شناسهٔ خبر: 67119136 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

نماینده مجلس در گفتگو با «جوان»:

تأمین زمین برای ساخت انبوه مسکن اولویت دولت چهاردهم باشد

روزنامه جوان

ابوالفضل ظهره‌وند، نماینده مجلس: شهید رئیسی به این موضوع واقف بود که باید به هر روشی موضوع مسکن را حل‌و‌فصل کرد. در این ارتباط، تأمین زمین برای ساخت انبوه مسکن مدنظر بود. در این حوزه مقاومت‌هایی برای در اختیار قراردادن زمین‌های بلااستفاده وزارتخانه‌ها وجود داشت و از همین رو به طور ویژه بر ساخت مسکن افقی و تک‌طبقه به همراه پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به مردم تأکید ویژه داشت

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: مسکن به عنوان یک کالای اساسی موردنیاز مردم از اهمیت اساسی برخوردار است. دولت دوازدهم به این موضوع اعتقاد نداشت و به همین دلیل نه تنها پروژه‌های نیمه‌کاره مسکن مهر را ادامه نداد، بلکه برنامه‌ای هم برای تولید مسکن در حجم انبوه نداشت. شهید رئیسی موضوع مسکن و اشتغال را در صدر اولویت‌هایش قرار داده بود. در همین راستا، راه‌اندازی مجدد کارخانجات تعطیل شده در دستور کار قرار گرفت و اقدامات اساسی برای ساخت مسکن به صورت انبوه انجام شد. شواهد نشان می‌دهد دولت شهید رئیسی در دوره کوتاه خودش عملکرد خوبی در حوزه مسکن داشت. به زعم بسیاری، یک ساله آخر دوره اول ریاست جمهوری شهید رئیسی می‌توانست فرصتی برای به سرانجام رساندن پروژه‌های مسکن ملی باشد که متأسفانه اینطور نشد و دولت رئیس‌جمهور شهید زودتر از موعد خاتمه یافت. 

به طور کلی، مسکن یکی از اولیه‌ترین نیاز‌های هر خانواری به شمار می‌رود که باید تأمین آن در دستور کار دولت‌ها باشد. به گفته کارشناسان، سالانه باید حدود ۷۰۰ هزار مسکن عرضه شود تا تعادل در بازار مسکن به وجود بیاید و شاهد افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها نباشیم. 
 ابوالفضل ظهره‌وند، نماینده مجلس دوازدهم شورای اسلامی در گفتگو با «جوان» درخصوص دغدغه شهید رئیسی در حوزه مسکن و تلاش‌هایی که دولت سیزدهم در این زمینه داشت، تصریح کرد: شهید رئیسی در زمان کوتاه روی کار بودن به عنوان رئیس‌جمهور، به درستی متوجه شدند که کالای اساسی مورد نیاز مردم مسکن است و باید اقدامات اساسی در این زمینه انجام شود. دولت سیزدهم در زمینه مسکن دغدغه داشت و کار‌های خوبی در در این خصوص انجام شد. 
وی ادامه داد: شهید رئیسی به این موضوع واقف بود که باید به هر روشی موضوع مسکن را حل و فصل کرد. در این ارتباط، تأمین زمین برای ساخت انبوه مسکن مدنظر بود. در این حوزه مقاومت‌هایی برای در اختیار قراردادن زمین‌های بلااستفاده وزارتخانه‌ها وجود داشت و از همین رو به طور ویژه بر ساخت مسکن افقی و تک‌طبقه به همراه پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به مردم تأکید  ویژه داشت. 
نماینده مجلس دوازدهم خاطرنشان کرد: موضوع طرح توسعه ایران نیز مطرح است که هنوز روشن نیست. هنوز به خوبی مشخص نشده که توسعه افقی و عمودی شهر‌ها را کجا باید انجام داد و در چه پارادایمی قرار است این کار صورت بگیرد. 
ظهره‌وند گفت: در وهله اول باید یک بازتعریف از مزیت‌های نسبی در مناطق مختلف کشور داشته باشیم. اول باید کشور را منطقه‌بندی، بعد مزیت نسبی هر کدام را مشخص و براساس آن‌ها نقشه راه را تعیین کنیم. به نحوی باید عمل کنیم که مهاجرت معکوس رخ دهد و افراد به همان مناطقی که مزیت‌های نسبی در آنجا تعریف شده است، مهاجرت کنند. 
وی ادامه داد: نیاز است مسئله مسکن، اشتغال و سرمایه‌گذاری در یک بسته مورد بررسی قرار بگیرد و به حل آن‌ها اقدام کنیم. همه این موارد باید در یک ساختار جدید بانکداری جلو برود. در شرایط فعلی که بانک‌ها مشغول ربا، بنگاه‌داری و عرضه پول هستند، نمی‌توانیم به کمک بانک‌ها و ارائه خدمات به مردم امیدوار باشیم. 
نماینده مجلس دوازدهم خاطرنشان کرد: بسیاری از وظایفی که الان بر دوش دولت است، باید بازتعریف و به مردم واگذار شود. نیاز است در یک نقشه راه کلان، مشکلاتی همچون مسکن، اشتغال و... را تبیین کنیم و برایشان چاره اندیشی داشته باشیم. 
ظهره‌وند گفت: دولت باید تا جایی که می‌تواند از مسئولیت‌هایش بکاهد و خودش را کوچک کند. نیاز است دولت نقش نظارتی، هدایتی و حمایتی بر عهده بگیرد و حتی‌الامکان از مداخله‌گری پرهیز کند. 
وی ادامه داد: همانطور که رهبری اعلام کرده‌اند، باید به سمت جهش تولید با مشارکت مردم برویم و تا جایی که امکان دارد از حضور مردم در حوزه‌های اقتصادی بهره ببریم. این مسائل باید در دولت بعدی با جدیت دنبال شود. 
نماینده مجلس دوازدهم شورای اسلامی درخصوص ارتباط بین حل مشکل مسکن و پیش بردن طرح‌های جوانی جمعیت خاطرنشان کرد: این مسائل ارتباط مستقیم با یکدیگر دارند. وقتی نیاز‌های اساسی جوانان مانند مسکن و اشتغال حل شود، نیازی نیست به آن‌ها بگوییم که ازدواج کنید و فرزند بیاورید. در این شرایط خود افراد به فکر تشکیل خانواده خواهند بود. 
وی در پایان تأکید کرد: تأمین زمین مورد نیاز برای ساخت مسکن انبوه از طریق گسترش حریم شهرها، تغییر کاربری زمین‌های داخل حریم شهری و در اختیار گرفتن زمین‌های بلااستفاده وزارتخانه‌ها از اهمیت اساسی برخوردار است و جزو راهکار‌های مناسب به شمار می‌رود. این موضوع در دولت سیزدهم دنبال شد و باید در دولت بعدی نیز پیگیری شود.

نظر شما