، مبتنی بر شرایط روز است؛ در همین رابطه ما خواهان توسعه مناسبات با کشور‌های اسلامی هستیم.

قاضی‌القضات تصریح کرد: میان ایران و قطر در حوزه مقولات حقوقی و قضائی توافقاتی منعقد شده است و امیدواریم در این سفر بتوانیم توافقات بیشتر و جامع‌تری را در راستای منافع دو کشور و منافع و مصالح امت اسلام منعقد کنیم و به واسطه توسعه مناسبات حقوقی و قضائی میان دو کشور، به توسعه و بسط همکاری‌ها در سایر بخش‌ها و حوزه‌ها نیز یاری رسانیم.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای تصریح کرد: در جریان سفر به قطر علاوه بر انعقاد توافقات ناظر بر توسعه تعاملات قضائی، دیدار‌هایی را با مقامات قطری از جمله امیر قطر برگزار می‌کنیم و امید داریم که این نشست‌ها و رایزنی‌ها برای منافع دو کشور و منافع منطقه و امت اسلام مفید و مؤثر باشد.

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: همچنین در جریان سفر به قطر، دیداری را با ایرانیان مقیم این کشور خواهیم داشت تا از نزدیک در جریان مسائل آنها قرار گیریم و نقطه‌نظرات و دغدغه‌های آنان را استماع کنیم.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما