شناسهٔ خبر: 67119000 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

کنش‌ها و واکنش‌های نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در آغاز تبلیغات چه بود؟

صحنه رقابت در نخستین روز

ماراتن انتخابات ریاست‌جمهوری درحالی آغاز شد که 6 نامزد نهایی این انتخابات در روز نخست سرگرم دیدارها و اظهارات انتخاباتی و معرفی مسئولان ستادها بودند. اما در کنار نامزدهای نهایی، برخی چهره‌های مطرح که صلاحیت آن‌ها برای انتخابات احراز نشده بود نیز واکنش‌هایی به شورای نگهبان داشتند و بیانیه‌هایی صادر کردند.

صاحب‌خبر -

علی لاریجانی در بخشی از بیانیه‌اش نوشت: «آنچه باعث شد به عرصه انتخابات بیایم شرایط خطیر به‌ویژه در قلمرو شرایط سخت اقتصادی بود و موقعیت حساس بین‌المللی به‌خصوص فشار تحریم‌های ظالمانه بر معیشت مردم عزیز بود و امیدوار بودم که با یاری شما بتوانیم موانع را مرتفع و مسیر توسعه ملی ایران را فراهم نمایم، اما شورای محترم نگهبان علی‌رغم نظرات مثبت نهادهای مسئول و حکم قوه‌قضائیه در رد برخی دعاوی گذشته آن شورا، با سازوکاری غیرشفاف مانع در مسیر چنین همراهی به‌وجود آورد. البته به فضل الهی حرکت ما در مسیر خدمتگزاری به مردم و حل مشکلات ملت متوقف نخواهد شد.» عباس آخوندی نیز که به‌عنوان یکی از سه نامزد مورد نظر جبهه اصلاحات معرفی شده بود، در نامه‌ای اعتراضی به شورای نگهبان نوشت: «عدم احراز صلاحیت خود را ظلم و جفا در حق خود، جبهه‌ای از احزاب، گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی قانونی که مرا به‌عنوان نامزد موردنظر خود معرفی کرده بودند و همچنین محدودسازی حق انتخاب رأی‌دهندگان آزاد ایران می‌دانم.» 
در ادامه این گزارش، با نگاهی به روز پرکار نامزدهای تأییدشده انتخابات ریاست‌جمهوری، مهم‌ترین اظهارات و مواضع آن‌ها مرور می‌شود.

پزشکیان؛ دیدار با عارف
مسعود پزشکیان نامزد انتخابات ریاست جمهوری پس از اعلام رسمی نامزد‌های تأیید صلاحیت شده توسط وزارت کشور با حضور در بنیاد‌امید ایرانیان با محمدرضا عارف که اکنون پیشکسوت اصلاح‌طلبان است و اعضای هیئت مدیره این بنیاد، دیدار کرد.
محمدرضا عارف در این دیدار ضمن برشمردن ویژگی‌های اخلاقی و مدیریتی مسعود پزشکیان و با اشاره به حساسیت ویژه انتخابات پیش رو حضور پزشکیان را در عرصه انتخابات فرصت ارزشمند برای مردم و نظام برشمرد و حمایت خود و بنیاد‌امید ایرانیان را از او اعلام کرد.
در ادامه نیز علی عبدالعلی‌زاده در حکمی از سوی مسعود پزشکیان رئیس ستاد انتخاباتی وی شد.
این نامزد تأیید صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری در گفت‌وگویی در پاسخ به این پرسش که «در دولت احتمالی شما افرادی مثل آقای ظریف جایگاهی دارند؟» اظهار کرد: «طبیعتاً آدم منت افرادی که تجربه، علم و کارآیی دارند برای سر کار آمدن را می‌کشد. اگر از توانمندان، عالمان و دانشمندان و نخبگان استفاده کنیم به اهدافی که رهبری معظم فرمودند می‌رسیم اما اگر جناحی و دسته‌ای برخورد کنیم پس از ۴۵ سال باز عقب‌‎گرد خواهیم داشت. ما اصولاً نباید فقر و مسائل اخلاقی می‌داشتیم. باید در منطقه از هر لحاظ اول می‌شدیم نه اینکه با مشکلات شدید اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی مواجه باشیم؛ زیرا کار را به دست کسانی دادیم که مهارت، علم و توانمندی لازم را نداشتند».

پورمحمدی؛ ازسعدی بیاموزیم
حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی نیز در نخستین تحرک انتخاباتی خود پس از تأیید صلاحیت در توییت‌های جداگانه نوشت: شرایط کشور مجالی برای آزمون و خطا نمی‌گذارد؛ از سعدی علیه‌الرحمه بیاموزیم که فرمود: « به کار‌های گران مرد کاردیده فرست».
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بازه زمانی قرعه کشی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری توییتی منتشر کرد با این مضمون که «نماینده بنده، دکتر حجت الله ایوبی مدیر با تجربه و خوشنام عرصه فرهنگ».

زاکانی؛ تمام حملات ناجوانمردانه را به جان خریدم
علیرضا زاکانی پس از تأیید صلاحیتش در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در انتخابات گذشته افتخار حمایت از مظهر شعار‌های انقلاب را داشتم و تمام حملات ناجوانمردانه را به جان خریدم. اما در انتخابات ۱۴۰۳ برای تداوم راه ‎شهید رئیسی و تکمیل خدمات، تا آخر می‌مانم و رقابت می‌کنم. به لطف خدا، یاری شهدا و با اتکا به سوابق، کارنامه و برنامه‌ای جامع، به کسب آرای مردم عزیزمان‌امیدوارم».
لطف‌الله فروزنده رئیس ستاد انتخابات، ‌امین توکلی‌زاده رئیس ستاد‌های مردمی، داوود گودرزی رئیس ستاد هواداران و علی نادعلی به‌عنوان مسئول ستاد‌های مردمی تهران انتخاب شدند. مالک شریعتی نیز به‌عنوان سخنگوی ستاد زاکانی انتخاب شد.

جلیلی و تصمیم‌های نقطه زن
سعید جلیلی در توییتی نوشت: «‏مردم عزیز و شرافتمند ایران؛ کشور بزرگ و دوست داشتنی ما‬ برای پیشرفت بیشتر و عدالت پایدارتر، به «تصمیم‌های نقطه‌زن» نیاز دارد. نوبت عدالت برای نقش‌آفرینی تک‌تک مردم به‌منظور مشارکت در پیشرفت ایران است. زمان تدبیر برای تصمیم بزرگ، جهاد برای جهش ایران؛ بسم الله الرحمن الرحیم…».
وی در مطلب دیگری آورد: «‏برخی از فرهنگ‌های غلط سیاسی و انتخاباتی، از طریق عدم شفافیت و اداره صحیح ستاد‌های انتخاباتی نامزد‌ها در سراسر کشور شکل می‌گیرد و اگر ریشه برخی فساد‌ها و رفتار‌های مافیایی از طریق شفافیت در ستاد‌ها خشکانده شود، می‌توان به تشکیل دولتی فسادستیز در آینده نیز‌امیدوار بود. ‏اکنون تا آخرین روز قانونی تبلیغات، به صورت منظم مجموع مبالغ جمع‌آوری شده به طور شفاف و عمومی از طریق صفحات و کانال‌های رسمی در پیام رسان‌های داخلی منتشر می‌شود و پس از برگزاری انتخابات نیز ریز مخارج هزینه‌شده اعلام خواهد شد. ‏تمامی مخارج مربوط به هزینه تبلیغات از محل جمع‌آوری کمک‌های مردمی خواهد بود. این کمک‌ها هیچ حق ویژه یا امتیاز خاصی برای کمک‌کنندگان ایجاد نخواهد کرد».

قالیباف؛ خدمت و پیشرفت
قالیباف هم ظهر روزگذشته با صدور بیانیه‌ای به صورت رسمی کار تبلیغاتی خود را آغاز کرد. تیتر این بیانیه به این شرح است: کشور در لحظه‌ای تعیین‌کننده قرار گرفته است. اتفاق جالب دیگر درباره این نامزد تأخیر حدود ۴۰دقیقه‌ای در پخش ویژه‌برنامه صف اول بود که بعداً معلوم شد به‌واسطه اعمال اصلاحات از سوی ستاد وی بوده است.
قالیباف همچنین در توییتر خود نوشت: ملت شریف ایران! کشور ما در لحظه‌ای تعیین‌کننده قرار گرفته است. لحظه‌ای که یا به عقب‌ماندگی‌های دهه ۹۰ بازمی‌گردد، یا مسیر خدمت و پیشرفت را پی می‌گیرد. همین امروز فرصت داریم که به حرکت کشور شتابی دوباره دهیم. آن فرصت همین انتخابات پیشِ‌رو است و نه زمانی دیگر.

قاضی‌زاده هاشمی؛ سلام علی ابراهیم
سید‌امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نامزد انتخابات ریاست جمهوری روز گذشته با انتشار مطلبی در شبکه اجتماعی ایکس، گمانه زنی‌ها در خصوص تأیید صلاحیتش را تقویت کرد. او نوشت: «بسم رب الشهدا و الصدیقین سلام علی ابراهیم سلام علی آل طه و یاسین».
تا این لحظه اقدام تبلیغاتی قابل توجهی از سوی این نامزد انتخابات ریاست جمهوری صورت نگرفته است.

خبرنگار: زینب رمضانی

نظر شما