شناسهٔ خبر: 67126808 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

ماکرون گزینه استعفا از ریاست‌جمهوری فرانسه را بررسی می‌کند

در پی شکست سنگین حزب رئیس‌جمهور فرانسه در انتخابات پارلمان اروپا، برخی رسانه‌ها از احتمال کناره‌گیری امانوئل ماکرون از قدرت خبر دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر، ایستگاه رادیویی «اروپا 1» امروز (سه‌شنبه) به نقل از یک منبع آگاه گزارش کرد که ماکرون ظاهراً در حال گفت‌وگو با حلقه داخلی خود در خصوص استعفا از سمت ریاست‌جمهوری فرانسه در صورت پیروزی احزاب راست‌گرا در انتخابات آتی پارلمانی فرانسه است.


در پی اعلام نتیجه انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا که در آن راست‌افراطی‌ها موفق شدند پس از سال‌ها حاشیه‌نشینی مجدداً قدرت بگیرند، ماکرون مجبور به انحلال پارلمان فرانسه و اعلام انتخابات زودهنگام پارلمانی در روزهای 10 و 17 تیرماه شد.


نتایج انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که حزب راست‌افراطی «اجتماع ملی» (RN) موفق به کسب 31.5 درصد از آراء شد که تقریباً دو برابر حزب «رنسانس» امانوئل ماکرون است که با 15.2 درصد در جایگاه دوم انتخابات پارلمان اروپا قرار گرفت.


یکی از نزدیکان ماکرون به رادیو اروپا 1 گفت: «استعفای رئیس‌جمهور تابو نیست. بله، مروز، ما تمامی سناریوها را بررسی می‌کنیم. او آماده است تا پایان این دوره پنج ساله را فدا کند».


در این گزارش همچنین آمده است که ماکرون در هفته های اخیر با یکی از همراهان خود درباره «این سناریوی بسیار جدی» صحبت کرده است.


پیش از این رسانه‌ها گزارش کرده بودند که نتایج جدید پارلمان اروپا به اعتقاد بسیاری، یک زلزله سیاسی در فرانسه به راه انداخته است زیرا هم‌اکنون پس از سالها حاشیه‌نشینی راست‌افراطی‌ها، قدرت به آن‌ها بازگشته است و ریاست‌جمهوری ماکرون درست سه سال قبل از آن‌که به پایان برسد، در معرض تهدید قرار گرفته است.


در صورتیکه حزب اجتماع ملی در انتخابات زودهنگام پارلمان فرانسه اکثریت کرسی‌ها را به دست آورد، ماکرون قدرت خود را به طور چشمگیری از دست خواهد داد و دیگر نمی‌تواند تأثیر چندانی بر امور کشور فرانسه بگذارد./ فارس

نظر شما