شناسهٔ خبر: 67128204 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می‌دهد؛

کردها در تدارک جشن غدیر/‏خیابان‌هایی که با عشق آذین بندی می‌شوند

سنندج- در آستانه جشن بزرگ غدیر خم مردم دیار کردستان در تکاپوی برگزاری جشن‌های بزرگ این روز هستند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر گروه استان‌ها؛ روزهای اخیر استان کردستان حال و هوایی متفاوت به خود گرفته و هر کسی در تلاش است تا به نوبه و در حد توان و بضاعت خود برای عید غدیر کاری را انجام دهد.

شور و حال مردمی در برپایی جشن غدیر حال و هوای خاصی به این دیار بخشیده و هیأت‌های مذهبی در تدارک این جشن بزرگ هستند.

کردها در تدارک جشن غدیر/‏خیابان‌هایی که با عشق آذین بندی می‌شوند

از تلاش‌های خودجوش مردمی برای آذین‌بندی سطح شهر و روستا گرفته تا ایجاد موکب‌ها و فعالیت هیأت‌های مذهبی برای برگزاری ایستگاه‌ها و جشن‌های شادی برای مردم همه حکایت از یک اتفاق بزرگ در روز غدیر است.

آنچه در این روز ارزشمند است فعالیت خودجوش نیروهای مردمی است تا هر کسی برای برای این روز بزرگ سهمی ایفا کند یکی با پخت نذری و توزیع بین مردم، دیگری با پخش شربت و شیرینی آن یکی هم با چراغانی مسجد و محل سعی در برپایی هر چه بهتر این جشن در سطح استان دارند.

برگزاری جشن بزرگ غدیر در ۵۰۰ نقطه کردستان

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: همزمان با دهه ولایت ویژه برنامه‌های هیأتی و مردمی محله محور عید غدیر خم در ۵۰۰ نقطه این استان برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام جلیل مختاری‌نیا عمده برنامه‌های جشن غدیر را مردمی محور دانست و افزود: برنامه‌های عید غدیر در شهرستان‌های استان با محوریت و مشارکت کامل مردم برگزار می‌شود.

کردها در تدارک جشن غدیر/‏خیابان‌هایی که با عشق آذین بندی می‌شوند

وی خاطرنشان کرد: برپایی ۱۰۰ موکب و ایستگاه صلواتی، برپایی ۵۰ غرفه فعالیت‌های فرهنگی جوانان و نوجوانان، اعزام ۱۵۰ نفر مبلغ و مبلغه به مناطق مختلف استان، اعزام پنج مبلغ تخصصی در دهه ولایت، از برنامه‌های عید غدیر در کردستان است.

پخت و توزیع ۵۰ هزار پرس غذای گرم

حجت‌الاسلام مختاری نیا از پخت و توزیع غذای گرم در بین نیازمندان نیز خبر داد و ابراز داشت: پخت و توزیع ۵۰ هزار پرس غذای گرم به تعداد ۱۱۰ دیگ در شهرستان بیجار و ۱۱۰ دیگ در شهرستان قروه که توسط هیئات محوری وحمایت مردمی هزینه‌های این جشن و سرور تأمین و اجرا می‌شود.

برپایی جشن غدیر در ۵۰۰ نقطه

وی افزود: راه‌اندازی کارناوال شادی و برگزاری ویژه برنامه غدیر در ۵۰۰ نقطه ومحله محوری استان، برگزاری همایش توجیهی مبلغین، پخت و توزیع نان صلواتی در ۱۱۰ نانوایی استان و تجلیل از ۱۱۰ خانواده سادات استان از دیگر برنامه‌های پیش بینی شده می‌باشد.

کردها در تدارک جشن غدیر/‏خیابان‌هایی که با عشق آذین بندی می‌شوند

حجت‌الاسلام مختاری نیا به دیگر برنامه‌های اجرایی در جشن غدیر اشاره و عنوان کرد: پویش تهیه و توزیع و نصب پرچم، همایش پیاده روی خانوادگی به مناسبت روز غدیر و همراه با برنامه فرهنگی و جنگ شادی نیز در این ایام در سطح استان کردستان برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی کردستان خاطر نشان کرد: ریشه غدیر در قرآن کریم است، قرآن بدون غدیر هدایت گر نبوده و غدیر نیز بدون قرآن قابل تفسیر نیست.

وی یادآور شد: بنابراین غدیر کامل کننده دین وعامل وحدت است و نیاز است توجه ویژه ای به این ایام داشته باشیم.

برگزاری ۲۱۰ ویژه برنامه غدیر در کردستان

رئیس شورای هیئات مذهبی کردستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: همزمان با دهه ولایت ۲۱۰ مراسم ویژه جشن غدیر در نقاط شهری و روستایی استان کردستان برگزار می‌شود

مظفر آئینی ادامه داد: برپایی ۵۰ ایستگاه صلواتی، آذین بندی خیابان‌ها و معابر عمومی، برپایی ۷۲ دیگ پخت غذا در ۷۲ نقطه در سطح استان از دیگر برنامه‌های عید غدیر است.

کردها در تدارک جشن غدیر/‏خیابان‌هایی که با عشق آذین بندی می‌شوند

آئینی از توزیع بسته‌های معیشتی تیز خبر داد و گفت: برپایی موکب و غرفه‌های نقاشی و پذیرایی و خدماتی در شهرستان‌های قروه، بیجار و سنندج نیز از دیگر برنامه‌هایی است که برای عید غدیر خم در کردستان پیش بینی شده است.

رئیس شورای هیئات مذهبی کردستان خاطر نشان کرد: تمامی این برنامه‌ها با مشارکت مردم برگزار می‌شود و برنامه‌ها مردم محوری است.

برپایی جشن غدیر در خیابان انتظار

رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان قروه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: همزمان با جشن غدیر مراسم جشن و سرور در یکی از خیابان‌های شهر قروه با عنوان خیابان انتظار برگزار می‌شود.

حجت الاسلام سیف الله سبزی افزود: مراسم کیلومتری جشن غدیر در شهر قروه از خیابان شهید سردار سلیمانی تا چهار راه بوعلی برگزار خواهد شد.

کردها در تدارک جشن غدیر/‏خیابان‌هایی که با عشق آذین بندی می‌شوند

وی ادامه داد: در مسیر برپایی این جشن موکب‌های متعدد پذیرایی و فرهنگی و هنری توسط هیئت‌های مردمی برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام سبزی اضافه کرد: در جشن غدیر کیلومتری شهر قروه ۲۵ موکب برپا می‌شود و همچنین جشن غدیر به مدت سه روز در مسجد حضرت موسی ابن جعفر (ع) شهر قروه برگزار خواهد شد.

وی یادآور شد: همچنین جشن‌های خیابانی شامل سرود، اجرای نمایش، سخنرانی و ایستگاه صلواتی در جلوی درب مسجد جامع این شهر برگزار خواهد شد.

برگزاری بیش از ۵۰ برنامه محوری غدیر در بیجار

رئیس تبلیغات اسلامی شهرسان بیجار نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از برگزاری جشن بزرگ غدیر در این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: همزمان با دهه ولایت ۵۰ مراسم جشن به صورت محوری در این شهرستان برگزار می‌شود.

حجت الاسلام سعد الله جمادیان افزود: باید فرهنگ غدیر در جامعه ترویج شود چرا که اسلام نشأت گرفته از بعثت و غدیر است.

وی به اهمیت برگزاری هرچه با شکوه مراسم غدیر تاکید کرد و گفت: برنامه‌های عید غدیر باید همچون دیگر مراسم مذهبی در ماه‌های مختلف سال مردمی باشد تا تمامی اقشار مردم بتوانند در این برنامه‌ها شرکت کنند.

وی افزود: همزمان با فرا رسیدن دهه ولایت مراسم ویژه ای در سطح شهرستان برگزار می‌شود و در همین راستا تعداد ۶۰ مبلغ و مبلغه بومی و غیر بومی همزمان با دهه ولایت به مناطق مختلف شهرستان بیجار اعزام می‌شوند.

رئیس تبلیغات اسلامی بیجار از اجرای مراسم این دهه در مساجد بیجار نیز خبر داد و گفت: همزمان با دهه ولایت و به همت اداره تبلیغات اسلامی بیجار مراسم جشن و سرور به مناسبت این ایام در سطح کلیه مساجد شهر و روستای بیجار برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: همچنین مراسم جشن غدیر به صورت مردمی در میدان آیت الله فاضل گروسی برگزار خواهد شد و بیش از ۱۰۰ دیگ غذای نذری توزیع خواهد شد.

آری دیار کرد نشین و غیور کردستان همواره حب امیرالمومنین علیه‌السلام را در دل دارد و همین مهر اهل بیت موجب می‌شود تا مردم به صورت خود جوش مراسم دینی و ملی را برگزار کنند و قطعاً این جشن و رویدادها به دلیل پیوندی که با خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام دارد امید افزا، نشاط آفرین و موجب انسجام اجتماعی است.

نظر شما