شناسهٔ خبر: 67109441 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یک روز با استاندار مازندران

ساری- ایرنا- انتخاب شعار امسال رهبر معظم انقلاب اسلامی با عنوان سال "جهش تولید با مشارکت مردم"، بیانگر اهمیت توجه به تولید ملی و نقش حیاتی مشارکت همگانی مردم در تحقق این هدفگذاری ملی است و همین امر نیز باعث شده تا استاندار مازندران برای تحقق منویات رهبری، عزم خود را جزم و بازدیدها متنوعی برای روغن کاری چرخ دنده های صنعت و تولید استان باهدف توسعه اقتصادی این خطه از شمال کشور داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، انتخاب این شعار بیانگر اهمیت توجه به تولید ملی و نقش حیاتی مشارکت همگانی مردم در تحقق این هدفگذاری ملی است و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی نیز با درایت و هوشمندی بی نظیر خود، این نکته بسیار حیاتی را در شعار امسال متجلی ساختند.

استاندار مازندران نیز همسو با تحقق منویات رهبری در سال جهش تولید با مشارکت مردم، بازدیدهای مستمر از واحدهای تولیدی و صنعتی استان را محور اصلی فعالیت های خود قرار داده و همواره بر تشکیل و گسترش تعاونی ها به عنوان یک ظرفیت عظیم مردمی در راستای تحقق منویات رهبری نیز تاکید دارد.

در تمام مکاتب توسعه یافته، مردم یک ملت عنصر اصلی و محوری توسعه محسوب می‌شوند چرا که توسعه واقعی زمانی اتفاق می افتد که توده های مردم خود را در این فرایند سهیم و مسئول بدانند. علاوه بر این هنگامی که انگیزه و اراده جمعی مردم ایجاد شود، یک نیروی خروشان و اثرگذاری شکل می گیرد که می تواند بر هر مانع و مشکلی غلبه کند نماید.

در سالی که با عنوان سال "جهش تولید با مشارکت مردم"، نامگذاری شده است، تمام دستگاه های اجرایی مکلف و موظفند تمام تلاش خود را برای تحقق این منویات رهبری به کار گیرند و در این مسیر نیز استاندار مازندران بازدید از واحدهای تولیدی و صنعتی استان محور اصلی فعالیت های خود قرار داده است.

احیای واحدهای تولیدی و صنعتی راکد و یا نیمه تعطیل، برپایی جشن احیای ۳۹۵ واحد صنعتی و تولیدی، پرداخت تسهیلات به منابع تولیدی و صنعتی، پرداخت تسهیلات اشتغالزایی، افزایش سرانه ورزشی، و سرمایه گذاری در بخش شیلات تنها نمونه کوچکی از عملکرد مطلوب دولت مردمی سیزدهم در مازندران است که می توانیم به آنها اشاره کوچکی داشته باشیم.

استاندار مازندران در ادامه بازدیدهای میدانی خود از واحدهای تولیدی و صنعتی استان و همچنین طرح های عمرانی در دست اقدام در سطح استان روز دوشنبه همراه با هیاتی ابتدا در شهرستان قائم شهر حضور یافت و از نزدیک از وئرزشگاه وطنی این شهرستان بازدید کرد و از نزدیک در جریان مسایل و مشکلات آن قرار گرفت.

بهره برداری از ۵۳ طرح ورزشی مازندران در دولت سیزدهم

یوسف نوری در جریان بازدید از ورزشگاه وطنی قائم شهر با بیان اینکه در دولت مردمی سیزدهم سرانه ورزشی در این استان ارتقا یافت، گفت که در دولت مردمی، ۵۳ طرح ورزشی در مازندران تکمیل و به بهره برداری رسید.

وی با اشاره به رشد چشمگیر تکمیل طرح های ورزشی به زمین مانده در دولت سیزدهم گفت: تکمیل و افتتاح طرح های ورزشی مازندران با نگاه عدالت محورانه و در همه نقاط استان بود که با بهره برداری آنها بیش از ۲۷ هزار متر به سرانه ورزش مازندران افزوده شد.

وی مازندران را قطب ورزش کشور دانست و اظهار داشت: اگر به توسعه زیر ساخت های ورزش این استان توجه شود به طور شاهد کسب موفقیت های بیشتر ورزشکارنا مازندرانی در رقابت های بین المللی خواهیم بود چراکه این استان به لحاظ ظرفیت ها و استعدادهای انسانی شرایط ویژه ای دارد.

مقام عالی دولت در مازندران شمار طرح های نیمه تمام ورزشی در این استان را را ۳۸ طرح و اعتبار مورد نیاز برای تکمیل آنها را را ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال ذکرکرد.

یک روز با استاندار مازندران

افزایش سرانه ورزشی مازندران در دولت سیزدهم

نوری تصریح کرد: پس از سفر استانی رئیس جمهور شهیدمان در قالب دور نخست سفرهای استانی به مازندران، اتفاقات خوبی در حوزه ورزش استان رقم خورد که نمونه بارز آن بازسازی و تحویل ورزشگاه وطنی قائم شهر به تیم پرطرفدار و با سابقه نساجی بوده است.

وی با بیان اینکه در دور نخست سفر هیات دولت به مازندران به ریاست آیت الله رئیسی بیش از ۷۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل ورزشگاه وطنی قائم شهر تخصیص یافت، اظهار داشت: در دور دوم سفرهای استانی هیات دولت به این استان نیز ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل این طرح ورزشی تصویب شد.

وی مشکل مشکل ورزشگاه وطنی قائم شهر را علاوه بر کمبود برخی تجهیزات، نداشتن راه اختصاصی برای ورود تیم های مهمان به داخل ورزشگاه عنوان کرد و گفت که در سفر امروز که با حضور مدیرکل ورزش و جوانان مازندرنا صورت گرفتهف مقرر شد این مشکل در آینده نزدیک رفع شد.

تکمیل ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر برای پایان دادن به خانه‌به‌دوشی تیم فوتبال نساجی مازندران ماه‌ ها مهم‌ترین مطالبه عمده ورزش‌دوستان و بویژه فوتبالی‌های مازندران بود؛ تا جایی که یکی از دو فرصت پرسش رسانه‌ها از رییس‌جمهور در سفر ۲۰ اسفند سال ۱۴۰۰ هیئت دولت به مازندران به همین موضوع اختصاص یافت و آیت‌الله رییسی نیز در پاسخ، خانه‌به‌دوشی نساجی را مورد انتقاد دانست و دستور داد که ورزشگاه خانگی این تیم حداکثر طی چهار ماه تکمیل شود. پس از این تأکیدات نیز استاندار وقت مازندران کارگروه ویژه‌ اتمام پروژه ورزشگاه شهید وطنی را تشکیل داد تا طبق دستور رییس‌جمهور نساجی در لیگ بیست‌ودوم دارای ورزشگاهی استاندارد و با کیفیت باشد و بازی‌های خانگی‌اش را در قائمشهر برگزار کند.

آیت‌الله رییسی نیز در پاسخ، خانه‌به‌دوشی نساجی را مورد انتقاد دانست و دستور داد که ورزشگاه خانگی این تیم حداکثر طی چهار ماه تکمیل شود. پس از این تأکیدات نیز استاندار مازندران کارگروه ویژه‌ اتمام پروژه ورزشگاه شهید وطنی را تشکیل داد تا طبق دستور رییس‌جمهور نساجی در لیگ بیست‌ودوم دارای ورزشگاهی استاندارد و با کیفیت باشد و بازی‌های خانگی‌اش را در قائمشهر برگزار کند.

یک روز با استاندار مازندران

عزم جدی دولتمردان برای احیای واحدهای تولیدی و صنعتی

با آغاز فعالیت دولت سیزدهم، احیا و رونق تولید بسیاری از این واحدهای صنعتی در دستور کار قرار گرفت و بعد از گذشت کمتر از سه سال از عمر این دولت مردمی تمامی این واحدهای صنعتی به چرخه تولید برگشتند که رهارود آن ایجاد اشتغال پایدار برای افزون بر چهار هزار نفر بود.
احیای ۳۹۵ واحد صنعتی راکد و نیمه راکد مازندران از جمله کارخانه های بزرگ نساجی و چوب و کاغذ به چرخه تولید با بازگشت به کار چهار هزار نفر، نشان از وعده صادق و عزم دولت مردمی سیزدهم برای توسعه اقتصادی این خطه از شمال کشور دارد.

صنعت همواره در مازندران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و ۱۵ درصد از تولید ناخالص استان از این بخش است و دستکم سه هزار واحد صنعتی با اشتغال‌زایی مستقیم ۸۰ هزار نفر در استان وجود دارد که از این تعداد ۴۶۱ واحد صنعتی در بخش ماشین‌آلات و فلزات اساسی، ۱۳۹ واحد در بخش برق و الکترونیک، ۱۱۵ واحد در بخش نساجی، ۴۰۸ واحد در بخش محصولات شیمیایی، ۲۱۶ واحد در بخش سلولزی، ۵۳۰ واحد در بخش کانی غیرفلزی و ۳۶۷ واحد صنعتی نیز در بخش تولید محصولات غذایی مشغول به فعالیت هستند که نوسازی و روغن کاری چرخ دنده های این بنگاه های اقتصادی با تلاش دولت سیزدهم در دست اجرا است.

نگاهی گذرا به سه هزار واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ مازندران نشانگر نقش آفرینی تولید این استان در چهار دهه گذشته ایران است و به جرات می‌توان گفت که بسیاری از این صنایع از نظر دانش فنی و ظرفیت‌های تولید نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه کم نظیرند.
به باور صاحب‌نظران حوزه اقتصادی تشدید تحریم‌ها و همچنین کاغذبازی‌های اداری و تاخیر در تعیین تکلیف ۳۹۰ واحد تولیدی راکد در استان در سال‌های گذشته باعث شد که بسیاری از واحدهای اشتغال آفرین تولیدی مازندران به تدریج در سراشیبی تعطیلی و رکود و اخراج نیروی کار قرار گیرند.

استاندار مازندران در ادامه سفر و بازدیدهای میدانی خود در شهرک صنعتی بشل سوادکوه حضور یافت و ضمن بازدید از قسمت های مختلف گروه مجتمع تولیدی فولاد بهمن مستقر در این شهرک، از نزدیک در جریان مسایل و مشکلات انان قرار گرفت و دستوراتی را نیز برای تسهیل در رفع مشکلات این واحد تولیدی صادر کرد.

بهره برداری از تمام ظرفیت ها در مجتمع تولیدی گروه فولاد بهمن

نوری در ادامه در جریان بازدید از این واحد صنعتی و تولیدی مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بر لزوم فراهم شدن تمام شرایط و امکانات به منظور استفاده و بهره گیری از تمام خطوط تولیدی این واحد صنعتی تاکید کرد.

وی اظهار داشت: دولتمردان برای احیای واحدهای تولیدی و صنعتی عزم جدی دارند و در این راستا نیز بسیار مصمم هستند.

وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی امسال را سال جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری کردند و تمام مسئولان موظفند در این راستا گام بردارند و از تمام امکانات و ظرفیت های موجود به شکل مطلوب استفاده کنند.

مقام عالی دولت در مازندران با بیان اینکه گروه صنعتی فولاد بهمن مستقر در شهرک صنعتی بشل سوادکوه یکی از کارخانجات است که بخش زیادی از مواد ولیه مورد نیاز واحدهای صنعتی کشورمان را تامین می کند، گفت که این واحد تولیدی و صنعتی نیازمند توجه بیشتر دولتمردان است.

نوری اظهار کرد: بحث توسعه گروه صنعتی فولاد بهمن مطرح است که برای تکمیل زنجیره این واحد تولیدی یا باید شهرک صنعتی گسترش یابد و یا اینکه دیگر واحدهای نیمه تعطیل مستقر در این شهرک در اختیار این واحد تولیدی قرار گیرد تا بتواند ادامه فعالیت داشته باشد.

یک روز با استاندار مازندران

استاندار مازندران، تامین مواد اولیه را یکی دیگر از مشکلات این واحد تولید و صنعتی عنوان کرد و گفت که با توجه به اینکه تامین مواد اولیه در اختیار دیگر شرکت های داخلی است، توزیع مواد اولیه باید به گونه ای باشد تا این شرکت بتواند با ظرفیت منطقی به فعالیت خود ادامه دهد.

نوری، قطعی برق را دیگر مشکلات اصلی شهرک صنعتی بشل سوادکوه و به ویژه گروج تولیدی فولاد بهمن عنوان کرد و گفت که قطعی یرق لطمه زیادی به صنعت مازندران وارد می کند.

وی اضافه کرد که مازندران علاوه بر تنش آب و گاز، با تنش برق نیز مواجه است و در این ارتباط باید با وزیر نیرو صحبت و هماهنگی شود تا مشکل این مجموعه صنعتی رفع شود.

وی افزود: ادامه قطعی برق برای این مجموعه صنعغتی صرفه اقتصادی نخواهد داشت و اگر در هفته ۲ تا سه روز برق این مجموعه قطع شود، خسارت زیادی به این شرکت وارد می کند و برای ادامه فعالیت این واحد تولیدی و صنعتی صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

پیش بینی خرید ۱۲۰ هزار تن گندم از کشاورزان مازندران

استاندار مازندران در ادامه سفر خود وارد شهرستان جویبار شد و از مرکز خرید تضمینی گندم واقع در کارخانه آرد این شهرستان از نزدیک بازید کرد.

نوری ضمن بازدید از مراحل مختلف نحوه خرید تضمینی گندم مازاد بر مصرف نیاز کشاورزان مازندران و همچنین نحوه آزمایش و دپوی این محصول به خبرنگار ایرنا گفت که پیش بینی می شود در سالجاری ۱۲۰ هزار تن گندم مازاد بر مصرف نیاز کشاورزان این استان خریداری شود.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط اقلیمی مازندران احتمال جوانه زدن و فاسد شدن گندم وجود دارد، گفت: با سازمان انرژی اتمی صحبت شد تا ازطریق صنعت پرتو این مهم را مدیریت کنند که البته از این گندم‌ها برای خوراک دام استفاده شود تا ‌کشاورزان متضرر نشوند.

مقام عالی دولت در مازندران با بیان اینکه باتوجه به بارش مطلوب در فصل زراعی امسال، شاهد خرید خوب گندم در استان مازندران باشیم، گفت: باید بذر سازگار با اقلیم مازندران در این استان کشت شود و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع‌طبیعی به همین منظور نیز فعال شده است.

نوری افزود: در فصل زراعی امسال در ۵۸ هزار هکتار از مزارع استان گندم کشت شد که از این میزان ۲۶ هزار و ۱۶۶ هکتار آبی و ۳۱ هزار و ۹۲۴ هکتار دیگر آن نیز دیم بود.

یک روز با استاندار مازندران

مازندران با تولید سالانه بیش از هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی حدود ۱۱درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

استاندار مازندران سپس با حضور در محل ساخت ورزشگاه کشتی جویبار حضور یافت و ضمن بازدید از بخش هاب ختلف این ورزشگاه، از نزدیک در جریان مسایل و مشکلات پیمانگار این طرح قرار گرفت.

تکمیل ورزشگاه کشتی جویبار مطالبه اصلی

ساخت ورزشگاه جویبار به عنوان پایتخت کشتی ایران و جهان مطالبه‌ای چند دهه‌ای بود که سرانجام پس از بازی‌های المپیک ریو ۲۰۱۶ و قهرمانی حسن یزدانی در آن رقابت‌ها که مدال طلای کشتی آزاد را پس از ۱۶ سال نصیب ایران کرده بود، به مرز تحقق نزدیک شد و در مراسم تجلیل از این کشتی گیر که شهریور ۱۳۹۵ با حضور وزیر وقت ورزش و جوانان در جویبار برگزار شد، کلنگ ساخت آن بدون پشتوانه مالی به زمین زده شد.

سالن پنج هزار نفری کشتی شهرستان جویبار با هدف حفظ و ارتقاء کشتی در این دیار پهلوان پرور به زمین زده شد تا افتخارات پهلوانان و قهرمانانی ارزنده‌ای همچون یعقوب نجفی جویباری، سبحان روحی، مهدی‌ حاجی‌زاده، رضا یزدانی، کمیل قاسمی، مسعود اسماعیل‌پور، عزت الله اکبری که در میادین جهانی و المپیک برای کشورمان افتخارآفرینی کسب کردند، استمرار یابد اما در دولت سابق ساختمان نیمه تمام آن به مهم ترین دغدغه ورزشکاران و کشتی گیران این شهرستان تبدیل شده بود.

تکمیل ورزشگاه نیمه‌تمام پنج هزار نفری جویبار پس از کسب مدال‌های رنگارنگ کشتی‌گیران برای برگزاری رویدادهای ورزشی ملی و بین‌المللی به سر زبان‌ها افتاد، اما طی این سال ها به دلیل نبود اراده در دولت سابق برای تکمیل آن، رنجش کشتی گیران و ورزش‌دوستان را درپی داشت و آنان تحقق اجرای این طرح را «وعده سرخرمن» می‌خواندند.

استاندار مازندران در جریان بازدید از این طرح ورزشی در گفت و گو با خبرنگاران افزرود: عملیات ساخت ورزشگاه پنج هزار نفره جویبار که از ۹۵ آغاز و تا سال ۱۴۰۰، تنها حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، از ابتدای فعالیت دولت دولت مردمی سیزدهم تا به امروز حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

نوری اظهار کرد: تعیین زمانبندی تکمیل این طرح باید بر اساس واقعیت های موجود باشد و زمانی را که برای افتتاح آن تعیین می کنیم باید براساس منطقی که در پیمان ها وجود دارد، باشد.

وی بیان کرد: در مرحله نخست سفرهای استانی دولت مردمی سیزدهم برای تکمیل ورزشگاه پنج هزار نفره جویبار ۷۱۰ و در دور دوم سفرهای استانی نیز یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب شد.

مقام عالی دولت در مازندران گفت: منابع مورد نیاز برای تکمیل این طرح ورزشی در جویبار از محل منابع استانی و یا مولد سازی تامین شود و پیمانکاری این طرح را نیز بسیج سازندگی استان بر عهده دارد.

نوری، جویبار را مهد ورزش و پایتختت کشتی کشورمان معرفی کرد و گفت که ورزشگاه پنج هزار نفره جویبار در واقع یک مجموع بین المللی است و باید در خور شان مردم این منطقه نیز تکمیل شود.

یک روز با استاندار مازندران

وی گفت: اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل این طرح ورزشی باید بررسی و سپس یک برنامه زمانبندی برای افتتاح آن تعیین شود.

افزایش سرانه ورزشی در دولت سیزدهم

استاندار مازندران از افزایش سرانه ورزشی در دولت مردمی سیزدهم خبر داد و گفت که همسو با این عملکرد دولت مردمی سیزدهم، ورزشکاران ما نیز برای کشورمان در میادین بین المللی افتخارآفرینی کردند و ۵۰ درصد مدال های جهانی را ورزشگاران مازندرانی کسب کردند که مدیون زحمات ورزشکاران و مربیان این استان هستیم.

طبق برآورد پیمانکار طرح، تکمیل ورزشگاه پنج هزار نفره جویبار نیازمند یکهزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار است. شهرستان جویبار دارای سه هزار و ۵۰۰ ورزشکار سازمان یافته است که از این تعداد یکهزار نفر در رشته کشتی مشغول فعالیتند.
جویبار در مجموع ۴۶ باشگاه ورزشی دارد که از این تعداد ۱۸ باشگاه دولتی و ۲۸ باشگاه خصوصی هستند.

بزرگترین واحد فرآوری و بسته بندی برنج کشوردر جویبار

استاندار مازندران در ادامه با حضور در شرکت پردیس مازندران واقع در جویبار که بزرگترین واحد فرآوری و بسته بندی برنج کشور نیز محسوب می شود، از مراحل مختلف این واحد تولیدی بازدید کرد.

نوری در جریان بازدید از این واحد تولیدی در جمع خبرنگاران افزود: کارخانه پردیس مازندران یک محجموعه نوین است که محصولات برنج کشاورزان را خریداری و پس از فناوری علاوه بر تامین مصرف داخلی، به خارج از کشور نیز صادر می شود.

وی گفت: در سالی که جهش تولید با مشارکت مردم است باید به این مجموعه اجازه داده شود تا طرح برنامه توسعه آن که تولید سالانه تا ۷۰ هزار تن است محقق شود و این نیازمند حمایت نظام بانگی و مجموعه سرمایه گذار است.

وی افزود: در این راستا اداره کل تعاون و جهاد کشاورزی استان باید برنالمه ای را برای تشکیل تعاونی های کشاورزی در سطح استنا تهیه و تدوین کنند تا امکان خرید تضمینی انی محصول نیز فراهم شود.

مقام عالی دولت در مازندران بر لزوم استفاده از فناوری های نوین در سال جهش تولید تاکید کرد و با بیان اینکه جهش تولید بدون فناوری های نوین امکان پذیر نخواهد بود، گفت: شرکت های دانش بنیان نیز باید در این بخش پای کار باشند.

شهرک صنعتی شهرستان جویبار در زمینی به مساحت چهار هکتار توانایی دریافت بیش از ۵۰ هزار تن شالی و ذخیره سازی شلتوک در سیلوهای فلزی همراه با اشتغالزایی مستقیم بیش از ۱۰۰ نفر را دارد.

طرح های توسعه این شرکت شامل خط تولید آرد برنج کشور، خرید اراضی صنعتی جهت اجرای پروژه های توسعه به مساحت تقریبی ۲ هکتار، افزایش ظرفیت با سرمایه گذاری بالغ بر۵۷ میلیارد ریال و اشتغالزایی بالغ بر ۲۵۰ نفر به صورت مستقیم است.

این طرح های توسعه دارای ۲ پروژه مجزا هستند که شامل پروژه پردیس ۲ با سرمایه گذاری ۲ هزار ۵۰۰ میلیارد ریالی و پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۰ درصدی و اشتغال زایی ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم و پروژه پردیس سه با سرمایه گذاری پنج هزار میلیارد ریالی و پیشرفت بیش از ۳۰ درصد و

اشتغازایی مستقیم یرای ۱۵۰ نفر که با تکمیل این پروژه ها ظرفیت شرکت صنایع غذایی پردیس به بیش از ۱۰۰ هزار تن در سال افزایش خواهد یافت.

مازندران با داشتن ۴۶۰ هزار هکتار زمین‌های زراعی و باغی سالانه ۷۲ نوع محصول کشاورزی را تولید می‌کند. تولید حدود یک میلیون تن برنج، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن مرکبات و انواع محصولات باغی در مازندران سبب شده که این استان به عنوان قطب تولید محصولات باغی و کشاورزی کشور همواره مورد توجه باشد.

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود. استان مازندران تولید کننده ۷۲ نوع محصول زراعی و باغی است که در تولید ۱۵ محصول رتبه اول تا سوم را دارد.

مازندران قطب تولید و پرورش ماهیان خاویاری

استاندار مازندران در ادامه از مراکز پرورش ماهیان خوایاری جویبار بازدید کرد و از نزدیک در جریان مسایل و مشکلات سرمایه گذاران این طرح قرار گرفت.

نوری در جریان بازدید از شرکت پروش ماهی خاویاری کاسپین خاویار لاریم شهرستان جویبار در گفت و گو با خبرنگاران گفت که طرح توسعه پرورش ماهیان خاویاری در کشور و از جمله در مازندران از اولویت‌های مهم شیلاتی در این استان است.

وی گفت: مازندران به تنهایی با ۴۷ واحد فعال و بزرگ پرورش ماهیان خاویاری ۵۲ درصد گوشت و ۴۷ درصد خاویار پرورشی کشور را تولید و عرضه می کند.

وی در ادامه پرورش ماهیان خاویاری را یکی از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی و مورد حمایت دولت برشمرد که می‌تواند در تامین بخش مهمی از پروتئین موردنیاز جامعه، اشتغالزایی و درآمد نقش مهمی ایفا کند.

استاندار مازندران با بیان این که پایانه صادراتی محصولات شیلاتی و ماهیان خاویاری در جویبار با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی مورد اهتمام دولت قرار گرفته است، گفت: برای تکمیل و بهره برداری از آن به پنج هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی نیاز است.

نوری با اشاره به اینکه سالیانه ده ها میلیون قطعه بچه ماهی به منظور حفظ و بازسازی ذخایر آبزیان دریایی در مراکز بازسازی و حفاظت از ذخائر ژنتیکی در استان مازندران تولید می شود، افزود: امسال این طرح در ۶۰ واحد در قالب ایجاد ۴۵ استخر در زمین‌های ساحلی مجاور شرکت‌های تعاونی صیادی پره و توسط خود صیادان و ساخت چهار واحد استخر در مجاورت رودخانه های مهم شیلاتی و طرح حفاظت از مهاجرت آبزیان دریایی به مناطق بالادست ۱۱ رودخانه اجرا شده است که پیش بینی می شود بیش از ۳۰ میلیون قطعه بچه ماهی سفید تکثیر و در دریا رها سازی شود.

یک روز با استاندار مازندران

وی گفت: آبزی پروری و پرورش ماهی از جمله ظرفیت های بی بدیل بخش کشاورزی مازندران است که در حال حاضر بدون تعریف زنجیره و به صورت ناقص از آن بهره گیری می شود.

نوری بیان کرد: بزرگترین پایانه تولید ماهیان خاویاری در جویبار یک ظرفیت بسیار بزرگی برای توسعه این شهرستان ایجاد کرده که در صادرات و ارزآوری نیز موفق عمل کرده است.

وی گفت: بانک عامل نیز برای تامین مالی بخشی از این مجموعه به منظور تامین فضای ماهیان اعلام آمادگی کرده و این پایانه صادراتی ظرفیت مناسبی برای جذب ماهیان سردآبی و گرم آبی و حتی میگو دارد که در صورت راه اندازی و صادرات، ارزآوری مطلوبی نیز به همراه خواهد داشت.

استاندار مازندران افزود: موانع و مشکلات این واحد تولیدی باید در کارگروه تسهیل و یا کارگروه خاص دیگری باید مطرح شود تا مسئولان بتوانند این موانع را رفع کنند ضمن اینکه باید شرایطی فراهم شود تا سرمایه گذاربتواند در بازپرداخت آن مشکلی نداشته باشد.

وی با بیان اینکه درسال جهش تولید باید کمک کنیم تا مشکلات رفع شودف ادامه داد: باید شرایطی فراهم شود تا مازندران به قطب صادرات ماهی و میگو در این پایانه تبدیل شود.

شرکت پروش ماهی خاویاری کاسپین خاویار لاریم شهرستان جویبار در ۷.۴ هکتار مساحت دارای ۱۶۶ استخر پرورش ماهی است. تعداد مولد پیش مولد و بچه ماهی حدود ۲۱ هزار قطعه از سه تا ۹ ساله نوع منبع آب دریا به میزان ۲ هزار ایتر بر ثانیه است. ظرفیت اسمی تولید این مرکز ۹۰۰ تن گوشت و ۱۵ تن خاویار و میزان تولید در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۰۰ تن گوشت اعلام شده است. ارزش سرمایه گذاری این مرکز یکهزار و ۲۰۰ میلیارد ریال و با اشتغالزایی ۵۰ نفر به صورت مستقیم است.

شرکت پروش ماهی قره برون در جویبار نیز که یکی از پروژه های مهم اقتصاد مقاومتی در سطح استان است. در پنج هکتار مساحت واقع شده که مساحت مفید ان ۷.۳ دهم هکتار عنوان شده است.

این مرکز دارای ۱۸۰ قطعه استخر با نوع منبع آب دریاپنج هزار لیتر در ثانیه، دارای ظرفیت اسمی تولید ۲ هزار تن گوشت و ۳۰ تن خاویار را دارد و در سال ۱۴۰۲ حدود یکهزار و ۸۲۵ تن گوشت و هفت تن خاویار در این مرکز تولید و استحصال شده است.

ارزش سرمایه گذاری صورت گرفته در این مرکز ۱۳ هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال با اشتغالزایی ۲۰۰ نفر است.

میزان تولید مازندران در بخش شیلاتی سالانه بیش از ۱۳۰هزار تن است و از این میزان تولید سالانه ۶ تا ۱۲ هزار تن انواع محصولات شیلاتی به کشورهای مختلف صادر می شود که ارزش اقتصادی آن حدود ۱۰ تا ۲۰ میلیون دلار است.

شیلات مازندران دارای سه هزارو ۹۰۰واحد آبزی پروری با بیش از ۹هزار نفر و تولید بیش از ۱۰۷ هزار تن در بخش آب های داخلی در تامین بخشی از پروتئین جامعه نقش مهمی دارد.

یک روز با استاندار مازندران

ماهیان خاویاری اگر چه مهم ترین ذخیره ژنتیکی دریای خزر هستند و به سبب ارزش غذایی و اقتصادی بالا عنوان «مروراید سیاه» را با خود دارد، ولی بهره برداری بی‌رویه همسایگان خزر به ویژه در بخش شمالی و بی توجهی به بازسازی ذخایر سبب شد تا صید این گونه از سال ۲۰۱۰ میلادی ممنوع شود.

ماهیان خاویاری دریای خزر همانند ماهیان استخوانی رودکوچ هستند به این معنی که تخم ریزیشان را با کوچ کردن موقتی به مصب رودخانه های منتهی به دریای خزر انجام می دهند. همین کوچ موقتی هم مهم ترین علت دست اندازی بی حد و حصر قاچاقچیان و افراد سودجو به این گونه بوده که سبب شد تا صید آن از دریای خزر به طور کلی تا بازسازی ذخایر آن ممنوع شود.

فصل تخم ریزی ماهیان خاویاری از نیمه دوم اسفند شروع می شود و تا پایان اردیبهشت ادامه می یابد ولی در روش تکثیر نیمه مصنوعی، تخم ها در مراکز تخصصی از ماهیان بارور استخراج و پس از تبدیل شدن به بچه ماهی به رودخانه های شیلاتی انتقال می یابد.
بچه ماهیان پس از مدتی زندگی در رودخانه راهشان را به دریا باز می کنند ولی در این مدت باید تحت مراقبت قرار گیرند تا صید نشوند و یا بر اثر تغییر دبی آب رودخانه یا آلودگی از بین نروند.

یکی از سختی های کار در بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری این است که این گونه ها در سن ۱۵ تا ۱۶ سالگی به مرحله تخم ریزی می رسند و به همین دلیل احتمال صید نشدن تا پیش از رسیدن به این سن بسیار کم است.

این ماهیان وقتی به سن تخم ریزی می رسند، به دهانه های رودخانه می روند و به همین خاطر هم تهدید صید شدن توسط جوامع محلی یا قاچاقچیان و سودجویان بیشتر می شود.

مازندران حدود ۱۳۰ رودخانه با شاخه های اصلی و فرعی دارد که ۲۴ رشته رودخانه به عنوان رودخانه مهم شیلاتی محسوب می شوند ولی لزوما ورودی تمامی این رودخانه های شیلاتی مسیر کوچ ماهیان خاویاری نیست و به همین دلیل هم شیلات مازندران چهار رودخانه را برای تکثیر نیمه مصنوعی انتخاب کرده است. فیل ماهی، ازون برون، قره برون و شیپ از مهم ترین گونه های ماهیان خاویاری دریای خزر هستند.

نظر شما