شناسهٔ خبر: 67124274 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ایسنا گزارش می‌دهد

قطعه‌ای از بهشت در قلب کرمان

فاطمه افضلی

وارد محوطه‌ ستاد توسعه‌ و بازسازی عتبات عالیات کرمان که می‌شوی، در راهروی مقابل کارگاه، فضایی آماده شده که ورود به آن با وضو توصیه می‌شود. اصلاً وضو با نیت قربة‌الی‌الله، خودش نوعی عبادت است و حضور با وضو در برخی مکان‌ها به خاطر قداست آن مکان‌هاست تا انسان بهتر بتواند از فیض ارتباط معنوی بهره‌مند شود.

صاحب‌خبر -

به همراه چند نفر از خبرنگاران برای زیارت تربت‌خانه‌ سیدالشهدا علیه‌السلام در ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان دعوت شدیم و اول صبحمان را با حال و هوای معنوی آغاز کردیم.

یکی از مسئولان ستاد در این بازدید خبرنگاران را همراهی و توضیحاتی درباره مجموعه‌ نمایشگاهی تربت‌خانه ستاد عتبات کرمان ارائه کرد و گفت: مجموعه‌ نمایشگاهی تربت‌خانه شامل بخش‌های مختلفی است که در نگاه اول یک‌سری از قطعات، کاشی‌ها و خشت‌های قدیمی و جدید از حرم مطهر حسینی را در معرض چشمان بینندگان قرار می‌دهد.

 ۱۱۰ قطعه کتیبه که یکی از سوره‌های قرآن کریم روی آن‌ها نقش بسته، قرار است دور گنبد حرم مطهر نصب شوند که نمونه‌ای از آن‌ها در این نمایشگاه به چشم می‌خورد؛ چهار عدد کتیبه چلیپا که هر کدام شامل ۳۰ خشت هستند و جمعاً ۱۲۰ عدد خشت را در برمی‌گیرد و هر کتیبه به نام یکی از اهل بیت علیهم‌السلام مزین است.

 یکی از ویترین‌های این نمایشگاه حاوی نمونه‌هایی از کارهای قدیمی حرم مطهر حسینی است که برای بررسی جنس ستون‌ها، سقف‌ها و جرزها از کربلا به کرمان منتقل شده‌ و برای طرح‌ریزی کارهای بعدی در اختیار دست‌اندرکاران قرار گرفته است.

در بخش دیگر نمونه‌های خشت‌های طلا و قطعات مسی را می‌بینیم؛  وجود کاشی‌های قدیمی حرم مطهر حسینی با قدمت ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال و برخی خشت‌های آجری که قدمتی بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ سال دارند، گواه کار اصولی و ماندگاری است که برای مقاوم‌سازی حرم سیدالشهدا علیه السلام انجام شده است.

قطعه‌ای از بهشت در قلب کرمان

 در بخش دیگری از این مجموعه‌ی نمایشگاهی، به تصاویری می‌رسیم که بیانگر فعالیت‌های خادمان ستاد توسعه و بازسازی عتبات استان کرمان است و مسئول مربوطه با اشاره به به اولین تابلو که حکایت از لاغرسازی ستون‌های اطراف ضریح مطهر حسینی و مقاوم‌سازی روضه‌ی منوره دارد، گفت: این پروژه یکی از شاهکارهای مهندسی است و با اتمام لاغرسازی ستون‌ها، فاصله‌ ۱۷۰ سانتی متری هر ستون با مضجع نورانی به ۴.۵ متر افزایش یافت و فضای زیارتی را ۴۰ تا ۵۰ درصد گسترش داد.

هم‌زمان با این پروژه‌ها در کربلا، ساخت گنبد جدید برای حرم مطهر حسینی هم در کرمان آغاز شد و تصاویر ثبت شده در قاب بعدی نشان می‌دهد که چگونه پس از ساخت سازه‌ فلزی گنبد، این سازه با سگمنت‌های بتنی و خشت‌های مسی پوشش داده شد.

 قطعات این گنبد سال ۱۳۹۸ به کربلا منتقل شد و در حال حاضر کار آب‌کاری طلا روی خشت‌های مسی در حال انجام است و به زودی کار نصب گنبد بر حرم مطهر آغاز می‌شود.

ساخت گنبد مقام تل زینبیه در کرمان

 با اجرای طرح توسعه حرم مطهر حسینی در کربلای معلی، ساخت گنبد مقام تل زینبیه به کرمان واگذار شد و هم اکنون مراحل پایانی را طی می‌کند.

این طرح از سال ۱۴۰۰ آغاز شده و پس از ساخت کامل و مونتاژ آزمایشی آن در کرمان، قطعات که به وسیله پیچ‌ومهره به هم وصل شده‌اند، باز شده و جهت نصب به کربلای معلی منتقل خواهند شد.

قطعه‌ای از بهشت در قلب کرمان

این گنبد از سه بخش سازه فولادی، پوسته بتنی و قطعات کاشی تشکیل شده است. ارتفاع گنبد مقام حضرت زینب(سلام الله علیها) ۱۱.۶ متر و قطر ساق آن ۱۱.۳ متر است؛ پوشش کاشی‌کاری گنبد پس از طراحی و تایید نهایی به زودی آغاز می‌شود و در حال حاضر ساخت این گنبد رو به اتمام است.

یکی دیگر از قاب‌های دیدنی در این نمایشگاه، تصاویر اتصال سرداب‌های حرم مطهر حسینی است که توسط خادمان ستاد عتبات استان کرمان صورت گرفته است. این پروژه نیز در نوع خود، کار بسیار دقیق و مهمی بود و با اتصال این سرداب‌ها ۴۰۰۰ متر مربع به فضای زیارتی حرم در عمق ۶ متری زمین اضافه شد. این پروژه سال ۱۳۹۸ آغاز و سال ۱۴۰۱ به پایان رسید.

 بخش ویژه‌ ستاد توسعه و بازسازی عتبات کرمان

آخرین بخش و بهانه حضور خبرنگاران در این مکان معنوی، تربت‌خانه سیدالشهدا علیه‌السلام است که به گفته‌ مسئول مربوطه، بعد از کربلا بیشترین حجم تربت را در دل خود جا داده است.

به دلیل حضور خادمان ستاد عتبات استان در کربلا، این سعادت نصیب کرمانی‌ها شده که چنین مجموعه‌ گرانقدری را در شهر خود داشته باشند. اتاق تربت از سال ۱۳۹۳ با انتقال بخش‌هایی از خاک مطهر اطراف قتل‌گاه حسینی به کرمان، در این محل راه‌اندازی شد.

این خاک‌ها برای آزمایش و میزان سنجش مقاومت خاک و اجزای تشکیل دهنده به کرمان منتقل شدند و در این سال‌ها اقشار مختلف مردم برای زیارت تربت سیدالشهدا علیه‌السلام به این مکان آمده‌اند.

در این‌جا تربت‌هایی نگهداری می‌شود که با دستگاه از پشت‌بام حرم و از ستون بین قبر مطهر و قتلگاه بیرون کشیده شده است. تربت‌ها با ثبت مشخصات و فاصله‌ای که برداشت شده‌اند، در جعبه‌هایی نگهداری می‌شوند.

 بنا به گفته مسئول مربوطه، هنگام بیرون کشیدن تربتی که نزدیک‌ترین محل به قبر مطهر بوده(عمق هفت متری)، بوی خوشی فضا را معطر کرده است.

وی اضافه کرد: در تربت‌خانه ستاد عتبات عالیات استان کرمان حاضران و زائران روی فرش‌هایی قدم می‌گذارند که سال‌ها در حرم مطهر حسینی میزبان قدم‌های زائران سیدالشهدا علیه‌السلام بوده‌اند و این مکان به شایستگی قطعه‌ای از بهشت نام گرفته است.

قطعه‌ای از بهشت در قلب کرمان

انتهای پیام

نظر شما