شناسهٔ خبر: 67124259 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: طبنا | لینک خبر

تصویب قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت

قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت خواستار آتش‌بس در غزه به عنوان بخشی از ابتکار جدید دولت بایدن است که اجرای آتش‌بس را وابسته به حماس جلوه داده است، در حالی که نتانیاهو بارها موافقت با هر گونه آتش‌بس دائمی را انکار کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت(طبنا)وبگاه تحلیلی المانیتور نوشته است که شورای امنیت سازمان ملل متحد دوشنبه‌شب پیش‌نویس قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن از اسرائیل و حماس می‌خواهد تا طرح آتش‌بسی را که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده بیش از یک هفته پیش اعلام کرده بود، به‌طور کامل اجرا کنند؛ این قطعنامه با ۱۴ رأی موافق و یک رأی ممتنع از طرف روسیه به تصویب رسید.

تصویب قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت

در این قطعنامه آمده است که رژیم صهیونیستی این توافق را «پذیرفته است» و از حماس نیز می‌خواهد که همین کار را انجام دهد. گروه مقاومت فلسطینی حماس گفته است که به پیشنهاد بایدن «مثبت» می‌نگرد، اما پاسخ رسمی خود را ارائه نکرده است.

متن این قطعنامه «از هر دو طرف می‌خواهد تا شرایط خود را بدون تأخیر و بدون قید و شرط به‌طور کامل اجرا کنند.» در صورت اجرا، این پیشنهاد سه مرحله‌ای می‌تواند منجر به بازگشت بیش از ۱۰۰ زندانی اسرائیلی باقی‌مانده، خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه و بازسازی بزرگ این نوار ساحلی شود.

بر اساس گزارش المانیتور، گذار از آتش‌بس موقت مرحله اول به مرحله دوم به «توقف خصومت‌های دائمی» هر دو طرف نیاز دارد که بر یک نقطه اختلاف به ظاهر حل‌نشدنی غلبه کنند. حماس خواستار پایان دائمی جنگ به عنوان بخشی از هرگونه معامله تبادل زندانی است، در حالی که نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تاکید کرده است که تا زمانی که توانایی‌های نظامی و حکومتی این حماس از بین نرود، آتش‌بسی برقرار نخواهد شد.

در روزهای منتهی به رأی‌گیری، روز دوشنبه، ایالات متحده چندین تغییر در قطعنامه پس از مخالفت و فشار اسرائیل اعمال کرد. پس از اینکه یکی از نسخه‌های پیشنهاد آتش‌بس برای رژیم صهیونیستی «قابل قبول» بود، در متن تاکید شد که اسرائیل توافق حاضر را «پذیرفته است.»

ایالات متحده همچنین متن قطعنامه را تضعیف کرد تا بخشی را که با ایجاد یک منطقه حائل امنیتی در امتداد مرز غزه با اسرائیل مخالف بود را حذف کند.

مایا اونگار، تحلیلگر سازمان ملل در گروه بین‌المللی بحران به المانیتور گفته است: «زمان این [قطعنامه] بسیار جالب است. به نظر می‌رسد که ایالات متحده مانند گذشته از نزدیک با اسرائیل مشورت نکرده است، زیرا پیش‌نویس قطعنامه پس از انتشار برای سایر کشورهای عضو به منظور رفع نگرانی‌های اسرائیل اصلاح شد.»

این رأی پس از آن صورت گرفت که ارتش رژیم اسرائیل روز شنبه چهار اسیر را در مرکز غزه در یک مأموریت نجات جنجالی که به کشته شدن بیش از ۲۰۰ فلسطینی انجامید، نجات داد.

این قطعنامه به رهبری ایالات متحده که بر «اهمیت تلاش‌های دیپلماتیک مستمر مصر، قطر و ایالات متحده» تاکید می‌کرد، در همان روزی تصویب شد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا برای هشتمین سفر خود به منطقه از هفتم اکتبر وارد خاورمیانه شد.

تصویب قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت

اوایل جنگ غزه، ایالات متحده از حق وتوی خود برای جلوگیری از چندین قطعنامه آتش‌بس دیگر استفاده کرد. آمریکا در ماه مارس از شرکت در رأی‌گیری خودداری کرد و به تصویب قطعنامه آتش‌بس مورد حمایت ۱۵ عضو شورا اجازه داد.

ایالات متحده همچنین در ماه آوریل از وتوی خود برای جلوگیری از درخواست فلسطین برای عضویت کامل در سازمان ملل استفاده کرد. مجمع عمومی سازمان ملل متحد سپس با اکثریت قاطع به اعطای امتیازات اضافی به فلسطین رأی داد و از شورای امنیت خواست تا در درخواست فلسطین برای عضویت کامل تجدید نظر کند.

بی‌اعتمادی نسبت به پایبند نبودن به مرحله دوم توافق در خصوص خروج نیروهای رژیم صهیونیستی و تداوم آتش‌بس وجود دارد، زیرا ایالات متحده حاضر به ارائه تضمین خاصی نیست. با توجه به نزدیک شدن انتخابات آمریکا چنین تضمینی کمتر از هر زمان امکان‌پذیر به نظر می‌رسد. از این‌رو دولت بایدن از طریق رسانه‌ها و متحدان در روند مذاکره همچون قطر قصد اعمال فشار بر حماس را دارد تا دستاوردی برای سیاست خارجی آشوب‌زده خود فراهم کند.

نظر شما