شناسهٔ خبر: 67122849 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در نشست رئیس و اعضا کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر شیراز مطرح شد؛

ظرف دوماه آینده برنامه 20 ساله شورا وشهرداری براساس سند راهبردی عملیاتی می شود

در نشست رئیس و اعضا کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر شیراز مطرح شد؛ نشست خبری رئیس و اعضا کمیسیون برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر شیراز و شهردار شیراز با موضوع بررسی بودجه 1403 و مقایسه با بودجه شهرداری شیراز در سال های گذشته برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، رئیس شورای شهر شیراز با بیان اینکه بودجه را مبتنی بر برنامه و به صورت مقایسه ای جدول بندی و کار زیرساختی برای 20 سال آینده شیراز در حوزه برنامه انجام گرفت، گفت: در این راستا سند راهبردی سومین حرم اهل بیت (ع) رونمایی شد و وظیفه شورا در ارتباط با شهر مشخص شد؛ درواقع این سند زیرساختی است و در دستور کار شهرداری و کمیسیون برنامه بودجه است که ظرف دوماه آینده برنامه 20 ساله شورا وشهرداری براساس این سند بازنگری و عملیاتی کنند.

سید ابراهیم حسینی با بیان اینکه سند راهبردی سومین حرم اهل بیت (ع) مورد تایید استاندار فارس، تولیت سومین حرم ونماینده ولی فقیه در استان است و به تصویب شورای فرهنگ عمومی و شورای اداری استان رسیده است، تصریح کرد: در سال اول شورا برای 4 سال چشم انداز تعیین و72 رویکرد تعیین و برمبنای آن برنامه شیراز 1404 را رونمایی شد و برنامه 5 ساله اول باید جنبه عملیاتی پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه آنچه تحت عنوان برنامه و بودجه است حاصل تلاش در همه بخش های شهرداری و عملکرد همه کمیسیون ها است و کمیسیون برنامه و بودجه به عنوان مادر کمیسیون ها است، عنوان کرد: درواقع این کمیسیون منویات دیگر کمیسیون ها را در بودجه می بیند و تکلیف کار برای دیگر کمیسیون ها مشخص می شود.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه در حوزه بودجه نیز گام اول این است که بودجه مبتنی بر برنامه باشد، یادآور شد: امروز بودجه ما به لحاظ شاکله، نگاه برنامه ای و دقت در درآمد وهزینه در حوزه توزیع درآمد در بخش های هزینه ای قابل مقایسه با بودجه 1400 نیست.

حسینی افزود: در حوزه درآمد به لحاظ درصدی آنچه به سمت آن رفته ایم حوزه درآمدهای پایدار است و دوم درآمدهایی که بیشتر جنبه سرمایه گذاری داشته است.

به گفته وی شهرداری در حوزه درآمدها زمین هایی را که به فروش می رساند باید زمین هایی را وارد کند که به سرمایه شهر بیفزاید، در 2حوزه درآمدهای پایدار و واگذاری املاک ورود کرده ایم و ورود املاک به سرمایه شهرداری هم جز کاربوده است. 

حسینی خاطرنشان کرد: در حوزه سرمایه گذاری 800 میلیارد تومان شهرداری مکلف شده است تا زمین خریداری کند و برمبنای آن در آینده درآمد ایجاد کند.

به گفته وی در حوزه بدهی ها یکی از جدوال الزامی پیوست بودجه بدهی های شهرداری است و در تمام بودجه های سالانه 15هزار میلیارد در سال 1401، در سال 1402 نیز 20 هزار میلیارد در سال 1403 به بیش از 26 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.

حسینی تصریح کرد: همچنین توزیع متوازن نیز مدنظر بوده است و در چند حوزه فرهنگ،خدمات شهری و مدیریت بحران رشد خوبی ایجاد شده است.

توزیع متناسب با تعریف  6 ماموریت مهم شهرداری

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک شورای اسلامی شیراز نیز با اشاره به اینکه در توزیع بودجه سعی شده است توزیع متناسب با تعریف 6 ماموریت مهم شهرداری رقم بخورد،عنوان کرد: در حوزه ماموریت های شهری و کالبدی در سال 1403 نسبت به سال 1400 رقم 561 درصد رشد بودجه ای، در حوزه محیط زیست و خدمات 429 درصد رشد بودجه ای ،در حوزه های ایمنی و مدیریت بحران نیز رشد571 درصدی، در حوزه حمل و نقل  ترافیک رشد 315 درصدی، حوزه خدمات مدیریت رشد 248درصدی و در بخش فرهنگی و اجتماعی نیز رشد یکهزار و 388 درصدی نسبت به سال 1400 داشته ایم.

افسانه خواست خدایی با اشاره به اینکه کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر شیراز با همکاری شهرداری در سه سال گذشته اتفاقات بی نظیری را رقم زده است و با برنامه ریزی شورای شهر و مطابق با اسناد بالادستی بودجه براساس سیاست ها تدوین شد، تصریح کرد: در کمیسیون برنامه و بودجه نظم بخشی و نظام بخشی به عملیات و بودجه ریزی شکل گرفت که نظم و انضباط بودجه ای، بودجه ریزی براساس برنامه و افزایش بودجه به شکل منطقی رقم خورد.

وی با اشاره به اینکه بودجه شهرداری شیراز در سال 1400 رقم 6هزار و 660 میلیارد تومان بود که در متمم بودجه همان سال به 9هزار و 274 میلیاردتومان رسید، یادآور شد: در سال بعد نیز رشد بودجه‌ای و تحول مدنظر داشتیم که به عدد 15 هزار و 385 میلیارد تومان و در متمم همان سال نیز به 18 هزار میلیارد تومان رسید؛ در سال 1402 نیز بودجه به 23 هزار و 500 میلیارد تومان و از این عدد در متمم بودجه به 24 هزار و 500 میلیارد تومان رسید و تغییر زیادی حاصل نشد وبا ثبات و رشد منطقی پیش رفت.

به گفته خواست خدایی هرچه بودجه صحیح تر باشد در متمم کمتر افزایش خواهد داشت و امسال نیز پیشنهاد 31 هزار و 600 میلیارد تومان بودجه بود که بخشی مرتبط با هزینه جاری و هزینه های عمرانی است.

وی خاطرنشان کرد: نیاز است در حوزه فرهنگی به نقطه مطلوب برسیم و هرچقدر در این حوزه هزینه شود سرمایه گذاری خواهد بود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک شورای اسلامی شیراز  گفت: در حوزه نظم بخشی به برنامه ها تا پایان مردادماه سند 20 ساله شهرداری تا 1420 نیز اصلاحیات براساس سند راهبردی سومین حرم اهل بیت(ع) انجام و تا مهرماه برش برنامه 1404 نیز براساس سند بالادستی و برنامه 20 ساله شهرداری اصلاحات انجام وبازنگری می شود.

به گفته خواست خدایی در دی ماه 1403 متمم بودجه ارائه می شود و تا پایان بهمن بودجه 1404 تقدیم شورا خواهد و در حوزه درآمدی نیز رشد درآمد پایدار شهرداری داشته ایم. 

وی یادآور شد: در کمیسیون برنامه و بودجه بودجه ریزی عملیاتی وبرمبنای عملکرد؛ کارگروه تخصصی و اجرایی و راهبردی تشکیل و قراردادهایی با مشاور و طراح نسبت به سامانه بودجه ریزی براساس عملکرد دیده شده است.

کمبود نیروی تخصصی در حوزه شهرداری در دستور کار است 

رئیس کمیته نیروی انسانی کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر شیراز  نیز در این نشست گفت:5 پروژه در حوزه سرمایه انسانی در کمیته نیروی انسانی مطرح و به شکل پروژه ای مدنظر قرار گرفته است.

مسعود زارعی افزود:  موضوع در حوزه انسانی ساماندهی نیروی انسانی در شهرداری است و کار به صورت تخصصی دنبال می شود و در نحوه ساماندهی نظارت تخصصی انجام می گیرد.

وی با اشاره به اینکه 3 هزار و500 نیروی رسمی و 3 هزارو 50 نیرو شرکتی، یک هزار و 300 راننده استیجاری و 5 هزارو 200 نیروی حجمی در شهرداری داشه‌ایم، خاطرنشان کرد: عدالت در پرداخت ها مدنظر است اما باید متناسب با قوانین وضوابط باشد.

زارعی افزود: کمبود نیروی تخصصی در حوزه شهرداری نیز در دستور کار است و عدم ورود نیرو به شهرداری در این حوزه باید بازنگری شود.

وی با اشاره به اینکه  در 8حوزه  تخصصی از جمله تخلفات شهری، سد معبر، بایگانی و دبیرخانه  کمبود نیرو داریم ، خاطرنشان کرد: این موضوع و نیاز سنجی باید به صورت دقیق انجام شود در کمیسیون تلفیق باید در مورد جذب این نیروها تصمیم گیری شود.

زارعی گفت: ساختارو تشکیلات شهرداری باید بروزرسانی شود وتناسب ماموریت ها با پست های مورد نیاز براساس ابلاغ وزارت کشور خواهد بود.

رئیس کمیته نیروی انسانی کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه در حوزه مسکن کارکنان  تعاونی های متعددی وجود دارد، عنوان کرد: نسبت به دیگر دستگاه ها در این زمینه کمبودهایی داشته ایم و باید در این حوزه تصمیمات واتفاقات خوبی رقم بخورد.

زارعی یادآور شد: مجتمع خدمات رفاهی و آموزش کارکنان نیز اقداماتی از قبل انجام و مکان هایی در نظر گرفته شده است .

وی گفت: بانک جامع اطلاعات اسناد کارکنان و نرم افزار جامع منابع انسانی در شهرداری نیز درحال خرید است و تمامی اطلاعات پراکنده که در نرم افزارهای مختلف است به صورت جامع و پایه ای برای برنامه ریزی می شود.

انتهای پیام/

نظر شما