شناسهٔ خبر: 67122015 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تحلیلگر امور نظامی تشریح کرد؛

واکاوی پیروزی جدید حزب‌الله در نبرد هوایی با جنگنده‌های پیشرفته رژیم صهیونیستی

تهران- ایرنا- یکی از تحلیلگران امور نظامی با اشاره به توان سامانه دفاع هوایی حزب الله در دور کردن جنگنده های اف ۱۶ رژیم صهیونیستی از حریم هوایی لبنان، به واکاوی این دستاورد پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از رای الیوم، «کامل العمری» تحلیلگر نظامی یمنی با اشاره به دور کردن جنگنده های «اف- ۱۶» رژیم صهیونیستی از سوی سامانه دفاع هوایی حزب الله لبنان افزود: حزب الله برای دومین بار ظرف سه روز، از سامانه دفاع هوایی علیه جنگنده های اسرائیلی استفاده و پیروزی جدیدی را در میدان نبرد هوایی کسب کرد.

وی ادامه داد: اینکه سامانه دفاع هوایی مقاومت اسلامی لبنان موفق به دور کردن جنگنده های اف -۱۶ رژیم صهیونیستی از حریم هوایی لبنان شده به چه مفهوم است؟ چرا حزب الله از این سامانه در حملات اولیه دشمن صهیونیست علیه لبنان استفاده نکرد و الان از آن رونمایی کرده است؟ تاثیر آن بر دشمن چیست؟

این تحلیلگر بیان کرد: در برابر این توان حزب الله می‌توان گفت که این تحولی بزرگ در روند جنگ است که سقف چالش‌های دشمن صهیونیست را در زمینه استفاده از نیروی هوایی خود به شکل فعال بالا می‌برد.

العمری نوشت: قبل از اینکه به این تحول و توان دفاعی حزب الله در دور کردن اف ۱۶ از حریم هوایی لبنان بپردازیم، لازم است که ویژگی های این جنگنده را تشریح کنیم.

ویژگی «سوفابار»

جنگنده های اف-۱۶ که اسرائیل در اختیار دارد و معروف به «سوفا» است از نوع « F-۱۶ I» است که «سوفابار» هم نامیده می شود و نسخه ارتقا یافته ای از اف۱۶ است که با همکاری میان شرکت «لاکهید مارتین» آمریکا و صنایع رژیم صهیونیستی ارتقا یافته است.

این جنگنده تکنولوژی هجومی و الکترونیکی پیشرفته و توان حمل سلاح هوشمند را دارد و همچنین دارای توان ماندن در آسمان برای مدت طولانی و به شکل دوره‌ای به روزرسانی شده است که توان نظامی آن را بالا می‌برد. این جنگنده در حمله هوایی و پشتیبانی هوایی نزدیک و دور و نیز شناسایی به کار گرفته می شود. علاوه بر این، این جنگنده یعنی «سوفابار»، دارای یک تکنولوژی است که توان عبور از سیستم های دفاع هوایی و پنهان شدن از رادار دفاع هوایی را نیز دارد که این مساله کشف و هدف قرار گرفتن آن را دشوار می کند. این توان بخشی از راهبرد رژیم صهیونیستی برای حفظ برتری هوایی خود در منطقه است.

دور کردن اف-۱۶ از حریم هوایی لبنان چه مفهومی دارد؟

این تحلیلگر امور نظامی در ادامه نوشت: دور کردن اف۱۶ از سوی سامانه دفاعی حزب الله به مثابه چالشی بزرگ است، زیرا این جنگنده بسیار پیشرفته است و عملکرد نظامی قوی دارد و باید سامانه دفاع هوایی بسیار پیشرفته ای وجود داشته باشد که توان مقابله با چالشهای فنی و تاکتیکی این جنگنده را داشته باشد.

طبق بیانیه حزب الله، اینکه موشک های زمین به هوای دفاعی به کار گرفته شده از سوی مقاومت لبنان توانسته تکنولوژی جنگنده اف۱۶ را پشت سر بگذارد، بدان مفهوم است که ما در برابر دستاورد نظامی بزرگی قرار داریم که قدرت و توسعه توان نظامی حزب الله را نشان می‌دهد و مقاومت اسلامی لبنان سامانه دفاع هوایی قوی و فعالی در اختیار دارد که توان رصد و رهگیری جنگنده های اسرائیلی از نوع اف۱۶ را با موفقیت دارا است.

العمری افزود: علاوه بر این، موفقیت حزب الله در به کارگیری موشک‌ها و مقابله با جنگنده های اسرائیلی نشان دهنده این است که موشکها از سوی حزب الله آزمایش و موفقیت آن در شرایط جنگی واقعی اثبات شده است.

این تحلیلگر اضافه کرد: رزمندگان حزب الله آموزش های فشرده ای را برای راه اندازی و به کارگیری این موشکها دیده‌اند که نشان دهنده آمادگی آنها برای استفاده از این سامانه ها برای هر رویارویی در آینده است و بعید نیست که حزب الله تاکتیک های استفاده از موشک‌ها به شکل موثر را توسعه داده باشد.

وی افزود: می‌توان گفت که حزب الله توان لجستیک و فنی خود را برای به کارگیری موشک‌ها افزایش داده که این بدان مفهوم است که توان تجهیز و شلیک این موشکها را به شکل مستمر دارد. آزمایش موفق در مقابله با جنگنده های اسرائیلی به معنی پشت سرگذاشتن همه آزمایش های فنی و راه اندازی لازم برای به کارگیری این موشکها است.

این تحلیلگر نظامی یمنی تاکید کرد: حزب الله قبل از اجرای این قبیل عملیات‌ها، معمولا مخاطرات و چالشها را ارزیابی می‌کند که این اوج اعتماد به توان موشک‌ها در تحقق اهدافشان را نشان می‌دهد. به طور اجمالی می‌توان گفت که موشکهای شلیک شده از سوی حزب الله مرحله آموزش را پشت سرگذاشته و آماده به کارگیری در عملیات نظامی واقعی شده که این چالش راهبردی برای رژیم صهیونیستی است.

دلیل زمان به کارگیری این موشک‌ها

وی نوشت: استفاده از این سلاح دفاعی هوایی در این مقطع بی دلیل نبوده، بلکه نتیجه داده های مهم و بزرگ و نشان دهنده نبوغ نظامی مقاومت اسلامی لبنان بوده است. حزب الله باید در وهله اول سیستم های حسگر و رصد، سیستم های جاسوسی و نیز دوربین های و رادارهای دشمن در طول مرز را از کار می‌انداخت، یعنی همان که سکوهای شلیک موشک و پرتاب پهپاد و نیز رزمندگان مقاومت را رصد می‌کرد.

العمری افزود: مقاومت در وهله اول باید توان جاسوسی دشمن و بسیاری از پهپادهای جاسوسی که تاج صنایع نظامی اسرائیل محسوب می‌شد و نیز بالون های جاسوسی و همه سیستم های مستقر در پایگاه های نظامی دشمن را در طول بالغ بر ۱۲۰ کیلومتری از راس الناقوره تا مزارع شبعا را از کار می‌انداخت که این قریب به هشت ماه به طول انجامید، موضوعی که رژیم صهیونیستی را در سطح اطلاعاتی کاملا فلج کرد. پس از اینکه حزب الله امنیت رزمندگان و مکان شلیک موشک‌ها و پهپادها را در برابر دشمن تامین کرد، نوبت به رونمایی از توان خود در زمینه سامانه دفاع هوایی طی روزهای گذشته رسید تا جنگنده اف ۱۶ را از حریم هوایی لبنان دور کند.

تاثیر این دستاورد بر دشمن صهیونیست چیست؟

وی اضافه کرد: با تقویت توان حزب الله، اسرائیل با چالش بزرگی به شرح زیر در زمینه مدیریت تهدیدات چند جانبه از سوی مقاومت لبنان و نیز تهدیدات از غزه، عراق و یمن روبه رو است:

هزینه های عملیات هوایی و زمینی؛ این منابع زیاد و توسعه تاکتیک های جدید و ارتقای تکنولوژی مقابله با دفاع هوایی حزب الله را می‌طلبد که بار مالی و نظامی را بر اسرائیل تحمیل می‌کند، این زمان بر است و نیاز به وقت طولانی دارد و اسرائیل چاره ای جز روی آوردن به جنگنده های اف۳۵ ندارد، اما آیا آمریکا اجازه ریسک به استفاده از این جنگنده ها را که آنها را بهترین در دنیا می داند، خواهد داد؟ زیرا خطر رهگیری یا سرنگونی وجود دارد که این بر وجهه آن تاثیر می گذارد و اجازه دستیابی دشمنان به آن را می دهد. همچنین آمریکا می داند که به کارگیری این سلاح پیشرفته به شکل گسترده موجب نگرانی متحدان خواهد شد، به ویژه آنکه اگر با ناکامی رو به رو و ساقط شود.

ترس از جنگ تمام عیار؛ مقابله موفق حزب الله ترس از تشدید درگیری به سمت جنگ همه جانبه را به همراه خواهد داشت و این سناریویی است که تل آویو با توجه به هزینه های انسانی و مالی سنگین آن، به شدت از آن گریزان است. علاوه بر این، عملیات نظامی شدید فشار بین المللی را بر اسرائیل به ویژه از جانب متحدانش افزایش می‌دهد و قدرت مانور نظامی و سیاسی را از آن می‌گیرد.

تاثیر بر دکترین نظامی؛ نیاز به توسعه تاکتیک های جدید برای مقابله با دفاع هوایی حزب الله تغییرات بنیادین در دکترین نظامی اسرائیل را طلب می‌کند.

تاثیرات روحی و روانی؛ موفقیت حزب الله در مقابله با جنگنده‌های اسرائیلی از حیث روحی و روانی نیز بر نظامیان و شهرک نشینان صهیونیست تاثیر می‌گذارد و جایگاه حزب الله به عنوان قدرت مقاوم و موثر را تقویت می‌کند.

فرسوده شدن دشمن صهیونیست؛ عملیات نظامی طولانی و فشرده به فرسایس منابع انسانی و مالی رژیم صهیونیستی می‌انجامد که بر توان این رژیم در مقابله با تهدیدات دیگر تاثیر می‌گذارد.

العمری در در ادامه نوشت: بر اساس آنچه گفته شد، می توان گفت که حزب الله با دور کردن جنگنده های اف ۱۶ از حریم هوایی لبنان تحول راهبردی رقم زد. این برای اولین بار توانست توان مقاومت لبنان را در به چالش کشیدن برتری هوایی اسرائیل به شکل ملموس نشان می‌دهد که خود نشان دهنده توسعه توان دفاعی حزب الله و افزایش چالش های پیش روی تل آویو است. این تحول بدان مفهوم است که حزب الله فقط توان موشکی ندارد، بلکه یک سامانه دفاع هوایی دارد که می تواند جنگنده های پیشرفته را دور کند.

این تحلیلگر اضافه کرد: از بعد گسترده‌تر، این تحول نمایانگر توسعه تکنولوژی دفاع هوایی حزب الله است که چه بسا بر توازن قوا در منطقه نیز سایه افکند. خلاصه اینکه توان حزب الله در دور کردن جنگنده‌های اسرائیلی از نوع اف-۱۶ تحولی مهم در عرصه نظامی و امنیتی در منطقه و گواهی دهنده تغییرات و چالش‌های جدید برای رژیم صهیونیستی و توازن منطقه ای به شکل کلی است.

به گزارش ایرنا، حزب الله لبنان روز پنجشنبه در بیانیه ای از شلیک موشک های سامانه دفاع هوایی خود علیه جنگنده های رژیم صهیونیستی خبر داد.

در این بیانیه آمده است: رزمندگان ما به سمت جنگنده های دشمن صهیونیست که اقدام به تجاوز به آسمان لبنان و شکستن دیوار صوتی به منظور ترساندن کودکان کرده بود، موشک شلیک و آنها را مجبور به فرار به پشت مرزها کردند.

نظر شما