شناسهٔ خبر: 67130252 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

کرمان ‎موتور پرچمدار برقی‌سازی ناوگان تاکسی‎رانی شد - اکونیوز

اقتصاد ایران: تعداد تاکسی‌های برقی در حال تحویل از سوی کرمان‌موتور به ناوگان تاکسی‌رانی تهران تا پایان خردادماه به یک‌هزار دستگاه و تا پایان سال به ۲ هزار دستگاه خواهد رسید

صاحب‌خبر -

آیین تحویل ۲۰۰ دستگاه تاکسی برقی به‌شهرداری تهران روز گذشته و در محل شرکت کرمان‌موتور و با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران؛ سامان فیروزی، مدیرعامل شرکت کرمان‌موتور؛ محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران و شادی ملکی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران برگزار شد.

برقی‎ سازی صنعت‌خودرو از سال گذشته کلید خورد و کرمان‌موتور به‌عنوان پرچمدار برقی‎سازی در صنعت‌خودرو خیلی زود دست به‌کار شد و محصولات برقی را برای عرضه در بازار رونمایی کرد.

این شرکت قرار است ۲ هزار دستگاه خودرو تاکسی برقی به‌شهرداری تهران تحویل دهد. در فاز نخست و تا پایان خردادماه جاری قرار است یک‌هزار دستگاه خودرو برقی به‌مشتریان تحویل داده شود.

کرمان‌موتور به‌عنوان خودروساز پیشرو در عرضه تاکسی‌های برقی در نظر دارد درمجموع ۲ هزار تاکسی برقی تا پایان سال برای سازمان تاکسیرانی و شهرداری تهران تامین کند.

کرمان‌موتور در زمره شرکت‌هایی است که می‌توان آن‌ها را جزو پیشگامان تولید خودرو برقی در ایران به‌شمار آورد و این شرکت از سال ۱۴۰۰ در مشارکت با مپنا نخستین پروژه برقی‌سازی را با جک جی ۴ آغاز کرد. با این‌ حال، با توجه به‌تاکید ویژه وزیر صمت، سرعت پیگیری و توسعه این نوع محصولات بیشتر شد؛ به‌نحوی ‌که کرمان‌موتور در کنار فراهم ‌کردن زیرساخت‌های تولید، واردات خودروهای برقی را در دستور کار قرار داد.

بنا بر برنامه شهرداری و تاکسیرانی، قرار است تا پایان سال ۲۷ هزار دستگاه تاکسی برقی توسط خودروسازان داخلی برای ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تهران تامین شود. خود شهرداری نیز در نظر دارد رأسا نسبت به‌واردات ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی تا پایان سال اقدام کند که شامل ۲۵ هزار دستگاه خودرو سدان و ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو SUV خواهد بود.

بر این اساس، تا پایان سال نزدیک به ۵۵ هزار دستگاه تاکسی برقی و ۱۰ هزار دستگاه ون برقی وارد ناوگان حمل‌ونقل خواهد شد که بخشی از این تاکسی‌ها ذیل تفاهم‌نامه با شرکت‌های خودروساز بوده که پس از دریافت استانداردها و پلاک‌گذاری خودروها، وارد مدار خواهد شد. مسئولان نوسازی تاکسی‌های فرسوده برای ایجاد شرایط بهتر خرید، یک وام ۹۰۰ میلیون‌تومانی با بازپرداخت پنج‌ساله و کارمزد ۸ درصد در نظر گرفته‌اند.

کرمان‌موتور نیز با درک شرایط اقتصادی و در راستای مسئولیت اجتماعی خود و فرهنگ‌سازی برای این خودروها، اعطای ۶۰۰ میلیون‌تومان از این وام را برعهده گرفته است. همچنین این شرکت برای رفع دغدغه و نگرانی دارندگان این خودروها خدمات پس از فروش ویژه و مناسبی را در نظر گرفته است.

ظرفیت بالای کرمان‌موتور در عرضه تاکسی‌های برقی

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران ضمن اشاره به‌همکاری گسترده شرکت خودروسازی کرمان‌موتور برای عرضه تاکسی‌های برقی به‌ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تهران گفت: «با توجه به‌ظرفیت و پتانسیل بالای کرمان‌موتور، تفاهم‌نامه‌ای مبنی بر ورود ۲ هزار دستگاه تاکسی برقی به‌شهر تهران با این شرکت امضا شد که امروز شاهد ورود ۲۰۰ دستگاه از یک‌هزار دستگاه در نظر گرفته‌شده در فاز نخست از سوی کرمان‌موتور به‌پایتخت هستیم و سایر خودروهای برقی نیز در هفته‌های آینده وارد مدار شده و تحویل رانندگان می‌شود.»

شادی ملکی در ادامه با بیان اینکه براساس برنامه‌ریزی‌ها ۵۵ هزار دستگاه تاکسی و ۱۰ هزار دستگاه ون برقی وارد ناوگان می‌شود، تصریح کرد: «حرکت به‌سمت برقی‌سازی یک الزام است که با تدبیر دولت و شهرداری تهران در راستای کاهش آلودگی هوا و ارتقای خدمات‌رسانی به‌شهروندان در اولویت کار قرار گرفته است.»

وی افزود: «در همین راستا، شهرداری تهران ۳۰۰ میلیون‌تومان وام با بازپرداخت ۳ درصد با همکاری صندوق کارآفرینی امید و شرکت کرمان‌موتور ۶۰۰ میلیون‌تومان وام با درصد کم پرداخت می‌کند.»

مالکی در این مراسم با اشاره به‌اهمیت و مزایای برقی‌سازی از جمله کاهش آلودگی هوا گفت: «با توجه به‌اینکه تاکسی‌های برقی پرپیمایش هستند، قطعا نوسازی آن‌ها می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش مصرف سوخت و بهبود وضعیت هوا داشته باشد.»

وی ادامه داد: «تمامی ون‌ها و نیمی از ۸۰ هزار دستگاه تاکسی تهران فرسوده هستند. بنابراین شهردار تهران با هدف کاهش آلودگی هوا و ارتقای خدمات، برقی‌سازی را از سال گذشته در دستورکار قرار داد و ۱۱ خودروساز در قالب تفاهم با وزارت صمت متعهد شدند که نسبت به‌تامین و ورود تاکسی‌های برقی اقدام کنند. در این میان، شرکت کرمان‌موتور به‌عنوان نخستین شرکت،‌ متعهد به‌ورود ۲ هزار دستگاه تاکسی برقی شد که در فاز نخست یک‌هزار دستگاه آن تا پایان ماه جاری وارد ناوگان می‌شود و امید است با وام‌های ارائه‌شده شاهد نوسازی تاکسی‌ها باشیم.»

کرمان‌موتور؛ نخستین خودروساز در پروژه برقی‌سازی تاکسی‌ها

محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه با کمک دولت برای ورود ۲۷ هزار دستگاه تاکسی برقی جدید در سال جاری توسط شهرداری پایتخت توافق کردیم، اظهار کرد: «امروز زیرساخت برقی‌سازی در حال گسترش است.»

وی درخصوص همکاری با شرکت کرمان‌موتور برای عرضه تاکسی‌های برقی گفت: «ما برای این پروژه نیاز به بنگاه‌هایی داشتیم که مدیریت فعال برای ذینفعان داشته و همچنین به‌موضوع محیط‌زیست توجه ویژه‌ای داشته باشند. نخستین خودروسازی که برای اجرای این پروژه در کنار ما بود، شرکت معظم کرمان‌موتور و شخص مدیرعامل محترم این شرکت آقای دکتر فیروزی بود که جا دارد تشکر ویژه‌ای از ایشان و مجموعه کرمان‌موتور به‌عمل آوریم.»

هرمزی تصریح کرد: «همچنین قرارداد خرید و ورود ۲۵ هزار دستگاه تاکسی سدان برقی نیز از سمت‌ شهرداری تهران با چینی‌ها بسته شده و همزمان در حوزه مطالعات احداث جایگاه شارژ هم اقداماتی انجام گرفته؛ به‌گونه‌ای که تا امروز ۷۴ جایگاه شارژ احداث شده است. علاوه‌بر این، خودروها قابلیت شارژ خانگی نیز دارند و قراردادی با شرکت مپنا برای حدود ۹۰۰ جایگاه شارژ بسته شده است که تا پایان سال محقق خواهد شد.»

وی با بیان اینکه ما ۷۰ هزار دستگاه تاکسی اسمی داریم، اما ۵۰ درصد این ناوگان فعال است، درباره تاکسی برقی گفت: «گام نخست این است که خودرو برقی اجازه سیر در محدوده‌های خاص داشته باشد.»

هرمزی همچنین اعلام کرد: «هفته آینده همکاران ما برای تحویل سری نخست تاکسی‌ها و اتوبوس‌های برقی خریداری‌شده توسط شهرداری تهران، سفری به‌چین خواهند داشت و ورود موتورسیکلت برقی نیز به‌زودی رقم‌ می‌خورد.»

طلایه‌داری کرمان‌موتور بین ۱۱ خودروساز برای عرضه تاکسی برقی

علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز در این مراسم با اشاره به‌ورود نخستین پارت تاکسی‌های برقی به شهر گفت: «تاکسی برقی کار مشترک بین ۱۱ خودروساز داخلی است که شرکت کرمان‌موتور برای آن پیش‌قدم شده تا امروز برقی‌سازی ناوگان تاکسیرانی عملیاتی شود و می‌دانیم که اگر در تهران اقدامی انجام شود، به‌سرعت در کشور تسری پیدا می‌کند.»

وی ادامه داد: «از ظرفیت بخش دولتی و خصوصی برای این کار بزرگ (برقی‌سازی) بهره بردیم و ۴ میلیارد یورو برای این کار سرمایه‌گذاری کردیم. توجه ما به‌این بود که تمام ظرفیت‌های داخلی را به‌کار بگیریم و موضوع اشتغال، تولید و خلق ارزش در داخل کشور نیز در این میان برای ما مهم و مورد حمایت بود.»

وی افزود: «از امروز تاکسی برقی را در تهران خواهیم داشت تا بیش از هر چیزی تاکسیرانان که ساعت‌های فراوانی در طول روز در حال رانندگی هستند و همچنین شهروندان از آسایش و آرامش آن بهره ببرند. در این راستا، در بخش خصوصی و خودروسازی داخلی هم زحمات زیادی کشیده شد.»

زاکانی با اشاره به‌سرمایه‌گذاری حدود یک‌میلیارد و ۶۷۰ میلیون‌یورویی برای برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور گفت: «ما از تمام ظرفیت‌های بخش دولتی، بخش نهادی و بخش خصوصی به‌حد اعلی استفاده کردیم تا بتوانیم چنین کار بزرگ و ذی‌قیمتی را پیش ببریم.»

وی اضافه کرد: «عددی که در این خصوص سرمایه‌گذاری شد، غالب بر ۴ میلیارد یورو است. یعنی اگر بیش از یک‌میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌یورو که به‌بخش ناوگان مترو اختصاص داده شده است را از این رقم کسر کنیم، یک عدد یک‌میلیارد و ۶۷۰ میلیون‌یورویی به‌خودروهای برقی تخصیص داده شده که این عدد صرف قراردادهایی شده است که شهرداری تهران درخصوص خرید اتوبوس، تاکسی و ون برقی منعقد کرده و در حال حاضر عملیاتی شده است. نمونه‌هایی از این خودروها نیز وارد شده است و الباقی هم به‌لطف خدا در حال ساخت و اقدام است که امیدواریم امسال، قبل از دهه فجر در شهر تهران چشم مردم به این خودروها روشن شود و از مزایای آن‌ها بهره ببرند.»

شهردار تهران اضافه کرد: «در این شرایط توفیق پیدا کردیم که ۲ هزار و ۷۵۵ دستگاه اتوبوس از داخل خریداری کنیم که به‌سرعت به‌ناوگان حمل‌ونقل عمومی اضافه می‌شود. ضمن این‌که طی روزهای آینده باز هم تعدادی دیگر از آن‌ها رونمایی خواهد شد.»

وی تاکید کرد: «در کنار این اقدامات، امروز شاهد ماحصل تلاش و فعالیت‌های۱۱ خودروساز به‌خصوص آقای فیروزی، مدیرعامل کرمان‌خودرو هستیم و درواقـــع با همت و کوشش این خودروساز شاهد تحویل یک‌هزار دستگاه تاکسی برقی به‌ناوگان حمل‌ونقل عمومی هستیم.»

نظر شما