شناسهٔ خبر: 67119842 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

عضو ارشد حماس: آماده همکاری برای اجرای توافق آتش‌بس هستیم

ایرنا

محمود مرداوی از رهبران جنبش حماس بامداد سه‌شنبه در واکنش به تصویب پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت درباره غزه گفت که این جنبش آماده همکاری برای اجرای توافق آتش‌بس است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری سما فلسطین، مرداوی افزود: ما از قطعنامه تصویب شده در شورای امنیت در رابطه با آتش‌بس در غزه استقبال می‌کنیم و آماده همکاری با واسطه‌ها برای اجرای آن هستیم.

وی در گفت وگو با تلویزیون العربی، گفت: میانجی‌ها باید تعهد علنی از رژیم اشغالگر در رابطه با آتش‌بس بگیرند تا ما وارد مذاکره شویم.

این عضو ارشد حماس همچنین گفت که آمریکا باید ضامن توافق به دست آمده باشد.

یک قطعنامه برای تصویب در شورای امنیت به ۹ رای از آرای ۱۵ عضو این شورا بدون مخالفت یا وتوی اعضای دائم آن شامل آمریکا، روسیه، انگلیس، چین و فرانسه نیاز دارد که قطعنامه پیشنهادی آمریکا بدون هیچ مخالفت و وتویی در نشست روز دوشنبه به وقت محلی این شورا (۱۰ ژوئن ۲۰۲۴ برابر با ۲۱ خرداد ۱۴۰۳) تصویب شد.

در این قطعنامه ۷ بندی آمده است که قطعنامه پیشنهادی آمریکا تمام قطعنامه‌های مربوطه در مورد وضعیت خاورمیانه از جمله موضوع فلسطین را یادآور می‌شود و بر اهمیت تلاش‌های دیپلماتیک مستمر مصر، قطر و آمریکا با هدف دستیابی به یک توافق آتش‌بس جامع شامل سه مرحله تاکید می‌کند.

در این قطعنامه آمده است: از پیشنهاد آتش‌بس جدید اعلام شده در ۳۱ مه که (رژیم) اسرائیل آن را پذیرفت استقبال می‌کند و از حماس می‌خواهد که آن را نیز بپذیرد و از هر دو طرف می‌خواهد که شرایط آن را به طور کامل بدون تاخیر و بدون قید و شرط اجرا کنند.

این قطعنامه خاطرنشان می‌کند که اجرای این پیشنهاد می‌تواند نتایج زیر را در سه مرحله داشته باشد.

این قطعنامه تاکید می‌کند که اگر مذاکرات برای مرحله اول بیش از ۶ هفته طول بکشد، آتش بس تا زمانی که مذاکرات در جریان است ادامه خواهد داشت و از آمادگی آمریکا، مصر و قطر برای اطمینان از ادامه مذاکرات تا زمانی که تمام توافقات حاصل شود و فاز دوم بتواند آغاز شود، خبر می‌دهد.

قطعنامه تصویب شده، بر اهمیت پایبندی طرفین به شرایط این پیشنهاد پس از توافق تاکید می‌کند و از همه کشورهای عضو و سازمان ملل می‌خواهد که از اجرای آن حمایت کنند.

این قطعنامه هرگونه تلاش برای تغییر جمعیتی یا سرزمینی در نوار غزه از جمله هرگونه اقدامی که قلمرو غزه را کاهش دهد، رد می‌کند.

در این قطعنامه همچنین آمده است: این قطعنامه تعهد تزلزل ناپذیر خود را به چشم انداز راه کار دو کشوری که در آن دو کشور دموکراتیک، اسرائیل و فلسطین، در کنار هم در صلح در مرزهای امن و شناخته شده، مطابق با قوانین بین المللی و قطعنامه‌های مربوط به سازمان ملل زندگی می‌کنند، تاکید و در این راستا بر اهمیت اتحاد نوار غزه با کرانه باختری تحت حاکمیت تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید می‌کند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ۳۱ می ۲۰۲۴ برابر با ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ و در آستانه انتخابات ۵ نوامبر سال جاری (۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳) اعلام کرد که اسرائیل پیشنهاد جدیدی برای برقراری آتش‌بس و تبادل اسرا ارائه کرد که از طریق قطر به حماس ارائه شده است و از طرفین خواست این فرصت را از دست ندهند و بر سر این پیشنهاد به توافق برسند.

رئیس جمهور دموکرات ایالات متحده آمریکا که به دلیل حمایت‌هایش از اسرائیل در جنگ کنونی غزه در داخل و خارج از آمریکا تحت فشار نهادهای بین المللی و افکار عمومی جهانی است، تصریح کرد: پیشنهاد جدید اسرائیل نقشه راه برای آتش بس پایدار و آزادی همه گروگان‌ها (اسیران) است.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیر کننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد. این وقفه یا آتش بس موقت هفت روز طول کشید و سرانجام ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳ به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

کابینه جنگ رژیم اسرائیل ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برابر با ۶ می ۲۰۲۴ نیز به رغم مخالفت‌های بین‌المللی، حمله زمینی به شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه را تائید کرد و ارتش این رژیم، از ۱۸ اردیبهشت بخش فلسطینی گذرگاه رفح در شرق این شهر را اشغال کرده‌ است و بدین ترتیب، رفح شاهد حملات هوایی و گلوله باران شدید رژیم اسرائیل در تمامی مناطق خود از جمله مناطق مسکونی بوده و این رژیم با حمله به سمت گذرگاه رفح، تنها دروازه فلسطینیان غزه را به روی جهان بسته است.

ارتش اسرائیل ۲۶ می (۶ خرداد ماه جاری) همچنین به بهانه نابودی حماس با حمله به اردوگاه آوارگان در شهر رفح در جنوب نوار غزه دست کم ۴۱ فلسطینی از جمله زنان و کودکان را شهید و ده‌ها نفر دیگر را زخمی کرد که این موضوع باعث نگرانی‌های بین المللی شده است چرا که وضعیت نوار غزه را وخیم‌تر می‌کند.

بر اساس تازه ترین آمار وزارت بهداشت غزه، شمار شهدای جنگ اسرائیل در غزه از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر۱۴۰۲ ) به ۳۶ هزار و ۵۸۶ نفر و شمار زخمی‌ها به ۸۳ هزار و ۷۴ نفر رسیده است.

نظر شما