شناسهٔ خبر: 67123666 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

حال فرش دستباف ایرانی خوب نیست/ضرورت ورود به بازارهای جهانی - اکو

اقتصاد ایران: اهواز - ایرنا - رییس کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه فرش دستباف به دلیل ارزآوری، ظرفیت اشتغال‌زایی و اقتصادی حائز اهمیت است، گفت: میزان صادرات این نوع فرش که دهه ۷۰ بخش عمده‌ای از صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص می‌داد در چند دهه اخیر سیر نزولی پیدا کرد که نشان می‌دهد حال فرش دستباف ایرانی خوب نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا سید مرتضی حاجی آقا میری شامگاه دوشنبه در آیین نکوداشت روز جهانی صنایع‌دستی و تجلیل از پیشکسوتان و هنرمندان صنایع‌دستی در اهواز به دلایل کاهش صادرات فرش دستباف اشاره کرد و اعمال تحریم‌های بین‌المللی را از جمله مهم‌ترین عوامل این چالش برشمرد.

وی بیان کرد: راه توسعه و نجات صادرات فرش دستباف حضور در بازارهای هنری است تا از این طریق فرش دستباف ایران در مجامع هنری کشور و بین‌الملل به عنوان یک هنر پذیرفته شود.

حاجی آقا میری با تاکید شناخت دقیق سلیقه جوامع و بازارهای هدف خاطرنشان کرد: باید نزدیک‌ترین سبک را به سلیقه هدف نزدیک کرد و با ایجاد خلاقیت و نوآوری بتوان حضور خود را در بازار به تثبیت رساند.

وی با یادآوری اینکه توسعه پایدار بدون صادرات و اشتغال پایدار ممکن نیست بیان کرد: برای حفظ اشتغال پاایدار در حوزه فرش نیاز به صادرات دارد از این رو باید به راه‌های درست ورود به بازارهای جهانی با عنوان استفاده از تجارت هنر، دست پیدا کرد.

رییس کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اهمیت فرش دستباف ایرانی توضیح داد: فرش دستباف و صنایع دستی نشانه‌های ملی ایران هستند و کاربرد زیادی در دیپلماسی فرهنگی و حفظ ساختار اجتماعی ایران دارند علاوه بر این فرش دستباف از منظر فرهنگی و هنری، ایران را نمایندگی می‌کنند.

فعالیت ۱۲ هزار صنعتگر صنایع دستی در خوزستان

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان تنوع اقوام و اقلیم در استان خوزستان را عامل تنوع تنوع صنایع دستی برشمرد و گفت: در این استان بیش از ۸۰ رشته صنایع دستی وجود دارد و ۱۲ هزار نفر صنعتگر در استان در این زمینه در حال فعالیت هستند.

محمد حسین ارسطوزاده اضافه کرد: سال گذشته حدود چهار هزار نفر در حوزه صنایع دستی آموزش دیدند.

وی ثبت شهر جهانی کپوی دزفول و چهار شهر ملی را یکی از دستاوردهای مهم صنایع دستی خوزستان عنوان کرد و ادامه داد: سه شهر دیگر در استان خوزستان ظرفیت تبدیل شدن به شهر ملی صنایع دستی را دارا هستند.

ارسطو زاده بر تشریک مساعی با اتاق‌های بازرگانی به منظور عرضه صنایع دستی در کشورهای مختلف به ویژه کشورهای همسایه تاکید کرد.

وی تصریح کرد: مجموعه اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان ساختاری است که می‌تواند جامعه صنایع دستی و گردشگری استان را به بدنه دولت اتصال دهد.

ارسطوزاده در پایان سخنان خود بر برنامه‌ریزی‌های اداره کل میراث‌فرهنگی استان در راستای پویایی حوزه صنایع دستی، پشتیبانی از هنرمندان و صنعتگران پشتیبانی و هم‌اندیشی در حوزه‌های مختلف تاکید کرد.

در پایان این آیین با حضور مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان از نسرین رحمانی، گلی کیانی چهار گلیچه زاده، مبینا داودی، سارا یوسفی، حامد جیزان، مهان روانفر، محدثه کایدگپ، محترم خسروی ، مریم تخطایی پور، آمنه کاید گپ، حدیث باقریان زاده، زینت ظهیرنیا، زینب راجبی ارپناهی، قدمخیر یوسفی، عبدالرحیم فروتن، مرتضی رحیمی لرکی، مریم عالی محمودی، رضا ستار نژاد، محبوبه خسروی، پروین پورمهدیان، عصمت تیرسحر، گلبناز محمدی حاجی‌وند، عظیمه چراغیگاه ،فاطمه چراغیگاه، طیبه کایدخورده، اشرف نظرزاده وناک، بیتا فتاحی قهنویه، ماهیجان کرد، ناهید گلی، مهتاب عسگری پویا، فاطمه تخته در بخش صنعتگران دارای نشان ملی تجلیل شد.

همچنین در بخش پیشکسوتان و هنرمندان و فعالان حوزه صنایع دستی از مهدی بهروزی ، غلامحسن طوبایی، اسفندیار مالک، مهر اقتدار، امین کرد، افسانه صالحپور ، عبدالناصر چنعانی، امیر غیبی، جهان افروز نجوند دریکوندی، رسمیه مطرودی، اردشیر دشتبان، زهرا ساکی، عباس رحیمی، عبدالحمد معظمی نژاد، عبدالله مکاری، زهره عباسی، شکراله قاسمی قدردانی به عمل آمد.

برچسب‌ها:

نظر شما