شناسهٔ خبر: 67126972 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

پرورش ماهیان خاویاری در کشور و از جمله در مازندران از اولویت‌های مهم شیلاتی است

استاندار مازندران در تداوم بازدیدهای خود در شهرستان جویبار از مراکز پرورش ماهیان خاویاری جویبار بازدید کرد و از نزدیک در جریان مسایل و مشکلات سرمایه گذاران این طرح قرار گرفت. ‎ استاندار مازندران در تداوم بازدیدهای خود در شهرستان جویبار از مراکز پرورش ماهیان خاویاری جویبار بازدید کرد و از نزدیک در جریان مسایل و مشکلات سرمایه گذاران این طرح قرار گرفت. ‎

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از مازندران ، نوری در جریان بازدید از شرکت پروش ماهی خاویاری کاسپین خاویار لاریم شهرستان جویبار در گفت و گو با خبرنگاران گفت که طرح توسعه پرورش ماهیان خاویاری در کشور و از جمله در مازندران از اولویت‌های مهم شیلاتی است.

وی گفت: مازندران به تنهایی با ۴۷ واحد فعال و بزرگ پرورش ماهیان خاویاری ۵۲ درصد گوشت و ۴۷ درصد خاویار پرورشی کشور را تولید و عرضه می کند.

نوری در ادامه پرورش ماهیان خاویاری را یکی از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی و مورد حمایت دولت برشمرد که می‌تواند در تامین بخش مهمی از پروتئین موردنیاز جامعه، اشتغالزایی و درآمد نقش مهمی ایفا کند.

استاندار مازندران با بیان این که پایانه صادراتی محصولات شیلاتی و ماهیان خاویاری در جویبار با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی مورد اهتمام دولت قرار گرفته است، گفت: برای تکمیل و بهره برداری از آن به پنج هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی نیاز است.

نوری با اشاره به اینکه سالیانه ده ها میلیون قطعه بچه ماهی به منظور حفظ و بازسازی ذخایر آبزیان دریایی در مراکز بازسازی و حفاظت از ذخائر ژنتیکی در استان مازندران تولید می شود، افزود: امسال این طرح در ۶۰ واحد در قالب ایجاد ۴۵ استخر در زمین‌های ساحلی مجاور شرکت‌های تعاونی صیادی پره و توسط خود صیادان و ساخت چهار واحد استخر در مجاورت رودخانه های مهم شیلاتی و طرح حفاظت از مهاجرت آبزیان دریایی به مناطق بالادست ۱۱ رودخانه اجرا شده است که پیش بینی می شود بیش از ۳۰ میلیون قطعه بچه ماهی سفید تکثیر و در دریا رها سازی شود.

وی گفت: آبزی پروری و پرورش ماهی از جمله ظرفیت های بی بدیل بخش کشاورزی مازندران است که در حال حاضر بدون تعریف زنجیره و به صورت ناقص از آن بهره گیری می شود.

نوری بیان کرد: بزرگترین پایانه تولید ماهیان خاویاری در جویبار یک ظرفیت بسیار بزرگی برای توسعه این شهرستان ایجاد کرده که در صادرات و ارزآوری نیز موفق عمل کرده است.

وی گفت: بانک عامل نیز برای تامین مالی بخشی از این مجموعه به منظور تامین فضای ماهیان اعلام آمادگی کرده و این پایانه صادراتی ظرفیت مناسبی برای جذب ماهیان سردآبی و گرم آبی و حتی میگو دارد که در صورت راه اندازی و صادرات، ارزآوری مطلوبی نیز به همراه خواهد داشت.

استاندار مازندران افزود: موانع و مشکلات این واحد تولیدی باید در کارگروه تسهیل و یا کارگروه خاص دیگری مطرح شود تا مسئولان بتوانند این موانع را رفع کنند ضمن اینکه باید شرایطی فراهم شود تا سرمایه گذاربتواند در بازپرداخت آن مشکلی نداشته باشد.

وی با بیان اینکه درسال جهش تولید باید کمک کنیم تا مشکلات رفع شود، ادامه داد: باید شرایطی فراهم شود تا مازندران به قطب صادرات ماهی و میگو در این پایانه تبدیل شود.

شرکت پروش ماهی خاویاری کاسپین خاویار لاریم شهرستان جویبار در ۷.۴ هکتار مساحت دارای ۱۶۶ استخر پرورش ماهی است. تعداد مولد پیش مولد و بچه ماهی حدود ۲۱ هزار قطعه از سه تا ۹ ساله نوع منبع آب دریا به میزان ۲ هزار ایتر بر ثانیه است. ظرفیت اسمی تولید این مرکز ۹۰۰ تن گوشت و ۱۵ تن خاویار و میزان تولید در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۰۰ تن گوشت اعلام شده است. ارزش سرمایه گذاری این مرکز یکهزار و ۲۰۰ میلیارد ریال و با اشتغالزایی ۵۰ نفر به صورت مستقیم است.

انتهای پیام

نظر شما