شناسهٔ خبر: 67121446 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

برداشت آب از منابع زیرزمینی خراسان رضوی ۵۹۰ میلیون متر مکعب کاهش یافت

برداشت آب از منابع زیر زمینی خراسان رضوی در ۲ سال گذشته با اجرای طرح مدیریت مشارکتی آب، ۵۹۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

صاحب‌خبر -
برداشت آب از منابع زیرزمینی خراسان رضوی ۵۹۰ میلیون متر مکعب کاهش یافت
 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،  معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: از ابتدی سال ۱۳۹۶ تا کنون ۳۰ توافقنامه مدیریت مشارکتی با تشکل های کشاورزی در شهرها و دشت های خراسان رضوی منعقد شده است.
 
غلامرضا ممدوحی افزود: حضور موثر تشکل های کشاورزی در مدیریت آب باعث شد خشکسالی ویرانگر، کمبود برق، تامین آب شرب و بهداشت شهرها و روستاها را با همه مشکلات و سختی ها بدون هیچ گونه تنش اجتماعی پشت سر بگذاریم.
 
وی بیان کرد :  توزیع اخطار مشترک با تشکل های کشاورزی برای مالکان چاه های مجاز کشاورزی دارای اضافه برداشت، کمک به کاهش برداشت حجم از منابع آب زیر زمینی، همکاری در جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز و پر کردن این چاه‌ها، همکاری در زمان بندی خاموشی چاه‌های کشاورزی و قانع کردن کشاورزان به اجرای برنامه های مصوب و همکاری در راه اندازی بازار آب از جمله مزیت‌های طرح مدیریت مشارکتی آب در استان است.
 
ممدوحی افزود: همکاری در خرید و نصب شمارشگر هوشمند با هزینه بهره‌برداران، کاهش رفت و آمد کشاورزان به شرکت و ادارات آب شهرستان از طریق دادن سطح دسترسی برای ثبت درخواست‌ها، کاهش حضور ارباب رجوع به شرکت و ادارات آب شهرستان ها از طریق تحویل دستگاه کارتخوان شارژ، پذیرش بررسی مالکیت اولیه و مسایل حقوقی چاه‌ها، حل اختلاف حقوقی بین کشاورزان و حل اختلاف کشاورزان و دستگاه‌های اجرایی از دیگر مزیت های این طرح است.
 
وی اضافه کرد: همکاری در ارائه پیشنهاد و پروژه های آبی، ارائه پیشنهاد در خصوص نقشه کاداستر برای اراضی سطح زیر کشت چاه ها، همکاری در یکپارچه سازی اراضی، اتخاذ تصمیماتی در خصوص ارائه تخفیف خسارت وارده به آبخوان ها و هزینه های کارشناسی، ارسال لیست دستگاه های حفاری مستقر در دشت ها، تشکیل کارگروه های تخصصی و تامین آب برخی از صنایع از دیگر مزیت های حضور موثر تشکل های کشاورزی در طرح مدیریت مشارکتی آب در استان خراسان رضوی است.
 
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی اظهار امیدواری کرد که با مشارکت کشاورزان از اضافه برداشت از منابع زیرزمینی جلوگیری و وضعیت دشت های آبی ایمن شود.
 
هم اکنون ۱۶ هزار و ۵۱۹ حلقه چاه مجاز و ۶ هزار و ۵۳۸ حلقه چاه غیرمجاز در خراسان رضوی وجود دارد.
 
هم اکنون از مجموع ۳۷ دشت استان خراسان رضوی، نیمی در شرایط ممنوعه بحرانی قرار دارد و وجود چاه‌های غیرمجاز و برداشت بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی مهمترین علت بحرانی شدن وضعیت دشت‌های استان عنوان شده است.
 
٩٨ درصد پهنه شهرستان مشهد در وضعیت خشکسالی شدید و ۶٠ درصد از این مساحت در وضعیت خشکسالی بسیار شدید است.
 
 
 

 

نظر شما