شناسهٔ خبر: 68357256 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تقلای نتانیاهو برای فرار از مسئولیت شکست در طوفان الاقصی

در روزهای اخیر برخی رسانه‌های صهیونیستی با انتشار نوار جلسه محرمانه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با برخی از اسرای آزاد شده از نوار غزه و خانواده‌های اسرای دربند مقاومت از ابعاد دیگری از شکاف سیاسی در سرزمین‌های اشغالی پرده برداشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، از همان روزهای نخست جنگ غزه، رسانه‌های صهیونیستی و همچنین سازمان‌های این رژیم از عملیات طوفان الاقصی با عنوان «شکست هفتم اکتبر» یاد می‌کنند. این شکست عمدتاً در پیش بینی حمله مقاومت فلسطین و نیز جلوگیری از آن در ساعات اولیه عملیات بوده است.این شکست باعث کشته شدن 1200 اسرائیلی و اسارت دست کم 254 نفر دیگر شده که در تاریخ 75 ساله منحوس تاسیس رژیم صهیونیستی کم سابقه است.

در این میان موضوع اسیران اسرائیلی به شدت به یک میدان مشاجره و درگیری عمومی در میان مقامات ارشد سیاسی و افکارعمومی سرزمین‌های اشغالی مبدل شده است. در جریان آتش‌بس موقت 7 روزه‌ای که از 24 نوامبر تا اول دسامبر 2023 به دست آمد حدود 50 نفر از اسیران اسرائیلی توسط حماس آزاد شدند، ولی پس از آن بجز آزادی 4 اسیر از طریق یک عملیات نظامی، همه اقدامات صهیونیست‌ها برای آزادی اسیران با شکست مواجه شده و بسیاری از این اسیران در جریان عملیات مختلف ارتش اسرائیل در نوار غزه کشته شده‌اند.

خانواده اسیران در طول 10 ماه گذشته فشار مضاعفی را به نتانیاهو وارد کرده‌اند و بارها در جریان دیدارها و اعتراضات خیابانی بر لزوم مذاکره و نجات اسیران باقی مانده در غزه تأکید کرده‌اند. در یکی از جدیدترین موارد شبکه 12 تلویزیون اسرائیل که نسبت به نخست وزیر این رژیم نگاه انتقادی دارد، اقدام به انتشار یک فایل صوتی از دیدار اخیر وی با خانواده برخی اسیران اسرائیلی کرده است.

در این فایل صوتی که البته به دلایل امنیتی کیفیت صدای افراد در آن تغییر کرده است، خانواده برخی از اسیران از نتانیاهو درخواست می‌کنند در مسیر توافق آتش بس مانع تراشی نکند و به توافق بر روی میز تن دهد.

اعضای خانواده این اسیران مدعی هستند که توافق قبلی تل آویو با مقاومت فلسطین در ماه نوامبر 2023، به نجات بیش از 20 اسرائیلی منجر شد ولی اصرار ارتش اسرائیل بر نجات بقیه اسیران از طریق عملیات نظامی در طول ماه‌های بعدی بیش از 20 اسیر اسرائیلی را به کشتن داده است.

 

.

 

موضوع اسیران همچنین یک دعوای سیاسی جدید در میان احزاب مختلف اسرائیلی به راه انداخته و به عامل شکاف جدیدی در سپهر سیاسی اسرائیل مبدل شده است؛ از یکسو احزاب اپوزیسیون و بسیاری از احزاب حاضر در ائتلاف و نیز برخی شخصیت‌های عضو لیکود و همچنین سران امنیتی و نظامی اسرائیل خواستار تسریع در فرایند دستیابی به توافق با حماس برای نجات اسیران هستند و از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو برقراری آتش‌بس را نشانه‌ای از عادی‌تر شدن اوضاع و فراهم شدن زمینه برای تشکیل کمیته‌های حقیقت‌یاب می‌داند.

همچنین دو حزب «قدرت یهودی»، به رهبری «ایتمار بن گویر» و «صهیونیسم مذهبی» به رهبری «بتسلائل اسموتریچ» - که مجموعاً جناح راست افراطی را تشکیل می‌دهند - نیز هرگونه وقفه در جنگ پیش از تسلیم مقاومت فلسطین یا پیروزی نظامی کامل در غزه را «خط قرمز» خود دانسته و تهدید کرده‌اند در صورت تصویب چنین آتش‌بسی از کابینه خارج خواهند شد. حتی در صورت خروج یکی از این دو حزب از کابینه ائتلافی، این ائتلاف فروخواهد پاشید و ناچار از برگزاری انتخابات زودهنگام خواهد شد.

همزمان با این موضوع نظرسنجی جدید موسسه دموکراسی که 13 روز قبل منتشر شده نشان می‌دهد 56 درصد از مشارکت کنندگان از تداوم جنگ در غزه خسته شده‌اند و خواستار پایان یافتن جنگ در ازای آزادی اسیران اسرائیلی هستند. در این نظرسنجی تنها 29.5 درصد از مشارکت‌کنندگان ایده نتانیاهو یعنی آزادی اسیران در ازای «آتش‌بس موقت» را پذیرفته‌اند. 14.5 درصد نیز گزینه نمی‌دانم را برگزیده‌اند.

 

این درحالی است که میزان تمایل افکار عمومی در سرزمین‌های اشغالی به تشکیل کمیته حقیقت‌یاب درباره اتهامات مسئولان ارشد سیاسی، نظامی و امنیتی (که نتانیاهو در برابر آن مقاومت کرده و آن را به بعد از جنگ موکول کرده) 90 درصد است. یعنی نتانیاهو نتوانسته با طولانی‌کردن جنگ موضوع کمیته حقیقت‌یاب را تحت‌الشعاع قرار دهد و تمایل جامعه به آن را کاهش دهد.

انتهای پیام/

نظر شما