شناسهٔ خبر: 67135409 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

لزوم تغییر رویه‌های سنتی در حوزه فرش و صنایع‌دستی/ در حوزه فرش ایرانی گنجینه‌ای از آثار و نقش‌ها موجود است

سیدجواد خراسانی

مدیر موزه ملی فرش ایران با بیان این‌که در حوزه صنایع‌دستی و فرش کشور ایراداتی وجود دارد که موجب وقفه در توسعه و ترویج شده است گفت: در این حوزه باید تغییر نگاه ایجاد شود.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش میراث‌آریا، محمدجواد اینانلو در اولین نشست ملی سه‌جانبه که شامگاه ۲۱ خردادماه ۱۴۰۳ به صورت همزمان در شهرهای اهواز ، تهران و تبریز، با عنوان "نقش فرش و صنایع‌دستی در توسعه پایدار" همزمان با هفته صنایع‌دستی برگزار شد، اظهار کرد: در حوزه فرش بختیاری تنوع خوبی وجود دارد و باید جایی برای فرش عربی در موزه فرش ایران ایجاد شود.

مدیر موزه ملی فرش ایران افزود: قرار است یک فرش فاخر و در خور شأن استان خوزستان به موزه اهدا شود تا بخشی به عنوان فرش عرب در موزه ایجاد شود.

او همجواری استان خوزستان با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و قرابت زبانی و فرهنگی را از حسن‌های استان برشمرد و گفت: با وجود این مزیت‌ها اما شهر لار در استان فارس گوی سبقت را از خوزستان در حوزه صادرات فرش ربوده از این رو ضرورت دارد استان ما نسبت به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشد.

به اعتقاد اینانلو در حوزه صنایع‌دستی و فرش کشور ایراداتی وجود دارد که موجب وقفه در توسعه و ترویج شده است.

او بر تغییر نگاه‌ به حوزه فرش و صنایع‌دستی تأکید کرد و گفت: باید رویه‌های سنتی را کنار بگذاریم.

مدیر موزه ملی فرش ایران توضیح داد: نمایش فرش‌ در موزه ملی فرش براساس نقاط مختلف جغرافیایی هر استان است.

او به حوزه فرش تأکید کرد و گفت: بازرگانان باید فرش را به عنوان پرچم دوم کشور بشناسند و آن را به کشورهای خارجی معرفی کنند تا تجار خارج از کشور به دنبال آن باشند.

در ادامه این آیین، سیدمرتضی حاجی‌آقامیری، رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به نقش صادرات فرش و دستبافته‌ها در توسعه پایدار، گفت: فرش دستباف ایران اهمیت بسیاری برای این کشور در طول تاریخ داشته است زیرا ابعاد اجتماعی و اقتصادی دارد.

او با بیان این‌که صنایع‌دستی ایرانی نشانه‌ ملی ایران است، افزود: این ظرفیت در دیپلوماسی فرهنگی و حفظ ساختار اجتماعی کاربرد و از منظر فرهنگی، هنر ایرانی را نمایندگی می‌کنند و به دلیل ارزآوری و اقتصادی نیز حائز اهمیت است.

رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: اگر زنجیره فرش دستباف و صنایع‌دستی را در سراسر کشور مشاهده کنیم می‌بینیم هیچ استانی از حوزه صنایع‌دستی بی‌بهره نیست‌.

حاجی‌آقامیری با اشاره به این‌که اوج صادرات فرش ایرانی به دهه ۷۰ برمی‌گردد، گفت: بعد از این دهه به دلایل مختلفی صادرات فرش سیر نزولی پیدا کرد.

او با تصریح این‌ مطلب که حال فرش دستباف ایرانی خوب نیست، گفت: تحریم‌ها باعث شد از تحولات جهانی فاصله بگیریم و فاصله از تحولات جهانی و از اتفاقات فرهنگی و هنری سطح جهان بسیار آسیب‌زا است.

رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق بازرگانی ایران یادآوری کرد: در حوزه فرش ایرانی گنجینه‌ای از آثار، نقش‌ها، طرح‌ها وسبک‌ها را داریم و همواره شاهد خلاقیت و نوآوری در حوزه فرش‌بافی که سلیقه‌ بیشتر جوامع است، هستیم.

حاجی آقا میری با تأکید بر این‌که باید سلیقه جوامع را بدانیم و مجری بازارهای هدف نباشیم، افزود: باید نزدیک‌ترین سبک را به سلیقه هدف نزدیک و با ایجاد خلاقیت و نوآوری بتوانیم حضور خود را در بازار تثبیت کنیم.

او با اعتقاد بر این‌که راه نجات صادرات فرش دستباف حضور در بازارهای هنری است، افزود:  از این راه فرش دستباف ایران در مجامع هنری کشور و بین‌الملل به عنوان یک هنر پذیرفته خواهد شد.

رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق بازرگانی ایران یادآور شد: توسعه پایدار بدون صادرات و اشتغال اتفاق نخواهد افتاد؛ از این‌رو برای این‌که اشتغال پایدار را در حوزه فرش حفظ و گسترش دهیم نیازمند صادرات هستیم زیرا حفظ اشتغال بدون حضور در بازارهای جهانی ممکن نیست.

انتهای پیام/

نظر شما