شناسهٔ خبر: 67118560 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

صابون قالبی یا شامپو بدن؛ کدام برای شما مناسب‌تر است؟

تصمیم‌گیری آگاهانه برای انتخاب بین صابون قالبی و شامپو بدن با توجه به خواص و فرمولاسیون متمایز آنها می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی بر سلامت پوست شما تأثیر بگذارد.

صاحب‌خبر -

در اینجا با توجه به نظرات کارشناسان مراقبت از پوست مقایسه‌ای جامع میان صابون قالبی حمام و شامپو بدن انجام داده‌ایم.

مقایسه فرمولاسیون صابون قالبی و شامپو بدن

مهم‌ترین تفاوت بین شامپو بدن و صابون حمام در فرمولاسیون و بافت آنها نهفته است. صابون حمام جامد و معمولاً غلیظ‌تر است و از طریق فرآیند صابونی‌ شدن که معمولاً از چربی‌ها و روغن‌ها تشکیل می‌شود، به دست می‌آید.

در مقابل، شامپو بدن یک پاک‌کننده مایع است که طی فرآیند فرمولاسیون مشابهی ساخته نمی‌شود. در عوض، حاوی آب، مواد حالت‌دهنده و مرطوب‌کننده و گاهی اوقات روغن‌ها یا مواد فعال است.

صابون قالبی و شامپو بدن هر دو با چربی‌‌ها و کثیفی‌های روی پوست ترکیب می‌شوند و به آن‌ها اجازه می‌دهند با آب شسته شوند. مواد فعال در سطح این محصولات به تجزیه چربی روی پوست کمک می‌کنند.

به‌طور کلی تصور می‌شود که صابون قالبی به دلیل PH بالاتر پوست را خشک‌تر می‌کند. در مقابل شامپو بدن آبرسانی بیشتری دارد و در عین حال مشکلات پوستی خاص را نیز هدف قرار می‌دهد.

صابون قالبی یا شامپو بدن؛ کدام برای شما مناسب‌تر است؟

تفاوت‌ در بسته‌بندی

صابون قالبی معمولاً یک بسته‌بندی کاغذی یا مقوایی دارد و برخی از آنها حتی از مواد بازیافتی ساخته می‌شوند. این موضوع به همراه بسته‌بندی کوچک‌تر، صابون را به گزینه‌ای سازگارتر با محیط زیست تبدیل می‌کند.

صابون همچنین مقرون به صرفه‌تر است و دوام بیشتری دارد. اما از آنجایی که صابون قالبی در مقایسه با شامپو بدن مایع اغلب حاوی مواد نگهدارنده کمتری است، اگر به درستی نگهداری نشود، می‌تواند به محلی برای تجمع باکتری‌ها تبدیل شود.

برخلاف صابون‌های قالبی، شامپو بدن‌ها اغلب در بطری‌های پلاستیکی، شیشه‌ای یا فلزی قرار داده می‌شوند که آنقدرها هم با محیط زیست سازگار نیستند. با این حال محصولی بهداشتی‌تر با پتانسیل محدود برای رشد باکتری‌ها ارائه می‌دهند. اما مقدار نگهدارنده‌ها و افزودنی‌های مورد استفاده برای تثبیت فرمول این شوینده‌ها می‌تواند بیشتر باشد.

صابون قالبی یا شامپو بدن؛ کدام برای شما مناسب‌تر است؟

صابون قالبی یا شامپو بدن؛ کدام‌یک موثرتر است؟

صابون‌های قالبی اغلب باکتری‌های بیشتری را رشد می‌دهند. به‌علاوه، اکثر مردم این صابون‌ها را برای همه جای بدن خود استفاده می‌کنند (بله، همه جا!)، و استفاده از آن روی صورت و در نواحی خصوصی می‌تواند به طور بالقوه باکتری را پخش کند.

این صابون‌ها به دلیل خاصیت قلیایی خود به پوست احساس خشکی می‌دهند و برخی از انواع پوست بیشتر از بقیه متوجه این موضوع می‌شوند. همچنین می‌توانند در نتیجه‌ی این خشکی به وخیم‌تر شدن بعضی از مشکلات پوستی مانند اگزما بیانجامند.

صابون‌های قالبی همچنین می‌توانند حاوی سولفات‌ها و سورفکتانت‌های حذف‌کننده چربی پوست باشند و برخی از انواع آن ضدباکتری هستند، که می‌توانند باعث به هم ریختن میکروبیوم پوست شوند.

بنابراین، آیا شامپو بدن گزینه مطمئن‌تری است؟ بستگی به محصول دارد. در حالی که بیشتر شامپو بدن‌ها آب‌رسان‌تر و ملایم‌تر از صابون‌ها هستند، اما همه صابون‌های مایع و شوینده‌های بدن یک‌جور ساخته نمی‌شوند.

صابون قالبی یا شامپو بدن؛ کدام برای شما مناسب‌تر است؟

برخی از آنها می‌توانند حاوی مواد نگهدارنده برای کاهش رشد میکروارگانیسم ها باشند، در حالی که برخی دیگر دارای سولفات هستند. اما بیشتر آنها مقداری از رطوبت و مواد مغذی مورد نیاز پوست را برای آن فراهم می‌کنند.

چطور انتخاب کنیم؟

انتخاب میان صابون قالبی و شامپو بدن عمدتاً به ترجیحات شخصی و نوع پوست بستگی دارد. شامپو بدن می‌تواند همه‌کاره‌تر و کاربرپسندتر باشد و انواع مختلف پوست و نگرانی‌های موجود پیرامون صابون‌های قالبی را برطرف کند.

شوینده‌های بدن معمولا حاوی مواد مرطوب‌کننده مضاعف مانند نرم‌کننده‌ها و روغن‌ها هستند تا به تامین رطوبت پوست کمک کنند.

شامپو بدن‌های امروزی همچنین می‌توانند سایر نگرانی‌های پوستی مانند جوش‌ها، تغییر رنگ و حتی کراتوزیس پیلاریس (بیماری پوست مرغی) را هدف قرار دهند.

صابون قالبی یا شامپو بدن؛ کدام برای شما مناسب‌تر است؟

در حالی که شامپو بدن به دلیل خاصیت مرطوب‌کنندگی‌اش معمولاً برای انواع پوست‌های حساس و خشک‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد، صابون‌های قالبی می‌توانند برای انواع پوست‌های چرب یا کسانی که پاکسازی ساده‌تر و بدون مواد افزودنی را ترجیح می‌دهند بهتر باشد.

در نهایت محصول غلط برای پاکسازی پوست بدن شما وجود ندارد. کافی است همیشه مواد تشکیل‌دهنده صابون یا شامپو بدن را در نظر بگیرید و از مواردی که دارای شوینده‌های خشن و ضد باکتری، عطرهای مصنوعی، فتالات‌ها و مواد نگهدارنده هستند خودداری کنید.

نظر شما