شناسهٔ خبر: 67132201 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

چین: بریکس باید مانع وقوع «جنگ سرد» جدید شود

مهر

وزیر خارجه چین تاکید کرد که کشورهای عضو «بریکس» باید با همکاری یکدیگر از درگرفتن دوباره جنگ سرد جلوگیری کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، وانگ یی، وزیر خارجه چین در جریان نشست وزرای خارجه گروه «بریکس» گفت که برخی کشورهای قدرتمند هنوز تفکر جنگ سرد در سر دارند و بریکس باید از این تفکر جلوگیری کند.

به گفته دیپلمات ارشد چینی که در شهر «نیژنی نووگورود» روسیه سخنرانی می‌کرد، این نوع رویکرد و تفکر با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد به طور مستقیم در تناقض است و توانایی سازوکارهای چندجانبه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد: چین تمایل دارد تا با همکاری روسیه، همکاری راهبردی را حفظ کرده، به فشارهای خارجی پاسخ و پیشرفت پایدار روابط دوجانبه را توسعه دهد.

وانگ‌ یی، بریکس را سکویی مهم برای اتحاد و همکاری بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه توصیف و تصریح کرد: توسعه سازوکار بریکس نقشی حیاتی در ایجاد نظم جهانی عادلانه‌تر و منطقی‌تر ایفا خواهد کرد.

وی غرب را به سیاسی‌ و امنیتی‌سازی افراطی مسائل اقتصادی متهم کرد و گفت که این اقدام به تحریم‌های یکجانبه افسارگسیخته و سنگ‌اندازی و مانع‌تراشی در حوزه فناوری برای کشورهای همچون روسیه و چین منجر شده است.

وزیر خارجه چین از گروه بریکس تحت عنوان «بریکس بزرگ» یاد کرد و خواستار استفاده این گروه از اهرم سیاسی‌اش و تبدیل آن به سازوکاری جدید برای همکاری چندجانبه شد.

بریکس که از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده بود، اوایل سال ۲۰۲۴ با پیوستن کشورهای ایران، اتیوپی، مصر و امارات متحده عربی گسترش پیدا کرد و همچنان در حال گسترش است.

وی با اشاره به گسترش این گروه افزود: با گسترش اعضا، عصری نوین را در حوزه خودکفایی مشترک در جهان جنوب آغاز کرده‌ایم و نفوذ و جذابیت بریکس همچنان روبه‌افزایش است.

دیپلمات چینی تصریح کرد: در رقابتی که برخی قدرت‌ها در حال گسترش جهات چندقطبی و تعدادی دیگر قصد حفظ هژمونی تک‌قطبی را دارند، کشورهای بریکس باید طرف عدالت و برابری ایستاده و انتخاب‌های درست انجام دهند.

نظر شما