شناسهٔ خبر: 67100391 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

دوقطبی اصلاح‌طلب-اصولگرا برای رسیدن به پاستور

روزنامه آرمان

انتخابات ریاست جمهوری بعد از اعلام تایید صلاحیت‌‌ها از سوی شورای نگهبان به‌صورت رسمی آغاز شد زیرا در این مرحله جناح‌ها و شهروندانی که می‌خواهند در این رویداد حضور داشته باشند می‌توانند با دیگر رقبا به مبارزه انتخاباتی بپردازند باتوجه به این موضوع که از امروز تبلیغات ریاست جمهوری هم آغاز شده است.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

انتخابات ریاست جمهوری بعد از اعلام تایید صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان به‌صورت رسمی آغاز شد، زیرا در این مرحله جناح‌ها و شهروندانی که می‌خواهند در این رویداد حضور داشته باشند می‌توانند با دیگر رقبا به مبارزه انتخاباتی بپردازند باتوجه به این موضوع که از امروز تبلیغات ریاست جمهوری هم آغاز شده است. شورای نگهبان روز گذشته بررسی صلاحیت داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را به پایان رساند و ستاد انتخابات کشور هم اسامی نامزد نهایی این انتخابات را اعلام کرد.

بر این اساس «مسعود پزشکیان»، «مصطفی پورمحمدی»، «سعید جلیلی»، «علیرضا زاکانی»، «سیدامیر حسین قاضی‌زاده هاشمی» و «محمدباقر قالیباف» تایید صلاحیت شدند. باتوجه به اینکه در ادوار گذشته اصلاح‌طلبان نتوانستند کاندید مستقلی داشته باشند از این رو می‌توانیم شاهد یک دو قطبی بین نامزد اصلاح‌طلب و اصولگرا‌ها داشته باشیم در این مورد می‌توانیم بگوییم دوقطبی کلاسیک اصلاح‌طلب اصولگرا را خواهیم دید. در ادامه این گزارش سوابق و وعده‌های انتخاباتی این داوطلبان که در هنگام ثبت‌نام در انتخابات در ستاد انتخابات کشور اعلام کردند را مرور می‌کنیم:

مسعود پزشکیان

مسعود پزشکیان زاده ۱۳۳۳، سیاستمدار و پزشک ایرانی است که به‌عنوان نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی فعالیت می‌کند و در دوره‌های هشتم، نهم، دهم و یازدهم نیز نماینده همین حوزه انتخابیه بوده‌است. او در دوره دهم، نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی بود و در دولت هشتم سمت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را برعهده داشت. پزشکیان در آخرین روز ثبت‌نام نامزد‌های انتخاباتی، اقدام به ثبت‌نام در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران کرد که در نهایت توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد او همچنین در دوره یازدهم هم در این انتخابات ثبت نام کرده بود. با این وجود از او به‌عنوان یکی از گزینه‌های ریاست جمهوری نام می‌برند.

وعده انتخاباتی او در این دوره استفاده از کسانی که علم و مهارت و تجربه دارند. پیگیری سیاست‌های کلی نظام، ایجاد امکانات عادلانه و فرصت‌های برابر و رفع تبعیض ناروا

محمدباقر قالیباف

محمدباقر قالیباف زاده ۱ شهریور ۱۳۴۰نظامی و سیاستمدار اصولگرای ایرانی است که نماینده دوره‌های یازدهم و دوازدهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس است. وی از خرداد سال ۱۳۹۹ ششمین رئیس مجلس شورای اسلامی است. او به مدت سه دوره در فاصله سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۶ شهردار تهران بود نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی سمت فرماندهی داشته‌است.

وعد انتخاباتی او حاکم نشدن دوره دیگری از رکود و سوء مدیریت همانند وضعیت دهه ۹۰ حل مشکل کاهش قدرت خرید، محرومیت، فقر و تبعیض و نابرابری هزینه‌های کمرشکن مسکن، گرانی‌ها و بازار نابسامان خودرو، وضعیت اینترنت و عبور از تحریم‌ها

مصطفی پورمحمدی

مصطفی پورمحمدی زاده ۱ دی ۱۳۳۸ قم روحانی و سیاستمدار ایرانی و دبیرکل جامعه روحانیت مبارز از سال ۱۳۹۷ است. وی مدرس دانشگاه امام صادق و از سال ۱۳۷۵ رئیس هیئت امنای مرکز اسناد انقلاب اسلامی است. پورمحمدی فعالیت خود را از سال ۱۳۵۸ به‌عنوان دادستان انقلاب اسلامی آغاز کرد او در دولت نهم به‌عنوان وزیر کشور فعالیت می‌کرد و ریاست سازمان بازرسی کل کشور را برعهده داشت. وی در دولت یازدهم از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ وزیر دادگستری بود.

وعده انتخاباتی او تشکیل دولت قرار و تحقق این سه اولویت کلیدی عدالت، ثروت و قدرت

سعید جلیلی

سعید جلیلی زاده ۱۵ شهریور ۱۳۴۴ سیاستمدار اصول‌گرا و دیپلمات ایرانی است که هم‌اکنون به‌عنوان عضو شورای راهبردی روابط خارجی، عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده رهبر جمهوری اسلامی ایران در شورای عالی امنیت ملی از تیر سال ۱۳۸۷ فعالیت می‌کند. او سمت دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران را نیز برعهده داشت.

وعده انتخاباتی او نیاز به تصمیم‌های نقطه‌زن برای پیشرفت بیشتر و عدالت پایدارتر برقراری مناسبات عادلانه رفع آسیب‌های اداری، اجرایی، سیاسی

علیرضا زاکانی

علیرضا زاکانی زاده ۱۲ اسفند ۱۳۴۴ سیاستمدار اصولگرا و مدیر ارشد اجرایی ایرانی است که از سال ۱۴۰۰ به‌عنوان چهل و هفتمین شهردار تهران فعّالیت می‌کند. او همچنین از سال ۱۴۰۲ دستیار رئیس‌جمهور۱۴۰۲است. زاکانی نماینده قم در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی تا ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از ۱ مرداد ۱۳۹۹ تا ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ بوده‌است.

وعده انتخاباتی او پیشرفت ایران و حل مشکلات مردم با محوریت عدالت و رفع فساد و تبعیض و باز کردن گره از اقتصاد کشور و سفره مردم

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی زاده ۲۵ فروردین ۱۳۵۰ اصولگرای ایرانی است که از سال ۱۴۰۰ سمت معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران را در دولت سیزدهم برعهده دارد. وی همچنین نماینده مشهد و کلات در دوره هشتم، نهم، دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی بوده و در دوره‌های نهم و دهم به عنوان دبیر و عضو هیئت رئیسه مجلس بوده و در دوره یازدهم تا خرداد ماه ۱۴۰۰، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی بوده است.

وعده انتخاباتی او رفع فقر مطلق رشد اقتصادی ۶ تا ۸ درصدی، افزایش دوبرابری امید به آینده، کاهش محسوس آسیب‌های اجتماعی

نظر شما